Geluidsarme compressor?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo iedereen,

Zoals iedereen van jullie ben ik geen enorme fan van gehoorbescherming (maar draag ik het wel steevast)... Dus ben ik continu op zoek naar geluidsarme en compacte oplossingen voor mijn werkplaatsje.

De vraag van vandaag: de compressor! erg handig soms, maar verdomd lawaaierig.

Bij mijn fietsenmaker staat een compressor van het merk Whispair (via contimac) en hij is er wel blij mee blijkbaar. Hebben jullie nog suggesties/ ervaringen wat stille compressoren betreft?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat ga je er mee doen? Brads inschieten of ook machines afblazen enz?
In mijn werkplaats hebben we een 15pk dubbele cylinder compressor, die relatief stil is. Enkel wanneer die aanschiet maakt die het geluid van een tgv die door de muur vlamt (heeft meer dan 1 bezoekers doen achterover vallen!) Maar die gebruiken we om de tractorbanden te wisselen.
Ik heb ook een kleine Ferm overgekocht van een buur voor bijna niets (en dat is hij ook waard) met 95db is hij te lawaaierig, koppelingen van slechte kwaliteit die lekken en start niet wanneer het onder 5 graden is. Wel een ok debiet om af te blazen.

En vorige week heb ik een senco 1010 gekocht omdat die niet groter is dan een systainer, om mee te nemen op werven voor het nagelpistool.
Ik kon nergens de geluidswaarde vinden, dus was het bang afwachten. En ik was vrolijk verrast hoe stil die is, er staat op 85db. Heeft wel maar 50l/min debiet, dus niet om stof te blazen of zo.

Nu weet ik in ieder geval wel dat 85db relatief stil is, en 95db te luid is voor binnen zonder gehoorbescherming.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bij alphametal hebben ze HBM LOW NOISE Compressor 1pk of 2x1pk, Ca. 53 - 60 DB aangegeven, ik denk dat het airbrush machines zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hallo iedereen,

Zoals iedereen van jullie ben ik geen enorme fan van gehoorbescherming (maar draag ik het wel steevast)... Dus ben ik continu op zoek naar geluidsarme en compacte oplossingen voor mijn werkplaatsje.

De vraag van vandaag: de compressor! erg handig soms, maar verdomd lawaaierig.

Bij mijn fietsenmaker staat een compressor van het merk Whispair (via contimac) en hij is er wel blij mee blijkbaar. Hebben jullie nog suggesties/ ervaringen wat stille compressoren betreft?


Ik heb de compresoren van Whispair verkocht. Een top product. Leverancier was contimeta in Utrecht. Contimac is een Belgische leverancier van o.a. compressoren. Of de kwaliteit hetzelfde is betwijfel ik. Whispair zit tussen de 30-45 db wat zeer laag is. Absolut een aanrader. Helaas beginnen de kleintjes bij 7-800 euro en een 50 liter zo het dubbele (prijzen plus-minus)
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
als je veel lucht nodig hebt is een schroefcompressor ideaal. die is stil en levert 20% meer dan een zuigercompressor met dezelfde elektromotor.
als je wat minder lucht nodig hebt is een geluidgedempte zuigercompressor goed. neem er dan wel een met een gietijzeren blok want die met aluminium blok lopen allemaal kapot omdat de temperatuur onder de geluiddempende omkasting hoger is. gietijzer kan daar beter tegen dan aluminium.
en als je weinig lucht nodig hebt is inderdaad een Jun-Air ideaal.

groet
Jan
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
ik heb zelf een boge compresor af fabriek geheel voorzien van kap tbv geluids reductie.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Volgens mij is het interessant te kijken naar het toerental waarmee de pomp loopt. Kennis van mij heeft een Ferm achtig ding en die maakt meer herrie dan lucht. De motor draait 3000 tpm. Zelf kocht ik een gebruikte Roda, motor loopt heel rustig (1500 tpm) heeft ketel van 50 liter. Hij staat in het midden van een aanrechtblok achter deurtjes en om nou te zeggen dat 'ie herrie maakt, nee. Je hoort hem lopen, maar om er oorbescherming voor op te zetten, nee. Tweede argument: hoe groter de ketel, hoe minder vaak 'ie aanslaat. Hij loopt misschien wat langer tijdens het "bijvullen" maar 't maakt in ieder geval véél minder herrie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.