MDF werkblad of Berken Multiplex werkblad, that's the question.

Haasie

Nieuw lid
1 nov 2012
3
0
Nieuwegein
Hallo forummers,

Ik ben een werkbank aan het maken zoals in volgend URL:
http://www.startwoodworking.com/sites/startwoodworking.com/files/plywood-workbench-plan.pdf

Ik zou graag een advies van jullie voor het bovenste werkblad, zoals op deze site wordt voorgesteld lijm je uiteindelijk een 18mm MDF plaat op een Berken Multiplex plaat.

Is dit wel verstandig? Kun je niet beter 2 platen Berken Multiplex 18mm op elkaar lijmen vor het werkblad?

Ik zou graag jullie mening willen weten wat het beste is om te doen.

En natuurlijk,.....allen een goede Kerst toegewenst en alvast een gezond 2013 ;)

Groet,
Haasie
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zelf heb ik deze ook gemaakt, een mooie stevige werkbank.
Had hem eerst wel massief willen maken, maar had daar de tijd niet voor (en ik had ook nog geen werkbank om op te werken..)
Ik heb hem zelf van populieren multiplex gemaakt, is behoorlijk goedkoper dan berken multiplex..
Heb dus zelf wel een top blad van MDF, kan die MDF plaat dus ook na verloop van tijd vervangen voor een andere, mocht die te vies worden/te veel boorgaten in komen/etc. KOn van iemand een hele lading MDF voor niks krijgen, dat was voor mij de reden om MDF als top te hebben. Multiplex kan ook.
Oh, en ik heb ze trouwens dus niet verlijmd, maar gewoon aan elkaar geschroefd en rondom nog een kopse lat.

Succes dermee
 

Haasie

Nieuw lid
1 nov 2012
3
0
Nieuwegein
Bedankt voor je reactie Roeliepoeli,

Goeie tip van je om het topblad en onderblad niet aan elkaar te lijmen maar te schroeven.

Groet,
Haasie
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor mij maakt het meer zin om 2x mdf platen te gebruiken, dat is goedkoper en harder dan MTX.
Mdf heeft ongeveer dezelfde dichtheid als beuk, enkel de kopse kanten zijn erg fragiel. Maar zodra je het werkblad omringt met massief hardhout (ik zou beuk nemen, en zeker niet den zoals op dat plan) dan heb je het beste van twee werelden, stabiliteit en hardheid van mdf, gekoppeld met de weerstand van beuk.
Bij die dennen boord heb ik schrik dat je met één verkeerde handeling er een hele hap uit breekt.
En inderdaad niet vastlijmen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat is ook ongeveer wat ik aan het maken ben: ik heb een mdf plaat van ruim 40 mm omgeven met beuken balkjes die ik vastzet met verzonken boutjes m6 en rampamoeren in de mdf. (@ benchwork: ik wist niet dat mdf zo hard is. Das mooi :)
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik misschien 30 mm mdf nemen met daaraan bevestigd de omhullende beukenbalkjes en boven daarop geschroefd, een binnen de balkjes vallende, tweede mdf-plaat van bijv 12 mm. Mij lijkt een vervangbare topplaat een voordeel.
 
Laatst bewerkt:

knuckle

Nieuw lid
17 nov 2012
6
1
ik heb in het verleden eens een oude werkbank gekregen.
Compleet massief beuken geraamte.
Tot ik laatst na herinrichten van de werkplaats een stukje van het blad moest zagen.
De kern bestaat uit 25mm spaanplaat, aan boven en onderzijde een 18mm multiplex, en daar weer aan beide zijde een hardboardplaat gelijmt.
De totale dikte is dus 73 mm
De kanten zijn idd zoals benchwork al zei, met beuken afgewerkt.

Het is een gigantisch dik blad, maar wat me opvalt. is dat er weinig trillingen in het blad zit.
Vanwege m'n werk, werk ik aan vele werkbanken, de ene met 40 mm multiplex blad, de andere met een beuken verlijmd blad.
Maar allemaal zijn ze niet trillingsvrij
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zelf heb ik deze ook gemaakt, een mooie stevige werkbank.
Had hem eerst wel massief willen maken, maar had daar de tijd niet voor (en ik had ook nog geen werkbank om op te werken..)
Ik heb hem zelf van populieren multiplex gemaakt, is behoorlijk goedkoper dan berken multiplex..
Heb dus zelf wel een top blad van MDF, kan die MDF plaat dus ook na verloop van tijd vervangen voor een andere, mocht die te vies worden/te veel boorgaten in komen/etc. KOn van iemand een hele lading MDF voor niks krijgen, dat was voor mij de reden om MDF als top te hebben. Multiplex kan ook.
Oh, en ik heb ze trouwens dus niet verlijmd, maar gewoon aan elkaar geschroefd en rondom nog een kopse lat.


Is er een speciale reden dat hier de kopse latten alleen worden geschroefd en niet (ook) gelijmd?
Ik vraag dit omdat ik iets dergelijks aan het maken ben en van plan ben de - in mijn geval vrij dikke - beuken latten te schroeven EN lijmen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.