Nieuwe werkplaats

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Beste mede forummers

Ik ga vrijdag verhuizen naar mijn nieuwe werkplaats, mijn huidige werkplaats is 44 m2 beneden ruimte en 44 zolder ruimte. Mijn nieuwe werkplaats is 150 m2 beneden ruimte en 100 m2 zolder de hoogte is 8 meter en op zolder is de hoogte 4 meter. Ik ga op zolder mijn werkplaats/machininale maken. Nu was mijn vraag of jullie nog tips en ideeen hebben of fotos van jullie werkplaats zodat ik wat ideeen op kan doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat lijkt me een zeer mooie ruimte, maar zonder meer detail is het onmogelijk om te helpen!
Is de ruimte bv 2m breed en 75m lang, of 15x10? zijn er deuren, ramen, steunpalen, tussenmuren enz... Hoe moet je de zolder op? Welke machines en hoeveel hout voorraad en wat ga je maken?
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Kun je de machines niet beter beneden laten rekening houden met het gewicht van de machines?
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
De loods is 7.5 meter breed en 20 meter diep aan de voorkant zit een roldeur van 3 meter breed en een aparte loopdeur hiernaast zit nog een raam en op de bovenverdieping zit een raam. Aan de linkerkant bij de ingang heb ik een vrijdragende stelling voor plaatmateriaal en hout van 5 meter hoog en 7.5 meter lang 1,4 meter diep. Hiertegen overzit de toilet groep aan de rechterkant zit een trap van 1 meter breed om naar boven te gaan. De zolder loopt vanaf de achterkant van de loods en is 12 meterlang en 7,5 meter breed. De vrije hoogte in de voorkant van de loods is dus 8 meter, de zolder is aan de voorkant open zodat ik zo met mijn heftruck de spullen op zolder en van zolder kan halen. Ik wil graag op zolder werken ten eerste het is vaker koud dan warm en dan is het op zolder snel warm. En ten tweede kanik beneden goed mijn spullen opbergen met heftruck in stelling zetten en hoeft het niet met de hand. En ten derde hou ik beneden de ruimte vrij voor nieuwe projecten. De zolder heeft een vrije overspanning met stalen spanten met daarin dikke balken bovenop liggen er twee lagen underlayment dwars op elkaar dus wat het gewicht betreft zit dat wel goed. Ik heb niet zoveel machines omdat ik altijd ruimte gebrek had ik heb namelijk het volgende robland nlx met roltafel van 2,5 meter met frees/zaag/vlak/vandikte bank lintzaag kolomboormachine lintzaag afkortzaag langatboor oscilerende bandschuurmachine dubbelzaks afzuiger met gesloten filters. Wat betreft de afzuiger wil ik eigenlijk een nieuwe onderdrukfilter afzuiger kopen. Ik ben momenteel alles aan het nakijken en opruimen en dan kom je toch altijd tot de ontdekking dat je meer heb als je denkt bv 35 systainers met elektrisch handgereedschap. Ik maak voornamelijk meubels en ik timmer schepen in maar andere werkzaamheden komen ook voor mijn moto is ook ik doe alles als het maar van hout is wat eigenlijk niet waar is want ik doe ook polyester werkzaamheden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Spannend Frank. Het nadeel van de dikke machines boven is, dat je daar ook dik materiaal op verwerkt, dus de komende jaren verspeel je heel veel energie in het op en neer slepen van al je spullen. Ik zou ze dan liever verrijdbaar maken, om je vloer vrij te maken voor ander (groot) werk en het meubelmaken zelf deels op de bovenverdieping doen. Maar reken maar eens uit hoeveel tijd en gewicht je de komende jaren gaat verslepen.

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Boven werken lijkt mij ook niet ideaal, zou ik alleen doen als ik anders echt ruimte tekort had. Het zal gemiddeld wel warmer zijn boven, lekker bij koud weer, maar in de zomer is het er ook veel warmer en kun je beneden vaak lekker met de deurtjes los werken. Ook alles van boven naar beneden slepen lijkt me vervelend, zou het anders zeker zo maken dat ik niet elk te zagen latje naar boven of beneden hoefde te transporteren. Dwz bij een werkplaats boven en een materiaalstelling beneden, zou ik zeker een machine bij de materiaalstelling willen hebben staan waarop je gauw even kunt afkorten/schulpen, zodat je niet telkens volle lengtes/platen naar boven hoeft te transporteren.
Maar natuurlijk kan ik jouw werksituatie niet beoordelen.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
De bovenverdieping is bijna 100 m2 dus daar komt zeker ook een kleine voorraad. Ik ben tevens in het bezit van een goede heftruck dus een pak plaatmateriaal omhoog zetten is geen enkel probleem. En ik moet kiezen of al mijn voorraad op zolder dat betekend op zolder al het plaatmatriaal en balken met de hand op zolder liggen en als ik het dan nodig heb zonder bewerking dan moet ik hetbweer met de hand bij het eind van de zolder zetten zodat ik het weer met de heftruck kan pakken dit heb ik namelijk een aantal jaar bij mijn eerste baas gedaan en beviel me niet. Ik werk ook wel eens op scheepswerfen en deze hebben allemaal hun werkplaats boven en dat beviel me uiteindelijk veel beter je moet gewoon zorgen dat je je matriaal per project in 1 keer bovenzet en daar heb ik voldoende ruimte voor.

Dus kortom ik ben dan misschien wel eigenwijs (dat heeft me ook gebracht waar ik nu ben.) maar de werkplaats komt boven. Hebben jullie nog tips foto's alles is welkom. Ps morgenochtend word er overgeschreven dus dan ben ik eindelijk eigenaar en gaat het verhuizen beginnen
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Vandaag en gister de boven verdieping voorzien van extra laag underlayment en de vloer bekleed met marmoleum Morgen de naden nog dichtlassen en dan kunnen volgende de week de machines en spullen erop eindelijk
 

tuoh

Oud hout
Met Marmoleum ga je een mooie, en onderhoudsvriendelijke vloerafwerking krijgen. MAAR, ik vind het levensgevaarlijk spul om te gebruiken in de (machine) werkplaats. Als er wat stof op de vloer ligt schuif je van hoeken naar kanten, het is dan spiegelglad. Zeker rond machines heb je nood aan een goede antislip afwerking. Bij bewerkingen als haak- en vlakschaven, zagen, en frezen, moet je als gebruiker soms wel wat kracht kunnen zetten, dat is op een glad oppervlak zeker niet evident, het kan snel leiden tot gevaarlijke toestanden. Zeker rond machines zou ik de nodige antislip strips aanbrengen. Beter voorkomen dan genezen.

Mvg,

André
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Met Marmoleum ga je een mooie, en onderhoudsvriendelijke vloerafwerking krijgen. MAAR, ik vind het levensgevaarlijk spul om te gebruiken in de (machine) werkplaats. Als er wat stof op de vloer ligt schuif je van hoeken naar kanten, het is dan spiegelglad. Zeker rond machines heb je nood aan een goede antislip afwerking. Bij bewerkingen als haak- en vlakschaven, zagen, en frezen, moet je als gebruiker soms wel wat kracht kunnen zetten, dat is op een glad oppervlak zeker niet evident, het kan snel leiden tot gevaarlijke toestanden. Zeker rond machines zou ik de nodige antislip strips aanbrengen. Beter voorkomen dan genezen.

Mvg,

André

Jazeker ik heb brede rollen met antislip tape dit wordt in diagonale banden bij de machines en werkbank geplaatst voor een goede grip hier had ik al rekening mee gehouden maar ik koet zeggen zo zonder stof op de vloer is het nu ook niet glad maar er word zeker rekening mee gehouden
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De bovenverdieping is bijna 100 m2 dus daar komt zeker ook een kleine voorraad. Ik ben tevens in het bezit van een goede heftruck dus een pak plaatmateriaal omhoog zetten is geen enkel probleem. En ik moet kiezen of al mijn voorraad op zolder dat betekend op zolder al het plaatmatriaal en balken met de hand op zolder liggen en als ik het dan nodig heb zonder bewerking dan moet ik hetbweer met de hand bij het eind van de zolder zetten zodat ik het weer met de heftruck kan pakken dit heb ik namelijk een aantal jaar bij mijn eerste baas gedaan en beviel me niet. Ik werk ook wel eens op scheepswerfen en deze hebben allemaal hun werkplaats boven en dat beviel me uiteindelijk veel beter je moet gewoon zorgen dat je je matriaal per project in 1 keer bovenzet en daar heb ik voldoende ruimte voor.

Dus kortom ik ben dan misschien wel eigenwijs (dat heeft me ook gebracht waar ik nu ben.) maar de werkplaats komt boven. Hebben jullie nog tips foto's alles is welkom. Ps morgenochtend word er overgeschreven dus dan ben ik eindelijk eigenaar en gaat het verhuizen beginnen

:D En zo is het! Gaat vast allemaal goed komen, een mooie start van 2013!

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je veel voorraad hebt is het wellicht zelfs beter om dat daar te houden, je verkijkt je snel in het gewicht daarvan.

Maar is het niet een optie om wat zwaardere machines waar je basis bewerkingen mee doet beneden te houden samen met je voorraad? Dan zou je de ruwe bewerking daar kunnen doen en de afwerking boven.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Zo de verhuizing is geregeld, vloer is mooi geworden en mijn materiaal begint allemaal zijn plekje te krijgen volgende week de stroom aanpassen en naar wens maken en nog een nieuwe werkbank maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.