PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk ontwerp/tekenprogrmma?

klaas0639
22-12-12, 15:38
Ik ben op zoek naar een eenvoudig intuitief teken/ontwerp-programma. Leuk zou zijn als er zowel 3D- als werk-tekeningen mee te maken zijn.
In dit forum wordt o.a. het programma Sketch-up positief genoemd. Ik heb het wel eens gezien. Snel mooie 3D resultaten en aanzichten. Maar als ik het goed weet kunnen er geen maten bij gezet worden (althans niet bij het vrije gratis programma meen ik).

Is sketch up geschikt als ontwerp/tekenprogramma of is er een beter eenvoudig (gratis) alternatief?

met groet,
klaas0639

RSI
22-12-12, 16:00
Er zijn tal van plezante gratis tekenpakketjes, gewoon even goochelen. :cool:
Wanneer je een ontwerp wil bematen zit je al met heel andere, lees te betalen, software.
Uiteraard voor zover mijn kennis op dit gebied reikt.

Het zou ergens ook niet normaal zijn als iemand aan ratio van 2.500€ tot 10.000€ betaald voor een tekenpakket als er gratis of goedkope oplossingen bestonden.
Alles heeft zo wat zijn reden.

Bij eenvoudig en intu´tief komt bij mij Sketchup als eerste uit de bus.
Mijn ervaring over eenvoudig: hoe simpeler het programma, hoe minder de ontwerpmogelijkheden.
Succes en laat ons iets weten, ben altijd benieuwd :)

WoodRob
22-12-12, 17:32
SketchUp is een prima 3D-ontwerpprogramma dat eenvoudig te leren is en al heel snel goede resultaten geeft. En je kunt er ook maten bij laten zetten, geen enkel probleem. En het is gratis.

borre
22-12-12, 19:01
Maten weergeven in sketchup is geen probleem. Als je het combineert met een programma als Cutlist, rolt er zelfs een compleet zaagplan uit. En waarom zou het ondenkbaar zijn dat er gratis of goedkope oplossingen zijn?
Je kan je ook afvragen of een prijs van €10.000,- voor een tekenpakket wel normaal is. Het zijn toch geen hersenchirurgen of topadvocaten die die software schrijven.

Gr Ed

RSI
22-12-12, 22:19
@ WoodRob: fantastisch, was niet zeker dat er een bemating kon bij gezet worden.

@ borre: Er zijn tal van gratis mooie pakketten, zoals ik al aangaf, gewoon googelen en je hebt een waslijst van leuke progs waarvan SU een van mijn voorkeuren wegdraagt.
Progs zoals cutlist kende ik niet, wederom geweldig.
Wel even vermelden dat er een fee trial gedownload kan worden en dan begint het vanaf 89$ en de pro versie van Cutlist alleen al kost 499$ . . .
Bovendien verkies ik Ardis, maar dat is persoonlijk.

Wat betreft de kostprijs, natuurlijk zit er een hemelsbreed verschil tussen pakweg Sketchup (gratis) en Cinema4D/Autocad/Vectorworks/...
Het zou veel te ver voeren dit op een prachtig forum voor houtbewerkers volledig uit de doeken te doen, en dit heb je overigens voor houtbewerking alleen niet nodig.

akwadraat
22-12-12, 22:49
Werk al jaren met de gratis versie van Sketchup. Geweldig programma, waar ook professionele bedrijven mee werken, om bv hun klanten een 3D voorbeeld te laten zien.
Ik gebruik het zelf ook om als voorbeeld te laten zien, (even een export maken, en die kun je zo opsturen) maar ook in mijn werkplaats werk ik vanaf de sketchup tekening. De betaalde versie geeft wel iets meer extra's maar dat heb je helemaal niet nodig als houtbewerker.

Verder gebruik ik het (wel) volledig gratis programma Maxcut om zo voordelig mogelijk je plaatmaterialen (maar ook balkhout etc) te benutten. Je moet alleen af en toe eens registreren, maar dat kost verder helemaal noppes.

akwadraat
22-12-12, 22:51
Werk al jaren met de gratis versie van Sketchup. Geweldig programma, waar ook professionele bedrijven mee werken, om bv hun klanten een 3D voorbeeld te laten zien.
Ik gebruik het zelf ook om als voorbeeld te laten zien, (even een export maken, en die kun je zo opsturen) maar ook in mijn werkplaats werk ik vanaf de sketchup tekening. De betaalde versie geeft wel iets meer extra's maar dat heb je helemaal niet nodig als houtbewerker.

Verder gebruik ik, in tegenstelling tot Cutlist, het wel volledig gratis programma Maxcut om zo voordelig mogelijk je plaatmaterialen (maar ook balkhout etc) te benutten. Je moet alleen af en toe eens registreren, maar dat kost verder helemaal noppes.

WoodRob
22-12-12, 23:28
Ik denk dat @borre de plugin Cutlist voor SketchUp bedoelt. Die is gratis.

borre
22-12-12, 23:32
Cutlist had vroeger ook een gratis versie met de nodige beperkingen, maar zeer goed bruikbaar voor gewone projecten. De gratis versie van nu is wel heel beperkt zie ik. Maar ook hier heb je dus alternatieven voor zoals Maxcut.
sketchup for woodworkers/ (http://sketchupforwoodworkers.com/) is een interessante site om een indruk te krijgen van het programma.
Kijk vooral eens naar het korte filmpje "raised panel" (paneeldeur). Zo snel gaat het in Cad of Vectorworks niet.....:p

Gr Ed

BenchWorks
23-12-12, 00:59
Sketchup zonder twijfel, in een vorig leven was ik level designer voor video spelletjes (ik maakte ganse dorpen na in 3d, en ging eerst ter plekke fotos nemen van alle huizen en muren, grond enz...) daarmee heb ik moeten leren om met 3 verschillende 3d programma's te werken(radiant 1-2, UE3). Allen van het autocad type waar je in 2d werkt en dan in 3d kan kijken. En sketchup is echt het meest gebruiksvriendelijke, het is natuurlijk veel minder complex want in SU heb je niet te maken met een berg aan opties zoals playerspawns, weathereffects, triggers ed die elk een 100 tal settings hebben en die je moet kennen :p

XXL66
23-12-12, 09:49
Sketchup is voor mij vooral nuttig om heel snel een presentatie te maken (render). Voor het tekenen zelf gebruik is steeds BricsCAD (Belgische AutoCAD cloon).
2834 Je hebt ook V-ray voor Sketchup om mooie renderings te kunnen maken.
Metrisch tekenen in Sketchup is voor mij dan weer te moeilijker dan in AutoCAD (BricsCAD) omdat ik daar er al 25 jaar ervaring mee heb.

knotwilg
23-12-12, 22:29
Het grappige is dat als je echt iets in je hoofd heb en het heel snel in de computer wilt hebben het gebruik van een muis je vaak in de weg zit. De "command line / script" invoer van Autocad werkt dan uitstekend (het meeste ben ik al weer vergeten). Maar vele jaren geleden heb ik POV-Ray gevonden en me meer dan eigen gemaakt. Voor 3D visualisaties gebruik ik dat, gewoon lekker een scriptje programmeren. Voor 2D werk gebruik ik AutoSketch. Diverse 3D tools: Rhino, Sculpris, Alibre, Silo. SketchUp probeer ik me eigen te maken, omdat velen het op dit moment gebruiken, maar de interface is wat mij betreft echt een drama, zoals bijna ieder 3D pakket. Het heeft gelukkig wel een POV-Ray plug in.

i.

klaas0639
23-12-12, 22:58
En laat je evt je in autosketch gemaakte 2D tekening door SketchUp overzetten in een 3D schets?. Ik bedoel is dat compatibel? Als ik het goed weet is de ene van de Googlestam en de ander uit de AutoCad familie; (NB.: ik ben een leek op dit gebied).

RSI
24-12-12, 09:56
Kijk vooral eens naar het korte filmpje "raised panel" (paneeldeur). Zo snel gaat het in Cad of Vectorworks niet.....:p

Natuurlijk wel, en indien voorgeprogrammeerd nog sneller en intelligenter.

Maar het topic was welk goedkoop/gratis tekenpakket. En dan denk ik dat er voor vele SU, overigens terecht, heel hoog scoort.
Dit is een interessante draad en ik heb weer bij geleerd. Merci

rickkoorman
24-12-12, 11:49
Mmmm....ik ben een fan van papier en potlood maar laatst had ik het hierover met een bevriende houtbewerker. We hadden beiden geen ervaring met een computerprogramma en schetsen nu alles met de hand. Misschien toch weer een idee om me eens te verdiepen in sketch-up....

robdenduijf
25-01-13, 09:02
Sketchup vind ik ook zeer gebruiksvriendelijk. Ze hebben goed uitgelegde tutorials op hun website, zodat je het in een paar uurtjes kan leren.
Ik denk wel dat je altijd eerst met de hand een ontwerp moet tekenen, voordat je naar de computer gaat. Zeker als je nog niet zo handig met de computer bent. Ik zie vaak genoeg ontwerpen voorbij komen die gelimiteerd zijn door de beperkingen van een computerprogramma.
Ook is het belangrijk om je ontwerpen 1:1 te kunnen printen. Kan je dat niet of heb je geen zin om naar de copyshop te lopen, teken dan de benodigde aanzichten met potlood en papier. Dit gaat je echt helpen tijdens het fabriceren (bijv hoeken overnemen).

Off-topic
Ik vind het trouwens niet gek dat software zo duur is. Er zit verschrikkelijk veel ontwikkelingskosten in en software wordt steeds belangrijker in een steeds meer geautomatiseerde tijd. Programma's als CAD zijn ook helemaal niet gemaakt voor meubelmakers. Als je voor 1 keukenkastje 10.000 euro moet neerleggen is dat gekkenwerk, maar moet je 3 miljoen tandenborstels in 3 kleuren verschillende kunststoffen in 1 keer spuitgieten, kijk dan heb je een complex programma nodig waar je een 100% nauwkeurige tekening voor een mal mee maakt.

Meuleman
30-01-13, 20:22
Tip voor mensen die veel Sketchup gebruiken: Denk eens over de aanschaf van een 3DConnexion Space Navigator. Maakt het manipuleren van je ontwerp heel eenvoudig. Ik zou niet meer zonder willen.
3781

Te koop bij o.a. http://www.muizenshop.nl/p/3dconnexion-spacenavigator-usb/6292/

Martin

SamPonette
31-01-13, 00:30
ik wil je op zich wel eens wat les geven hoor Rick. Het is alleen dat je schijnbaar nooit tot hier geraakt :)

dit is een voorbeeld van hoe ik sketchup gebruik om meubels voor te bereiden en daarna een voorbeeld van een afgewerkte render met sketchup en een plugin (Renditioner):

RichardDrempt
01-02-13, 17:02
Ik doe alles met sketchup, en dat werkt naar mijn inzien zeer goed, en het is nog gratis ook.
Ook maatvoeringen kun je invoegen in de gratis versie.

ad.vanholten
03-02-13, 21:32
Ik ben helmaal niet technisch 'opgevoed' maar zonder omwegen is voor mij sketchup favoriet!!
Vriendelijke groet albert

NeoEko
20-04-13, 20:35
Ik denk dat @borre de plugin Cutlist voor SketchUp bedoelt. Die is gratis.

Ik weet niet of @borre die bedoelt maar de Cutlist plugin (http://www.sketchupwoodplans.com/2011/10/19/cutlist-plugin-good-start/) is gratis en een absolute aanrader omdat het zo mooi integreert met Sketchup.

klaas0639
01-08-13, 11:58
Ooit startte ik dit draadje en ik heb veel uit de antwoorden geleerd. Ben gaan werken met Sketch Up
Prachtig. Makkelijk te leren en alles wat met de hand moeilijk was bleek met SU een fluitje van een cent. En ik dacht: Potverdorie waarom heb ik zo lang door geklooid met uit de hand tekenen. Maar allengs ontdekte ik de nadelen: veel wat met de hand eenvoudig is bleek in sketch up moeilijk of onmogelijk. OK, als ik het voorgaande beter had gelezen of mijn vragen beter had gesteld had ik de SU-beperkingen al kunnen weten.

ik wil een programma waarmee techn tekeningen kunnen worden gemaakt met 3D faciliteit en dus - zoals een tech tek programma betaamt - ook 2D/platte rojectie, maten, echte cirkels ipv veelhoeken etc. Kortom alles wat een tekening tot een technische tekening maakt.

Op het draadje over de SU cursus onder de rubriek "Kantine" werd al FREECAD gesuggereerd maar ik wil dat draadje niet vervuilen

Vandaar mijn vraag hier:
Heeft iemand ervaring met FREECAD of een ander vrij programma of toch maar eeen programma kopen. Autocad? Te duur voor een hobbyist :-).

mvg
klaas0639

SamPonette
01-08-13, 12:14
met de betalende versie van Sketchup komt het programma 'layout', waarmee je van je 3D tekening een technische tekening kan maken? Maar jij hebt het wsl over de manier van tekenen?

SU gaat anders om met referentievlakken, die kan je best zelf maken door grote vlakken om te vormen naar componenten. Is een beetje moeilijk uitleggen op tekst..

NeoEko
01-08-13, 13:19
Hoi Klaas, welke nadelen bedoel je precies? misschien zijn er toch wel oplossingen in Sketchup...

klaas0639
01-08-13, 13:41
met de betalende versie van Sketchup komt het programma 'layout', waarmee je van je 3D tekening een technische tekening kan maken? Maar jij hebt het wsl over de manier van tekenen?

SU gaat anders om met referentievlakken, die kan je best zelf maken door grote vlakken om te vormen naar componenten. Is een beetje moeilijk uitleggen op tekst..

OK, ik zal daar nog eens naar zoeken. maar of je daarmee een echte mech constructietekening kunt maken (zonder perspectief, dus een platte projectie...?

@ NeoEko
Niet zozeer nadelen maar Su lijkt een andere doelgroep te bedienen en leent zich voorzover ik tot nu heb kunnen constateren niet zo goed voor een mech ontwerptekening en constructietekening.

mvg
klaas0639

NeoEko
01-08-13, 14:42
Met mech ontwerptekeningen heb ik geen ervaring, maar voor meubelontwerp/constructie tekeningen vind ik SU erg geschikt, zeker met alle plugins die beschikbaar zijn.

klaas0639
01-08-13, 15:07
@ NeoEko
heb je het dan over de gekochte of over de vrije/gratis versie?

NeoEko
01-08-13, 16:55
Wat betreft tekenmogelijkheden zijn er m.i. niet veel verschillen tussen betaalde en gratis versie. Verschillen zitten m.n. in exporteer/importeer mogelijkheden en de extra programma's LayOut en StyleBuilder. (die ik overigens zelf -nog- niet gebruik).
Ik werk zelf in de betaalde versie 8 (iemand al ervaring met 2013?)

klaas0639
01-08-13, 18:09
Ik ben maar eens gaan zoeken op de site van SU; had ik eerder kunnen doen.
Wel, als ik het goed begrijp biedt SU- pro, mits voorzien van de plugin "lay out", de faciliteit van echte platte projectie ("aanzichten"). Ook kan men dan op gewenste schaal of op ware grootte printen. De gratis versie van SU kan dat allemaal niet. Het is alleen een 3D-programma.

Het "goede" nieuws is - althans wat mij betreft - dat wat ik in de gratis SU-programma leerde, kan gebruiken in de pro SU dat wel aan al mijn wensen lijkt te voldoen. Nou ja, kost wel wat, ofschoon een stuk goedkoper dan Autocad. Maar .... zal toch ook eens kijken naar het gratis FreeCad, ofschoon ik het wat verontrustend vind dat niemand op dit forum ervaring ermee lijkt te hebben (gezien de reacties)

Overigens verrast het me eenigszins dat woodworkers weining behoefte lijken te hebben aan features als platte projectie en op ware grootte/op schaal afdrukken.

Mvg
klaas0639

PS,
mijn laatste zin is niet aanmatigend bedoeld hoor. Ben oprecht verbaasd, maar ik kom uit een heel andere wereld. En misschien is het zo dat de meesten van jullie aan een eenvoudig schetsje genoeg hebben om toch prachtige en ingewikkelde dingen te maken. Ik niet. Ook daarom verbazing.

Bijtel
05-08-13, 11:10
Als ik een tekening in 2d of op schaal moet maken, doe ik dat in Microstation. M'n trap heb ik daar ook in getekend (grotendeels 2d), maar die hoefde niet op schaal geprint te worden, omdat ik alle maatvoering er bij had gezet. Moet er niet aan denken dat in Sketchup te moeten doen :)

NeoEko
05-08-13, 12:14
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel.

@bijtel
Ben benieuwd naar die trap, staat-ie ergens op de site?

SamPonette
05-08-13, 12:50
bwoh, ik doe maatvoering ook gewoon in sketchup, in 2D of 3D. Dat blijft me meestal gelijk. En even goed teken ik ook 2D in sketchup.

Maar je kan in SU ook 2D beelden exporteren (gelijk welk aanzicht), in de gratis versie enkel als jpg enzo. In de pro ook als dwg en dat is dan wel weer interessant ;)

Bijtel
05-08-13, 13:12
@NeoEko: http://www.woodworking.nl/showthread.php?5430-Zelf-trap-maken (het was er maar ÚÚn)

klaas0639
05-08-13, 14:55
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel.

Voorzover ik kan nagaan in de documentatie kan dit niet met de free versie. Ik heb het ook niet kunnen vinden in het free programma zelf. Als er iemand is die dit WEL heeft gevonden wordt ik heel blij :-).

mvg
klaas0639

SamPonette
05-08-13, 15:12
dit kan prima met de gratis versie. Gewoon zoals NeoEko beschrijft

welke versie gebruik jij?

NeoEko
05-08-13, 15:26
@Bijtel
Mooie trap! (en interessant draadje, Die trap op pag. 2 is mooi zeg...) Ik ken het door jou genoemde programma niet, maar het lijkt me dat je dat ook in SU vlot kunt tekenen.

klaas0639
05-08-13, 16:30
dit kan prima met de gratis versie. Gewoon zoals NeoEko beschrijft

Potverdorie. Kijk ik niet goed? :-). Zal van de warmte komen? Ik zal morgen nog eens kijken.

mvg
klaas0639

SamPonette
05-08-13, 16:35
ja wacht het is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend als je enkel de standaard toobars hebt openstaan.

ik vind niet zo meteen een goed duidelijk filmpje... dan maar zo proberen:

ga naar view > toolbars > views

dan krijg je een aantal nieuwe knoppen bovenaan en als je die gebruikt kan je wisselen tussen de aanzichten

Moest je dit nog niet gedaan hebben: selecteer de large toolbar en zet de getting started uit. Verder selecteer je in de de lijst wat je kan gebruiken. Bij mij is dat:

- large tool set
- styles
- layers
- google
- sections
- shadows
- standard
- views

de essentie voor houtbewerking is:

- large tool set
- layers
- sections
- standard
- views

Bijtel
05-08-13, 20:42
@Bijtel
Mooie trap! (en interessant draadje, Die trap op pag. 2 is mooi zeg...) Ik ken het door jou genoemde programma niet, maar het lijkt me dat je dat ook in SU vlot kunt tekenen.

Dank je.
Denk het niet, de trap is alleen in 2d te tekenen. Vooral de harmonische verdrijving (boven- Ún onderkant van de trap) is erg lastig in SU te tekenen. In Microstation lukte dit prima. Het tekenen duurde langer dan het maken en plaatsen...

Hieronder een indruk wat er allemaal getekend is (met een deel van de hulplijnen).

7953

7954

klaas0639
05-08-13, 21:59
@Bijtel: Hm, is alleen in 2D te tekenen en niet in SU, zeg je? . Klinkt als een bevestigng van wat ik ervoer to dusver. Ofschoon Samponette weer bemoedigende dingen schrijft :-). Dank voor je aanwijzingen Samponette. Zal morgen kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik niet een liefhebber ben van computers, Maar tja, ze scheppen soms leuke mogelijkheden. Voor mij zijn ze slechts een middel om de leuke dingen beter te doen he.

Mvg
klaas0639

SamPonette
05-08-13, 23:28
Mijns inziens lukt dat ook prima met sketchup, zij het niet op de conventionele manier. Maar je kan prima in 2D tekenen in SU, zij het wel dat je altijd in een 3D-omgeving zult blijven tekenen. En dat is zowat het moeilijkste om te overbruggen als je jarenlang constraint-gebaseerde programma's gewend bent, die bovendien vanuit 2D geconcipieerd zijn en later naar 3D zijn aangepast. Bij SU is het andersom, dat is een programma dat gemaakt is vanuit 3D. Je denkwijze moet dan ook wijzigen, wil je hierin vlot kunnen werken.

Ik begrijp trouwens ook waar mensen als Bijtel en WR1944 vandaan komen en waarom het zo moeilijk kan zijn om de overstap te maken. Als je zo gewend bent om in 2D te denken en tekenen is het heel moeilijk om puur in 3D te gaan tekenen. Je moet dan toch ergens op kunnen terugvallen met je enorme hoeveelheid 2D-ervaring. En dat is niet vanzelfsprekend. Voor mij was het makkelijker, omdat ik geen jaren in 2D-programma's gewerkt heb, maar vrijwel meteen in 3D opgeleid ben.

Nu is het ook wel zo dat 2D-gebaseerde programma's uitgebreider zijn wat betreft tekenfuncties. In SU kan dat ook allemaal, maar niet alles is vanzelfsprekend. Ik teken nu toch al ruim 5 jaar in SU (daarvoor gebruikte ik vnl 3DS Max voor 3D werk, daarvoor Pro-Engineer (t/m wildfire 2) en Solidworks), maar ook ik loop af en toe nog tegen een paar dingen aan waarvan ik het toch even moet gaan googlen. (Naast SU gebruik ik nog vectorworks en archicad en , als het Úcht moet, autocad.)

WR1944
06-08-13, 00:37
Ik schijn een goed 3D-inzicht te hebben. Op de HTS hadden we stereometrie en met alle proefwerken had ik een 10. Alleen bij het afsluitend examen kreeg ik een 9 en daardoor een 9 op m'n eindlijst. Door dat goede inzicht voelde ik me als een vis in het water toen er CAD-modules werden ontwikkeld voor toepassing in de scheepsbouw. Precies volgens de regels van de stereometrie werden die modules opgezet. Ik heb dus veel met punten, lijnen en vlakken gegoocheld. En met SU vind ik wel wat herkenningspunten maar ik heb nog heel wat te ontdekken. Natuurlijk zitten er veel stereometrische regels ingebouwd in SU, alleen heb je er geen vat op maar regelt het programma veel. Via een omweg probeer ik het toch in de hand te krijgen. Vergeleken met eerdere pogingen gaat het me een stuk beter af. Waar ik bijvoorbeeld vroeger een lijn selecteerde, daarvan het midden liet bepalen en dat met een sterretje markeerde ga je met de muis over een lijn en zie je vanzelf een gekleurd bolletje met de tekst: Midpoint.
Het komt wel goed met SU en mij. ;-)

klaas0639
06-08-13, 08:44
n. (Naast SU gebruik ik nog vectorworks en archicad en , als het Úcht moet, autocad.)

Dus, er is niet 1 programma die al je tekenbehoeften kan vervullen. Ja het is met programmas al net als met zagen en schaven :-). Waar ik even nieuwsgierig naar werd is waarom je ALLEEN als het echt moet Autocad gebruikt. Ik ben nieuwsgierig naar de reden van je aversie tegen Autocad.

mvg
klaas0639

Bijtel
06-08-13, 08:44
Ik bedoel het echt anders hoor. Ik kan prima in 3d tekenen, heb dat in meedere CAD-programma's ook gedaan. Microstation is ook een echt 3d programma. Ik bedoelde in het geval van de trap dat deze alleen in 2d te tekenen is. Dat heeft te maken met het maken van de verdeling van treden. Daarna kan je hem best wel weer in 3d tekenen, maar dat heeft geen zin, tenzij je een mooi plaatje wilt. En dat 2d gedeelte zie ik in SU niet zitten. Anderen kunnen dit vast wel, maar handig is anders.

SamPonette
06-08-13, 09:22
Dus, er is niet 1 programma die al je tekenbehoeften kan vervullen. Ja het is met programmas al net als met zagen en schaven :-). Waar ik even nieuwsgierig naar werd is waarom je ALLEEN als het echt moet Autocad gebruikt. Ik ben nieuwsgierig naar de reden van je aversie tegen Autocad.

mvg
klaas0639 Laat ik het zo stellen: ik ga geen bouwaanvragen optekenen in SU, aangezien het daar niet mogelijk is om lijndiktes aan te passen en fills te gebruiken. Of ik dan in Vectorworks of Archicad werk, hangt af van het bureau waarvoor ik aan het tekenen ben ;)

WR1944 en Bijtel, dat was ook nog een mogelijkheid :)

klaas0639
06-08-13, 12:34
Samponette, mag ik zeggen: SU (ook pro) is een toegankelijk, prettig, nuttig en goed presentatie - en plaatjesprogramma maar kan niet een techn teken- en ontwerp-programma vervangen.

Met vr groet,
klaas0639

PS:
(Ik ben nu druk met iets urgents maar zal me binnenkort toch beter verdiepen in de 2d mogelijkheden van SU)

SamPonette
06-08-13, 13:10
dat mag je uiteraard zeggen :) SU is wel niet enkel een programmaatje om leuke plaatjes mee te maken.

SU is heel goed om snel iets te testen, zeker voor houtbewerking. Maar als je van plan bent om grote projecten tot in het kleinste detail uit te tekenen en je wil het dan ook nog analyseren op structuur/sterkte/warmte/ ... dan schiet het inderdaad tekort.

Voordelen zijn ook de manier waarop je objecten kan doorsnijden etc.

Om tekeningen te maken van meubels enzo is het in geval meer dan voldoende geschikt.

NeoEko
06-08-13, 13:41
Ik sluit mij aan bij SamPonette.
En aangezien ik alleen meubels ontwerp/teken is SU voor mij ideaal. Met name de combi ontwerpen/tekenen.
Hiervoor werkte ik met Truespace. Iemand daar al eens van gehoord? Dat was eerst een betaald programma, werd gekocht door Microsoft, vervolgens gratis weggegeven en uiteindelijk de nek om gedraaid. Hierdoor was ik gedwongen een ander programma te zoeken.
Bleek achteraf een zegen: met SU heb ik toch meer mogelijkheden al duurt het altijd wel even voordat je een nieuw programma in de vingers hebt. Zelfs met SU (waarvan ik zelfs niet zou durven beweren dat ik het in de vingers heb.)

@Klaas0639
Ben toch benieuwd of je de parallelle weergave vindt in SU...

designer-john
06-08-13, 22:49
Voor mijn werk als interieur en meubel ontwerper gebruik ik de combinatie van de programma's SU, vectorworks, cinema 4D en photoshop.
Vaak de eerste snelle schetsen gewoon op papier, daarna soms verder werkend in SU, De 3D presentatie met behulp van C4D en photoshop, en de technische uitwerking in vectorworks.

klaas0639
07-08-13, 12:43
Potverdorie designer-john, dat vectorworks ziet er fantastisch uit en het kan wat ik graag wil (en nog veel meer). Ook de soepele interactie met het in zijn soort pngeevenaarde SU is mooi meegenomen.

Tja, ik wil een gratis programma (ben amateur) en het lijkt erop dat in die gratis-categorie, SU verreweg het beste is, ondanks dat het geen techn tekenprogramma is (Ik gebruik het programma niet voor presentaties of om klanten een beeld te geven maar alleen voor het ontwerpen en voor maaktekeningen van meubels en van houten/metalen constructies; maar ik wil dus gratis he).

Leuk om al die ervaringen en voorkeuren te vernemen.

Mvg
Klaas

PS
zal vanmiddag de suggesties van Samponnette en NeoEko volgen en op zoek gaan naar de 2D mogelijkheden van SU free.

SamPonette
07-08-13, 12:50
kom je naar de opendeur in Zwolle? Ik ga normaal gezien daar ook naartoe en kan dan evt mijn laptop wel meenemen

klaas0639
07-08-13, 14:03
Ik twijfel nog. Lijkt me wel wel leuk om met al die namen kennis te maken. Ik laat het je weten. Dank voor je aanbod natuurlijk

mvg
klaas

designer-john
07-08-13, 20:11
@ Klaas0639, Ik denk (zoals SamPonette ook al schrijft) dat SU een uitstekend programma is waar je de wensen die je omschrijft goed mee kunt doen.
Er zijn zelfs uitbreidings programma's (gratis) warmee je meteen houtstaten uit je SU tekening kunt halen. (ik moet mij hier ook weer eens in gaan verdiepen)

klaas0639
12-08-13, 16:13
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel

@ NeoEko en Samponette:
Ben (wat later dan gedacht) terug en verdraaid jullie hebben gelijk. 2d kan ook in SU free. En inderdaad.... Heeel eenvoudig.
Dank voor jullie vasthoudendheid in mij te overtuigen :-).

nav je vraag Samponette welk versie ik heb.
Wel, ik heb versie 8 (free).

mvg
Klaas