Voorstellen en poppenhuizen

Talitha

Nieuw lid
22 dec 2012
1
0
Hallo,

Mijn naam is Talitha en altijd heb ik al speelgoed willen bouwen. Ik heb de kunstacademie gedaan(animatie), en heb hier wel wat ervaring opgedaan met houtbewerking en op een stage heb ik leren figuurzagen, maar daar houdt het wel op.

Nu wil ik graag zelf poppenhuizen gaan maken naar eigen ontwerp, met mooie afgewerkte randen, raamkozijnen en veel details. Is dit thuis te leren en te realiseren? Wat voor soort gereedschap zou ik dan nodig hebben? Waar te beginnen?

Vriendelijke groet,

Talitha
 

J@n

Nieuw lid
24 feb 2012
14
0
Bergschenhoek
Hallo Talitha,

Poppenhuizen zijn te verdelen in twee categorieën. Enerzijds heb je poppenhuizen voor kinderen om mee te spelen. Anderzijds heb je poppenhuizen die niet gemaakt worden om mee te spelen, maar die uitsluitend dienen om bekeken te worden. De laatste categorie is een vorm van modelbouw op schaal. Uit je opmerking dat je altijd al speelgoed heb willen bouwen, leid ik af dat je speelpoppenhuizen wilt bouwen.

Het bouwen van een speelpoppenhuis is eenvoudiger dan een showpoppenhuis. Het verschil tussen beide categorieën zit met name in de mate van detaillering van het interieur.

Wat het gereedschap betreft, kan je met een figuurzaag veel doen. Echter met een decoupeerzaag gaat het allemaal veel makkelijker en sneller. Een kleine cirkelzaag is heel erg handig, bijvoorbeeld de Proxxon FET. Verder heb je nodig: boormachine, boortjes, winkelhaak, stanleymes, houtlijm, lijmklemmen, kleine schaaf, beitels, schuurpapier. Ik ben vast nog wel het e.e.a. vergeten.

Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.