Houten speelgoedbak

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Ik zou graag een aantal houten speelgoed bakken maken van ongeveer 400 x 400 x 400 mm.

Ik dacht eerst aan 12 of 15 mm MDF delen te koppelen door lamello's te gebruiken. Alleen vrees ik dat dit loodzware dozen gaan worden. Heeft iemand een tip hoe ik de maat kan behouden en iets draagbaars kan maken voor mijn dochter van 4 en Zoon van 7.

Is 4 mm platen MDF of misschien multiplex een oplossing met vingerverbindingen?



mvg,


Samuel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
4 mm gaat te dun en fragiel zijn denk ik. Met 12mm ga je niks verkeerd doen schat ik. je kan er nog altijd wielen onderzetten he.. Of wat is de bedoeling van de dozen? Speelgoed erin en dan in de kast zetten? of ergens onder schuiven? Wat voor speelgoed gaat erin, licht of zwaar?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het zou inderdaad wel handig zijn mocht je er wat meer details bij geven. Er bestaat ook multiplex van 6 en 9 mm, dus da's misschien ook een optie.
Wat je wel best doet, bij zulke dunne plaat, is hoeklatjes monteren. Je kan je verbinding die je wil maken handhaven, en als extra versteviging die latjes er in lijmen en nagelen. Dat zal al een heel pak schelen qua stevigheid.
De latjes hoeven niet persé onderling verbonden te worden, hoewel dat de sterkte wel weer ten goede zou komen.

Succes ermee!

Steven
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Als je de latjes hierboven beschreven iets laat uitsteken aan de ovenkant en de bodem een paar cm van onderen houdt, kun je de kisten ook nog aardig stapelen
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Zou met 4 of 6 mm een kubus plakken van panelen die 45 graden gezaagd zijn. Daarna de deksel er af zagen en de hoeken versterken met een 45 graden lat. In de doos iets lager houden en in de deksel iets langer. Onder de bodem kan je nog een extra plaatje plakken zodat die past op een andere doos.

Kubussen kan je prima plakken met inpak tape en d2 houtlijm.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb er een paar maanden geleden 3 gemaakt van 12 mm populieren multiplex ( er gaan nml. Precies 18 plaatjes van 400x400 uit een plaat van 122x244). Ivm transport bij de karwei laten zagen, van 6 plaatjes ( de tussenvaklende delen) een strookje afgezaagd en gebruikt als randjes om de deksels op zijn plaats te houden.
met domino's aan elkaar gezet ( heb geen domino frees, maar gebruik een zaagblaadje van JSO van 4 mm dik in mijn festool 1010 om groefjes te frezen, je hebt zo nog wat stelmogelijkheden).
Populieren is niet zwaar en de kisten zijn goed te tillen. Ik heb er mini bokwieltjes ond zitten voor het rijden en de kids ( 5 en 7) gebruiken ze ook als krukje om op te zitten.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Sorry foto staat gedraaid, weet even niet hoe ik dat moet doen. Op de vloer trouwens een zelf gemaakte houten vloer van panelen 400x400, en een stukje van een zelfgemaakte ensuite kast
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.