Lintzaag probleem

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hallo,

De bovenste geleider van mijn lintzaag (Hammer N4400) spuwt vuur....
Het gaat om de geleider die de "rug" van het blad moet ondersteunen. Ik stel de geleider af met behulp van een bladje papier zodat hij net niet raakt. Wanneer de geleider tijdens het zagen de rug van de zaag raakt begint deze zowaar te smelten, ik zie hem roodgloeiend worden en de vonken springen eraf. Ik heb m'n zaag nog maar een maand en doe wel redelijk wat herzaag werk maar het lijkt me straf dat de geleider zo snel zou slijten laat staan wegsmelten.

Het is m'n eerste lintzaag, dus weet niet echt hoe normaal dit is....ik zaag met een zaagblad van 19 mm voor stukken tot 10 cm hoog.

Tips zijn welkom.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Vuur? :eek: dat klinkt niet normaal.
Bij mijn goedkope lintzaag (zeker geen Hammer) is de zoals jij het uitdrukt zaagblad ruggeleider een kogelgelagerd wieltje wat als een gek gaat ronddraaien als de zaag ertegenaan gedrukt wordt. Tijdens normaal zagen draait ie zo nu en dan bij mij maar als ik te hard druk (te snel zaag dus) gaat ie als een gek. Hoe dan ook vonken of vuur heb ik nog nooit meegemaakt, het draaien zet als het ware de overtollige energie om in beweging in plaats van warmte.
Ik vermoed dat je of te hard drukt en te ongeduldig zaagt of dat je de afstand te klein hebt genomen. Wel vind ik het vreemd dat je geleider dus kennelijk niet meedraait of statisch is? Wellicht een foto om het wat beter te kunnen beoordelen?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
De geleider draait zeker mee hoor, alleen springen de vonken eraf.

Ik vermoed dat mijn zaag bot zal zijn en hierdoor massa's warmte ontwikkelt en dit doorgeeft aan het geleidingswieltje.

Weer er iemand of je het wieletje kan vervangen door een lager, nieuw kost het 29 euro , dat moet goedkoper kunnen denk ik.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Geert, ik heb geen idee wat het probleem veroorzaakt, maar bij zo'n dure machine van een maand oud verwacht ik een goede custommer support van de leverancier.
Ik zou contact met hun opnemen en naar het probleem laten kijken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als vonken er vanaf vliegen, werk je te hard :lol: Vonken zijn gloeiende metaaldeeltjes die veroorzaakt worden door metaal op metaal contact (of een slijpsteen, maar dat zal hier niet van toepassing zijn?) Dus je zaagblad loopt ergens stevig tegenaan en ik zou echt voorzichtig zijn met die vonken met al dat fijne houtstof in de buurt!
Hier een link naar een video om te kijken of je alles goed afgesteld hebt en ik ben het met coko eens dat een telefoontje naar de service afdeling van Hammer bij zo'n nieuwe machine ook niet verkeerd is. Hoeveel nieuwe Hammers hebben we zo langzamerhand wel niet onder de forumleden??

video http://thewoodwhisperer.com/episode-13-bandsaw-setuptuneup/

jaap
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Het probleem is ondertussen opgelost.
Ik werkte,duwde inderdaad te hard, m'n zaag was bot geworden.
Ik heb ze zelf geslepen met behulp van een Dremel met een klein slijpschijfe erop (had ik eens gezien op you tube).

Nu zaagt ze weer lekker als voorheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.