Hallo houtwormen

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Dag,

Al een tijdje op dit forum aanwezig, meestal om bij andere leden wat van hun deskundigheid op te steken. Hier iets over mezelf.

Heb reeds een aantal jaren de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, in principe . . . tijd te over dus. Heb van mijn vader-meubelmaker de geur van versgezaagd hout en wat daarbij hoort meegekregen. Als tiener vaak mijn vader geholpen bij het verlijmen van meubelen. In die tijd werd nog uitsluitend met warme lijm op basis van beenderen gewerkt. De koperen bain-marie pot stond toen op een kacheltje te pruttelen. Nadeel was dat bij afkoeling het verhardingsproces van die stroperige lijm snel intrad en dus moest koortsachtig gewerkt worden. Er kwamen warme strijkbouten aan te pas om het hout op temperatuur te houden. En in de winter werden de pen en gat onderdelen rond de houtkachel geschaard. Bij het aanspannen van de lijmklemmen moest natuurlijk het juiste verstek van de verbindingen in de gaten worden gehouden. Het ging er vaak heftig aan toe. De keuze van een avatar lag voor de hand!

Nu op bescheiden wijze zelf bezig. De werkplaats - de garage als de auto naar buiten wordt verwezen - is ook bescheiden. De gereedschappen zijn van het Bosch-groen gehalte, geen hoogvliegers dus. Uitzondering is een Festool TS55. Heb intussen veel plezier in het frezen gekregen. Mijn bovenfrees is ook al zo een groen type maar er valt mee te leven.

Gaandeweg een aantal frees hulpmiddelen gemaakt. Het maken van tools werd een tweede luik van de hobby. Heb zelf niets uitgevonden maar me laten inspireren, ook door fora van onze internetburen.
Om cirkels uit te frezen: http://lutherie-amateur.com/Forum/viewtopic.php?p=252293
Stabiele montage voor smalle zijkanten: http://michael-hild.blogspot.be/2011/10/erweiterung-fur-die-oberfrasen_08.html

Werkstuk inlegsnijplank voor spoeltafel (met uitschietertje)
recto.JPG
verso.JPG
 

WR1944

Oud hout
Ook van harte welkom hier. Dat met die lijmpot komt me heel bekend voor. M'n oom was meubelmaker en had voor de zomer een klein gaspitje voor het warm houden van de beenderlijm. In de winter stookte hij resthout in een kachel en stond de lijmpot op de kachel. Ik heb later ook die lijm gebruikt en moest dan altijd weer aan die gezellig rommelige werkplaats denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.