Leer inleggen

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik zou graag een klassieke 'parnerdesk' maken.

antique-desk-leather-top.jpg antique-partners-desk-03.jpg
Daarvoor moet ik het werkblad met leer inleggen.
Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.
Ook de gouden versieringen aan de kanten van het blad moeten handmatig worden aangebracht.
Ik vind hierover nauwelijks filmpjes of teksten op het internet.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Zijn er eventueel (indien echt nodig) bedrijven die dit doen?

Bedankt.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Misschien vragen bij een bedrijf dat leren bekledingen in auto's maakt, of een meubelstofferder, die zullen wel weten hoe je dat het beste vast kunt maken.

Die goudkleurige dingen zou je evt bij een textiel drukker erop kunnen laten zetten, misschien dat alleen het formaat in dit geval wat lastig is.
 
A

Athanor

Guest
Dergelijke vormen van leerbewerking en versiering ken ik meer uit mijn verleden in de grafische industrie. Daar had je de (hand)boekbinders die de boekbanden maakten en versierden met " guld op snede". Ik denk dat wanneer je in die richting gaat zoeken, bij handboekbinden en hobby boekbinders, je meer kennisbronnen tegenkomt. Laat je nog eens horen of je daar meer succes hebt?

Succes! Fons
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi Bram , dat is een pracht exemplaar . Heb je daar soms afmetingen van , of nog beter een plan of tekening ;-))
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Geen plan. Dat moet ik nog maken.
Ik vond een tijd geleden een website met deze bureau.
De afmetingen waren zelfs beschermd (kon ik niet kopiëren). Ik heb er een printscreen van genomen (zie onder)
beschrijving + maten.jpg
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bram,

Ik heb nog even gekeken in mijn tijdschriftenarchief en vond zojuist een artikel in furniture & Cabinetmaking uit 2003 over het maken van een zg. pedestaldesk. Lijkt er erg veel op, echter wat strakker in uitvoering, wat gemakkelijk aan te passen is. Ook het inleggen van een leren blad is goed beschreven. Ik zal morgen eens kijken of ik er een goede kopie in PDF van kan maken, dan plaats ik die daarna wel hier.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Artikel uit F&C

Beste Bram,

Hierbij het eerder genoemde artikel uit F&C van 2003. Ik heb de kopieën gemaakt met de Camscanner app van mijn Iphone, de kwaliteit is niet geheel optimaal, maar volgens mij redelijk leesbaar. Er word het nodige uitgelegd over het inleggen van een leren bovenblad, dus goed beantwoordend aan jouw vraag. Het bureau is van een ietwat ander ontwerp, maar als ik je vaardigheden met de archiefkast bekijk, kun je het ontwerp vast wel naar eigen hand zetten!

Veel succes! Fons

Bekijk bijlage Pedestal Desk.pdf
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Niet inleggen!

Je moet een paneel ( multiplex of meubelplaat) met leer beplakken contactlijm, overmaat, dan op maat zagen of met mes leer gelijk snijden aan netto gezaagd paneel. afh van hoe scherp/ fijn je zaag is en hoe dik het leer..

al het regelwerk aan de hand van het paneel afschrijven, precies met mes!

groeten
 
Laatst bewerkt:

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Bedankt voor de tips allemaal. Vooral Fons, bedankt voor het artikel. Het is heel erg leerzaam en duidelijk. Ik denk wel dat ik hiermee verder kan.
Ik weet nu ook waar ik het geschikte leer kan kopen. Helaas wel een pak duurder dan gedacht (€ 6,7/dm2).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.