hulp voor nieuweling

axioma

Nieuw lid
20 dec 2012
5
0
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, ik wil zelf houten spintollen proberen te maken, met een houtsnijmes. Maar nu zie ik door de bomen t bos niet meer. Ik wil een simpel mes, maar er zijn zoveel soorten/maten/merken dat ik geen idee meer heb. Wie heeft tips wat handig is voor een beginner en waar te kopen? Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik weet hier niets van :rolleyes:. Ik vrees dat er niet veel houtsnijders op dit forum zijn (maar kan het mis hebben). Overigens zou ik, wanneer ik spintollen zou willen maken, niet als eerste aan een houtsnijmes denken, eerder aan een draaibank.

Ken je deze site? Daar staat aardig wat info op betreffende houtsnijden, ook hebben ze een webwinkel. Wellicht kan een mailtje met je vraag naar info@sutacelot.nl helpen?

O ja, hier vind je een rits boeken over houtsnijden, en hier nog veel meer. Mocht je serieus aan de slag willen dan is een cursus of een boek een goed begin.
 
Laatst bewerkt:

axioma

Nieuw lid
20 dec 2012
5
0
Hoi Peter, dank je wel voor je reactie en informatie! Idd spin tollen kun je wellicht beter draaien, maar een draaibank is duur en het is voor mij meer het uitproberen van een idee. Vandaar dat ik wil starten met een mes. Dank voor de links, ik zal ze eens bekijken!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Axioma,
voor een spintol heb je niet echt een houtsnijmes nodig. Eerst koop je een zevengatenzaag, dit is een soort boor. Je kan er de schijven ( vliegwieltjes) mee maken. Je hebt dus ook een boormachinne (liefs met standaard) nodig of een kolomboormachine. Je meet de doorsnede van de spiraalboor van de zevengatenzaag meten. Dan koop je rondhout van dezelfde diameter. Met een potloodslijper kan je er een punt aan maken. Google eens onder spintol maken en je vind gegarandeerd wel wat.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

axioma

Nieuw lid
20 dec 2012
5
0
Hoi Ornament, dank je wel voor je reactie. Dit zijn niet de spin tollen die ik wil maken, ik wel concentreren op phangs en Russische spin tollen. Die hebben geen schijven. Maar bedankt voor je informatie, zodoende leert men :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
supported%2Bspindles%2B20-05-2012%2Bgenummerd.JPG
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je de zoekoptie van het forum gebruikt en zoekt op spintol kom je een aantal posts tegen. We hebben een gewaardeerd forumlid Ariette die zelfs Nederlands kampioen wolspinnen is geworden met zelfgemaakte spintollen. Misschien kun je ook bij een forummer bij je in de buurt terecht die een draaibank heeft. Als ik zelf wat kleine dingen moet draaien span ik de boormachine in, in de bankschroef en gebruikt een blok hout op ongeveer centerhoogte als leunspaan en draai met een gewone steekbeitel. Dat gaat redelijk voor knopjes etc. Ik kan me voorstellen dat je met eenvoudige opstelling ook aan het andere eind van het werkstuk ondersteuning kunt maken en zo met beperkt budget wat draait.

jaap
 

axioma

Nieuw lid
20 dec 2012
5
0
Dank voor alle reacties! Ariette ken ik idd en met haar heb ik al contact gehad! Bedankt ook voor het aanbod om in Zwolle te komen, draaien, het is helaas ver weg. Met het idee van de boormachine ga ik eens spelen! Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eigenlijk is mij de vraag niet helemaal duidelijk. Meer in het bijzonder: wil je alleen maar wat op maat gemaakte spintollen, of wil je echt zelf spintollen kunnen maken? In het eerste geval zou je ook kunnen informeren of iemand hier (of meerdere iemanden hier) er een paar voor je wil maken - op basis van foto's, maten, en/of tekeningen. In het tweede geval denk ik dat je toch serieus moet overwegen om een draaibank(je) aan te schaffen. Zoals Jaap al zegt, dat kan al met een boormachine - zijn oplossing is wel heel rudimentair, maar er zijn ook constructies waar je een boormachine in klemt en die dan een min of meer volwaardige minidraaibank opleveren. Licht, niet heel nauwkeurig, en er zijn nog meer nadelen van op te noemen, maar het werkt wel - en is zeker een zinvolle optie als je eea voor een geringe investering wilt uitproberen. Ze zijn nieuw te koop, maar je zult waarschijnlijk meer succes hebben als je bijvoorbeeld via marktplaats zoekt.

Je kunt dan al met een fatsoenlijke, grote steekbeitel aan de slag, maar het verdient aanbeveling om iig te investeren in een draaiguts. Een tamelijk brede klassieke. En in wat instructie van een meer geoefende draaier, zeker als je begint met een vierkant balkje hout en niets meer dan een steekbeitel...
 

axioma

Nieuw lid
20 dec 2012
5
0
Sorry als mijn vraagstelling niet duidelijk was. Ik wil 1 maling proberen spin tollen zelf te maken met een houtsnijmes. Ik weet draaien makkelijker, sneller en mooier. Maar daar heb ik niet het geld of de ruimte voor. En ik wil het echt graag zelf maken!

Mijn vraag was waar kan ik een goed mes kopen en wat is een goed mes. Ik heb inmiddels al bij sucalet geïnformeerd. Gaat goed komen dus!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.