Welke stofzuiger ?

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik overweeg de aanschaf van een Festool stofzuiger. Alleen zie ik door het bos de bomen niet meer. CTM CTL E LE...
Die 26 en 36 is duidelijk maar bv verschil tussen E en LE ??? Kan iemand dit verduidelijken ?

thx !
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor gewoon houtbewerking heb je een CTL nodig, kwa zuigkracht verschillen de modellen niet echt meer, enkel de capaciteit van de stofzak verschilt. Dus voor hobby gebruik ben je al goed af met een Mini of midi.
Er zijn dan nog andere series bestemd voor perslucht machines, gevaarlijke stoffen of met AC auto clean functie waar de filter automatisch uitgeklopt worden om verstopping te voorkomen (vooral handig bij het schuren van gipsplaten)

Over de stofzuigers van Festool kan ik alleen maar goeds zeggen, mijn eerste Festool machine was een occasie CT22E van 2003, die nog steeds mijn hoofdstofzuiger is. Heeft duizenden uren gedraaid, heb hem tientallen keren tot aan de buis gevuld zonder het op te merken totdat hij vanzelf stilviel, de zak vervangen en hij vertrekt weer! Ongelooflijk hoe die blijft doorgaan. Dus die "oude" 22's zijn ook juweeltjes, als je een occasie overweegt.
Deze zomer heb ik een Mini bijgekocht voor onder de kapex te staan(omdat die net onder de afkortzaag tafel past, en om mee te nemen op verplaatsing. Ook een prima machine
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@Benchworks : goed om te horen dat het degelijk materiaal is.

Die perslucht module is deze dan ook gewoon te gebruiken om gereedschap met perslucht te reinigen bv ?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Die persluchtmodule is naar mijn weten alleen om te zorgen dat de stofzuiger automatisch aangaat voor gebruik met schuurmachines op perslucht. (Alleen een sensor/schakelaar)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb een CTL-26, heb hem nu een jaar ofzo en ben nog bij mijn eerste zak, terwijl ik hem toch regelmatig gebruik ook mijn Kapex. Ik was bang dat de zak te snel vol zou zitten daarom geen midi genomen. Nu zou ik die wel overwegen ipv de CTL-26 omdat die 26 al best een groot ding is.

Geen spijt van gehad sinds de aanschaf.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
thx maarten, dat is wat ik zocht, een mooi overzicht.

you're welcome :)

Ik heb een CTL-26, heb hem nu een jaar ofzo en ben nog bij mijn eerste zak, terwijl ik hem toch regelmatig gebruik ook mijn Kapex. Ik was bang dat de zak te snel vol zou zitten daarom geen midi genomen. Nu zou ik die wel overwegen ipv de CTL-26 omdat die 26 al best een groot ding is.

Geen spijt van gehad sinds de aanschaf.

Ik had eerst een Midi maar heb die vervangen door een CTL26, omdat de Midi een beduidend lagere onderdruk had en dus minder goed stof afzoog. Ik heb begrepen dat dat verschil nu niet meer aanwezig is. De grotere stofzuigers hebben wel nog een hogere onderdruk.

Een Midi is voor de kleine gebruiker (zowel qua stof als budget) nu een goed alternatief :)
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ook ik overweeg de aanschaf van een (nieuwe) stofzuiger, dus dit topic komt mooi op tijd.
zijn er nog andere merken behalve de beroemde festool en hoe zijn deze qua specs, prestatie en prijs.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ook ik overweeg de aanschaf van een (nieuwe) stofzuiger, dus dit topic komt mooi op tijd.
zijn er nog andere merken behalve de beroemde festool en hoe zijn deze qua specs, prestatie en prijs.

Buiten Festool lees ik vaak goede zaken over de Fein en starmix stofzuigers, en je hebt dan ook nog Protool die een instapmodel hebben dat goedkoper is dan een Mini.
Het probleem bij die ouderwetse cilinder vormige stofzuigers zoals de fein en starmix is dat ze graag omvallen, dat ze te hoog zijn om onder een werkbank te passen en dat je er niets op kan leggen.
Mijn festools zijn slechts een 40-tal cm hoog, ze passen dus onder de tussenlegger van mijn werkbanken, en als ik ze op een open plek gebruik dan dienen ze ook als tafel om je peperduur gereedschap niet op de ruwe grond te hoeven leggen. Systainers kan je er ook op vasthaken.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
zelf heb ik de protool VCP 170 E (Bouw, dan krijg je er ook nog een extra slang bij plus stang en meer van zulke dingen.
http://www.toolsxl.nl/protool-vcp-170-set-bouw-universele-stofzuiger-17-1200-watt-reinigingsset-bouw-p-1934.html
Ik weet niet meer of ik hem bij bovenstaand bedrijf heb gekocht of een ander, ik zoek meestal wel de goedkoopste winkel uit, weet niet of dat deze momenteel is....
In ieder geval, die machine bevalt mij prima, gebruik hem in combinatie met feston bovenfrees of1400, schuurmachine dts400 en invalzaag ts55. Absoluut geen stof, zuigkracht kun je zelf regelen, auto on/off, plus om rotzooi weg te zuigen of gewoon als stofzuiger, mijn vriendin gebruikt hel altijd voor de auto..
Al met al een ideale stofzuiger, ook zeer aan te raden.
Op de slangen die er bij zitten staat trouwens ook gewoon festool...

Het enige wat dan een nadeel zou kunnen zijn.. Je kunt er geen systainers op zetten. Dus mocht je graag al je systainers als een torentje bovenop je stofzuiger zetten dan kun je deze beter niet nemen. Nu is de bovenkant van deze stofzuiger zobiezo niet mooi recht, dus hem even gebruiken om een balkje te zagen is niet echt handig...
succes ermee
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb zelf een Hitachi WDE1200. Kost iets meer dan 200 EUR en bevalt goed. Niet geschikt voor afzuigen van muurstof, maar voor alle houtwerkzaamheden prima. Wel even opletten dat je een 3m slang erbij krijgt en niet de 1,2m versie. Dat verschilt per winkel, gek genoeg.
Zie ook dit topic.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
.......mijn vriendin gebruikt hel altijd voor de auto..

.....Het enige wat dan een nadeel zou kunnen zijn.. Je kunt er geen systainers op zetten.


zo, das een duur geintje met zulke prijzige stofzakken ;). Als ik aan het werk ben dan heb ik naast mijn CTL26 juist een ouwe stofzuiger staan om ff om mijn werkstuk te zuigen bijv, na iets te moeten boren, schuren of beitelen ofzo. Mijn CTL gebruik ik echt puur alleen voor afzuiging van de machines.

En wat die systainers betreft, die heb ik er nooit opstaan, zit alleen maar in de weg want dan kun je niet bij het compartiment waarin je de stofzuigslang oprolt, dan blijf je die kist er op- en afhalen.

Nou moet ik daarbij zeggen dat ik geen werkplaats heb, maar op zolder werk waardoor ik steeds na elke klusdag rigoreus moet opruimen.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Waarom doen vrouwen zo moeilijk als ze met kerst een stofzuiger cadeau krijgen, ik ben er erg blij mee. Het pakje is onderweg van Gerschwitz Duitsland ;-) Hopelijk nog voor de kerst binnen.
 

PBT

Actieve deelnemer
kijk dat zijn de leuke bestellingen! Ik ga de CTL26E en de OF1400 na nieuwjaar bestellen (tellen ze volgend jaar mee in de investeringsaftrek, dit jaar heb ik door mijn nieuwe bus meer dan ruim voldoende). Wat ik me wel afvraag, kan je een in duitsland gekochte festool machine gewoon in nl registreren voor de garantie?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
hoi, ik heb ben ook maar net Gerschwitz ontdekt via dit forum en dacht ook gelezen te hebben dat garantie geen probleem zou zijn...
Ik kan ze helaas niet inbrengen, heb wel BTW nummer maar geen 'schrijnwerk' in de statuten ;-)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Van medewerkers bij Gerschwitz vernomen dat Festool (TTS) garantie geldt voor heel Europa.
Het maakt dus niet uit in welk land de machine is gekocht. Kan dus in andere landen worden aangeboden als deze is aangemeld voor 1+2 jaar garantie.
Geldt ook voor Protool machines.

Gerschwitz is ook mijn favoriete (web)shop. Meestal 20-30% goedkoper dan in NL op met name Festool accessoires.
En geen BTW betalen als je de KvK inschrijving naar ze mailt. Maar dat geldt voort alle buitenlandse shops.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.