trap maken van underlayment?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik wil een goedkope trap maken. Ben er al wel een beetje uit hoe ik die ga maken, alleen twijfel ik nog een beetje aan de keuze van het materiaal.
De trap wil ik laten bekleden met vloerbedekking, dus ik kan hem van elke 'ruwe' houtsoort maken.
Nu kan ik dus wel goedkope dikke planken kopen, maar mijn idee is om hem van underlayment / multiplex te maken.
Want dit spul is wel iets goedkoper dan allemaal planken, en volgens mij sterk genoeg. Plus, omdat het een dubbel kwarts trap word krijg ik hele brede treden, anders dan moet ik alle planken aan elkaar lijmen om ze breed genoeg te krijgen...
Ik ga dus werken met een stootbord, die zorgt dus ook voor extra stevigheid.
Voor het stootbord maak ik onder de trede nog een extra schuine lat, zodat je een beetje een massief uiterlijk krijgt.

Gaat dit werken, is een trap gemaakt van multiplex/underlayment (18mm) sterk genoeg. (trap word 900 breed).
Of is het beter om twee platen op elkaar te lijmen, dan heb ik een dikte van 36mm.
Of is het zobiezo een onverstandig idee en kan ik beter massieve planken gebruiken...

Graag zie ik jullie reacties tegemoet,
met vriendelijke groet,
Roel
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Volgens mij gaat dit niet werken. Dit soort platen hebben redelijk korte vezels, en zijn daardoor minder goed bestand tegen doorbuigen. Je zou van elke trede een soort torsie box moeten maken.

Ik heb een tijd met het zelfde probleem geworsteld, en uiteindelijk toch gekozen om een trap te kopen. In mijn geval was dat via trappentoko en was ik voor een ongemonteerde dubbel kwart nog geen 700 euro kwijt. Het geheel wordt als een bouwpakket geleverd.

In de tijd die ik er mee bespaart heb, heb ik een heleboel andere klussen kunnen doen en de trap is in 1 keer helemaal goed!

Groeten en succes!
 
A

Athanor

Guest
Toevallig gisteren een tijdelijk werkplatform gemaakt waarbij ik op plaatjes underlayment stond. Bleek me dat het multiplex 18 mm behoorlijk doorboog op een vrije overhang van zo'n 60 cm een ander plaatje OSB van die snippers hout gemaakt was wat stugger. Brengt mij op het advies om voor een overspanning van 90 cm te kiezen voor planken van 3 cm dik!

Succes! Fons
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Doen en blank lakken. Zou de treden 36 mm uitvoeren en de stootborden 18 mm. Als je het slim aanpakt hoef je de stootborden niet in te Frezen in de onderzijde van de treden. De wel van 5 cm is een vaste maat. Stootborden voorkomen, door hun hoogte, het doorzakken van de treden. Alles goed door schroeven en lijmen met witte houtlijm. Zou maar gelijk vijf kilo emmer aanschaffen. Stond hier van de week toch een platen pers te koop ?? Paar emmers gevuld met water en een vlakke vloer doen ook wel genoeg. Anders doorschroeven met schroeven van 4x30 van onderuit.

De bomen is een ander verhaal. Alhoewel je sterkte kan halen uit de stootborden. Tree en stootborden zijn één en zijn een driehoek. Dus een laagje 18 mm als boom. De treden dan later ondersteunen met driehoeken die je op de buitenboom schroeft en lijmt.

Volgens mij als je alles in 18 mm uitvoert is het stabiel genoeg. Je kan er voor kiezen een deel van de trap uit goedkoper minder kwalitatief underlayment te maken. En de zichtdelen van een betere kwaliteit. Je hebt weinig frees werk en juist enorm veel zaagwerk.
Van te voren kan je heel veel uitdenken en in een goed nesting prgramma verwerken. dan zou je het heel economisch ingedeeld kunnen krijgen.

Kom maar op met de foto's. O............ en denk aan je rug met plaatsen.............. :eek:
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij zie je nooit geen trappen van plaatmateriaal, zelf heb ik wel een keer een keldertrapje gemaakt van 22 mm multiplex. De stevigheid moet dan echt van de stootborden komen, die zou ik dan ook 18 mm maken en ipv achter de trede maken zoals gebruikelijk zou ik hem dan op de trede zetten. Het stootbord zit dan tussen de treden + alles goed schroeven met voldoende lange schroeven en met de juiste diameter voorboren.
De bevestiging aan de bomen wordt bij een dergelijke trap wel lastig denk ik. Bij de keldertrap had ik geen boom maar een uitgezaagde 'trap' , waar de treden oplagen. Voor een trap in een hal die in het zicht komt zou ik toch kiezen voor een traditionele trap.

mvg, bjorn
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb pas nog een rechte steektrap gemaakt van 115cm breed en heb hiervoor 'standaard' vuren trappenhout gebruikt van 4cm dik. Zelf dit veert nog iets in, dus dunner zou ik zeker niet gaan. Multiplex zou ik zeker niet aanraden, dit is flexibeler dan massief hout, zeker de kwaliteit die de bouwmarkt levert met alle holtes tussen de lagen. Als je een draaitrap om een spil maakt zijn de treden aan de spil kant ook erg smal en wordt multiplex wel erg listig, neem maar een strookje van ongeveer 8cm breed en probeer dit te breken op je knie, dit gaat vrij gemakkelijk in tegenstelling tot een zelfde maat vuren massief.

Groeten,
Patrick
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
PICT0491.jpgPICT0490.jpgPICT0489.jpgPICT0488.jpg

Het kan wel degelijk op een behoorlijke manier.

Ikzelf had 5 jaar geleden een trap nodig die zo laag mogelijk in prijs was, goed te onderhouden was, het gat naar de ondergelegen keldertrap afdichtte en comfortabel was. We hadden pas ons huis gebouwd, en er was geen budget voorzien voor een trap. Ik haalde het idee uit een engelstalig handboek over houtskeletbouw van een Amerikaanse uitgever (de titel ontglipt me, en het boek ligt nog in het ouderlijke huis...). Hier wordt vaker gebruikt gemaakt van trappen uit multiplex, of trappen met bomen van multiplex, die men dan achteraf voorziet van massieve treden, een beetje zoals hier soms betonnen trappen met houten treden bekleed worden...

Ik heb de trap als volgt gemaakt:

De bomen zijn gemaakt van 2 panelen multiplex van goede kwaliteit (een 22mm dik en een 18 mm dik) die over het volledige oppervlak verlijmd zijn met witte houtlijm. Ik vond geen multiplex van 4cm dik, die lang genoeg is om de bomen uit een stuk te maken, dus verlijmde ik 2 panelen in verband. Verlijmd in de garage op een werkbankje van schraven en een paar balken, een nachtje opgespannen met alle lijmklemmen die ik maar kon vinden. Daarna op 1 boom de treden uitgetekend en deze uitgezaagd met een invalzaag (festool 55 en nog een paar letters). De hoekjes uitgezaagd met decoupeerzaag. Dan de eerste boom overgetekend op de tweede. Iets te ruim uitgezaagd met een decoupeerzaag. Gekopieerd met een joekel van een kopieerfrees in de bovenfrees. De hoekjes recht gemaakt.

De bomen geplaatst.

De treden en tegentreden geplaatst. De treden zijn ter plaatse verlijmd over de volledige oppervlakte (eveneens 22 + 18mm dikte = 4cm) .
De tegentreden zijn langs de onderzijde vastgeschroefd tegen de treden.

Toen er wat later kinderen kwamen heb ik een leuning geplaatst van den in bekistingskwaliteit.

Doel van de trap:

De trap staat op een paar cm van de muur en de eerste trede is 4cm lager dan de anderen, bovenaan ook een afwijking in de andere richting.
De bedoeling is om deze trap als steun voor de definitieve trap te gebruiken: aan de muurzijde ga ik een ingefreesde trapboom tussen de muur en de trap schuiven (eik). Dan treden en tegentreden van eik plaatsen die een paar cm oversteken over de huidige trap. Onder de huidige trap een nieuw raamwerk maken en gyproc plaatsen tot tegen de definitieve treden. Waarschijnlijk ga ik de onderste 3 treden van de trap wat verdrijven bij de definitieve afwerking.
Afhankelijk van de tijd & goesting van het moment kan het ook zijn dat ik deze trap eruit gooi en gewoon een andere plaats.

Als je een gelijkaardige werkwijze overweegt, zou ik zeker voor gelijkaardige diktes gaan voor de bomen en de treden!!

Wat ik ook zou veranderen is het volgende: ik zou het stootbord onderaan tot op de trapboom laten komen, en op 22 mm van de onderrand van het stootbord een rabat van 18 mm breedte en een 6tal mm diepte frezen. De bovenste helft van de trede zou ik op de onderste helft verlijmen zoals ik gedaan heb, maar 6mm langer laten en in de rabat van de tegentrede schuiven. Mijn trap kraakt een klein beetje, en je voelt dat hij achteraan in het midden van de treden een klein beetje inveert. Het is echt iets van niks, en het zal opgelost zijn als hij definitief is afgewerkt, maar die rabat is niet veel werk (1 maal de frees stellen en voor iedere trede 1 of 2 keer frezen), maar maakt het geheel veel stijver. De trede steunt dan vooraan en achteraan op/in de tegentrede.

Ik ben tevreden van mijn trap in die zin dat hij alle verwachtingen ingelost heeft, niet veel gekost heeft (ik denk iets van een 250 a 300 euro voor de trap zonder leuning), en snel klaar was (1 weekend goed doorgewerkt voor de trap zonder leuningen).

Hopelijk ben je er iets mee, veel succes.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
ligt het nu aan mij of is dat "underlayment" niet gewoon doodnormale triplex/multiplex? Enfin in onze taal heet het ondervloer volgens mij ;)
In Nederland wordt met 'underlayment' specifiek het onderstaande plaatmateriaal bedoeld, het is een lelijke, maar relatief goedkope en sterke plaat, met messing en groef aan de lange zijden.
underlayment.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Underlayment is zo goed ik weet constructietriplex. Maar de kwaliteit verschilt per merk sterk. Ik zou het in ieder geval bij een groothandel halen, en vergelijk de platen met elkaar, sommige (merken) zijn erg krom. Ik zou zeker niet de goedkoopste kiezen.

Mijn trap heb ik gemaakt van vurenhout. Heeft 200 euro aan hout gekost. Ik denk dat het met underlayment niet veel goedkoper gaat worden. Als je planken gebruikt, kan je alle reststukken gewoon gebruiken, om de brede planken te maken. Ik heb dit op de computer per plank uitgetekend. Ik had dan ook nauwelijks afval (wel heel veel zaagsel!).

Onderschat het niet. Trappen anders dan recht zijn lastig te maken. Je moet het goed uittekenen en nauwkeurig maken.

Succes!
 

foop

Nieuw lid
23 dec 2012
1
0
Www.mebutrappen.nl zit wel helemaal in noord-holland maar maakt super trappen handige jongens daar. Gewoon een dichte vuren dubbelkwart valt qua prijs ook inderdaad best mee denk. Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.