zelf verzaagde walnoot

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vorige week ontdekte ik een stel bomen die mijn vader had uitgetrokken en weggesleept met de tractor, een notelaar en een pruimelaar.
Toen dacht ik meteen om er zelf planken van te maken, de notelaar had ongeveer 2m stam die kronkelig was en de kerselaar 3m mooi recht zonder takken.
Bij het verzagen bleek de volledige kern van de pruimelaar rot te zijn :( en bij de notelaar was slechts 90cm van de stam bruikbaar (enige rechte stuk met hardhout en de basis had houtworm.
Ik stond wel verbaasd hoe weinig kernhout er is bij walnoot, enkel de eerste meter stam had genoeg, en dan nog was het amper 30% van de doorsnede.
Ik heb er eerst met de kettingzaag ongeveer een rechte kant op gemaakt, en dan op de vlakbank die mooi vlak gemaakt en een recht hoek op gezet.
Dat was niet simpel want het stuk was loodzwaar rond de 100kg. En dan op de lintzaag (hammer n4400) er zo veel mogelijk spinthout van afgehaald en dan gewoon in stukken van ongeveer 27mm gezaagd.
De grootste moeilijkheid was het gewicht, de machine kon het zaagwerk makkelijk aan maar het stuk moest niet veel groter zijn of ik kon het niet meer oplichten.

Ik heb toch wel enkele mooie stukjes, ik weet nog niet wat ik er van kan maken maar het zou zonde geweest zijn om het op te branden. We zullen wel zien binnen een jaar of twee wanneer het droog is.
 

Bijlagen

  • P1010128.jpg
    P1010128.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 625
  • P1010124.jpg
    P1010124.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 617
  • P1010117.jpg
    P1010117.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 616

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wat een ontzettend gave stukken hout heb je gezaagd:)
Waar droog je de planken; binnen of buiten??
Wat ga je doen tegen het scheuren van de kopse kanten??
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat een ontzettend gave stukken hout heb je gezaagd:)
Waar droog je de planken; binnen of buiten??
Wat ga je doen tegen het scheuren van de kopse kanten??

Het beste is blijkbaar buiten onder afdak en in de tocht, ik zal ergens wel een plekje vinden!
Ik heb de uiteindes met latex verf ingesmeerd, maar blijkbaar is walnoot niet van het type dat snel barst of scheurt.
Ik heb een stukje nat hout geschaafd en binnen op de kachel gedroogd en het is mooi plat en zonder barsten gebleven, ik had dat ooit eens met een stukje vers eik gedaan, 10 minuten na het schaven stond het volledig bol en volledig bedekt met scheuren. Een paar weken later was het weer mooi plat en alle barsten waren verdwenen!
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb vorige winter ook een notelaar geveld en laten zagen maar die van mij wilde wel krom trekken.
Het viel me ook op de er zeer weinig kernhout aan is. Mijn stam was 2m en 40cm diameter. Hij ligt ook te drogen in mijn carpot :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
gaaf man dat je het zelf gezaagd hebt dat geeft toch dat beetje meer aan je project
ik ben zelf ook fan van zelf zagen ik heb ook 2 kuub hout op zolder liggen te drogen
gr leroy
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Heb zo'n 2 jaar geleden ook een notenboom van iemand gekregen en deze had erg weinig donker kernhout. Ik had deze laten zagen tot planken van zo'n 2 a 3cm dik en laten drogen. Eerst onder zeil om niet te snel te drogen, (pas op voor schimmel!!) af en toe zonder zeil, en na een paar maanden of zo geheel zonder zeil. Kopse kanten eerst ingesmeerd met verf die ik nog had staan.

Nu kan ik wederom een stam krijgen, maar helaas kan ik deze niet meer laten zagen bij degene die dat toen voor mij had gedaan.
Weet iemand misschien in Brabant of Gelderland een zagerij zitten, die ook particulier verzaagd?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
der zullen bij jou in de buurt vast wel enkele mobiele zagerijen zitten. En anders ook wel gewone zagerijen?
Ik woon zelf in winterswijk en weet in onze buurt al wel een stuk of 4 zagerijen en 1 mobiele zagerij te vinden.
Dus ik weet niet waar jij woont?
misschien deze http://www.mobielezagerij.nl , die zit in zeeland. Kun je denk ik ook wel hout heen brengen, vooral als het maar 1 stam is, dan scheelt het je weer voorrij kosten. Maar der zullen vast wel meer zagerijen bij jou in de buurt zitten..
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik geloof dat Van de Voort in Udenhout (naast Tilburg) ook voor particulieren verzaagd.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk ook wel dat ik een zagerij zal gaan zoeken als ik nog een bruikbare stam heb die langer is dan 1m, want deze notelaar was echt loodzwaar.
Tegenover de boerderij staat er trouwens een dikke die sinds altijd al extreem scheef staat, het doet me denken dat als je wacht tot ze vanzelf omvallen van ouderdom/ziekte dat er dan niets meer aan te vangen is met het hout. Dus soms moet je beter te vroeg hakken dan te laat.

Ik heb trouwens deze week een horrorbeeld gezien, een weide met oude fruitbomen met mooie rechte stammen van 3-4m netjes in stukken gezaagd voor brandhout en alle kernen waren in perfecte gezondheid!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
T kan soms handig zijn om de kapvergunningen die in de gemeente aangevraagd worden in de gaten te houden.
Soms zit er wel eens mooi hout bij. Als je dan het nog te zagen hout verruilt voor wat droog brandhout....
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Ik heb onlangs een stam walnotenhout gekregen van ongeveer 30 cm doorsnede en 1.20 m lang. Moet ik 'm eerst laten drogen of kan ie beter meteen worden gezaagd? Ik zou m graag in zo groot mogelijke stukken/blokken willen laten zagen. Ik ben eigenlijk, net als akwadraat, ook op zoek naar een zagerij in de buurt (van Apeldoorn). Iemand suggestie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.