Wat is dit?

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Bij een bezoek aan het mooie Brabant kwam ik dit stuk gereedschap tegen. Geen idee wat het is. Wie kan helpen?

Foto-8KKQMP8M.jpg


Foto-44Z8RQU6.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
lijkt op een wastang.

Het is een wastang



Nostalgie de vuilnis bak in


Als je zo bezig bent met opruimen kom je van alles tegen.

Dingen die al jaren liggen waar je toch niets meer mee doet.

Zo kwam ik ook een oud wasbord tegen,waar je vroeger de was op deed,stukje zeep en maar boenen.

Ook een oude wastang om de gekookte was uit de teil te halen.

Wat doe je dan terug hangen weer,nee ben echt aan het ruimen dus mooi naar de vuilnisbak toe.

Heel wat herinneringen komen dan voor bij als je aan het ruimen bent.

Soms moet je die dingen weggooien.

Je leeft nu ,verleden ligt achter je.

Soms met pijn.
 
Laatst bewerkt:

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Nu weet ik niet hoe groot en ster de vrouwen in Brabant waren, maar dit is wel een tangetje van 1 meter 30. 20 cm breed. De gewone wastang ken ik nog. Gebruikte mijn moeder ook. Latjes van ongeveer 3x3 cm, met wel of niet een veer.
Op deze tang zit ook een prachige scharnier van messing. (Slecht te zien op de foto. Ik zal een vergrote link geven)
Het is een tang, maar ik betwijfel of het een wastang is. Of het moet een tang zijn voor een wel heel grote was. :)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8KKQMP8M.jpg
 

WR1944

Oud hout
Die grote tangen werden ook gebruikt in professionele wasserijen. Daar was alles een maatje groter. Een oom was bedrijfsleider bij een stoomwasserij en die grote tangen komen me in ieder geval bekend voor. De kookwas werd in grote roterende trommels gedaan en het water werd met stoom verhit. Er liep een lange as door de wasserij die door een stoommachine werd aangedreven. Met leren riemen (later een geimpregneerde geweven band) werden de machines vanaf grote wielen aan die as aangedreven. Ik heb dat als jochie in de jaren 50 in vol bedrijf gezien. Indrukwekkend.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dank je wel WR1944 en alle anderen voor het antwoord. Ik zat al in die richting te denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.