Poort

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In de zomer ben ik begonnen aan een nieuwe poort. Het heeft een tijdje geduurd, maar ze hangt eindelijk op haar plaats. De omkastingen van de palen waar ze aan hangt, moeten wel nog verder afgewerkt worden. Links beneden is de omkasting zwart geworden door slijpstof van ijzer dat op het hout terecht is gekomen. Moet ook nog afgeschuurd worden.De poort is van eik afgewerkt met Biopin bootolie. De scharnieren heb zijn ook voor een stuk zelf gemaakt. Ik wilde de poort naar twee kanten laten draaien, maar daar vond ik geen scharnieren voor. Dus aan de slag gegaan met lasscharnieren voor een stalen hek.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 123.jpg
    Afbeelding 123.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 526
  • Afbeelding 125.jpg
    Afbeelding 125.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 527

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als eerste je poort ziet erg geweldig uit. Zal je een foto van je scharnieren van dicht bij willen plaatsen ik ben erg benieuwd hoe je dit op gelost hebt.

groetje marc
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Mooie poort. Met wat voor verbinding zit die schoor aan de horizontale balk vast, om afschuiven te voorkomen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Afbeelding 128.jpg
De scharnieren zijn lasscharnieren zoals deze:www.wintools.be/html/scharnieren_hekkens.html
De U die op de poort zit, heb ik zelf gelast uit drie stukken plat staal. Een gewalst U-profiel is niet geschikt omdat dit smaller wordt naar de bodem. Een geplooid profiel (voor carrosserie) was dan weer te licht.
Aan één kant is de schoor ingewerkt, aan de andere kant zitten er domino's in. De reden waarom beide kanten verschillend zijn, is dat ik de schoor verkeerd gezaagd had. Ze was te kort om in te werken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ah, juist, nou, valt toch nog wel mee dan?

Ik vind 'm er in elk geval prachtig uitzien zo, mooi gebalanceerd ontwerp, zo met de breedte/hoogte en de 3 scharnieren per kant. Nice!
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
mathieu, bedank voor het plaatsen van je foto. De constructie is mijn nu duidelijk ik ga die zeker in de toekomst gebruiken.

groetjes marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.