GRR Ripper

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met de GRR Ripper?
Ik verneem het graag!
Mvg,
Rudy
 

WR1944

Oud hout
Er is een demonstructie van het apparaat op YouTube en de commentaren zijn niet onverdeeld positief. Ikzelf gebruik een duwstok als het stukje tussen de zaag en de geleider te klein wordt. Met de andere hand geleid ik het andere stuk.
Als men een spouwmes zou gebruiken voorkom je al een hoop problemen. Maar ja, dan verkoopt de Gripper een stuk minder.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb er geen ervaring mee, maar het ontwerp gaat al van twee onveilige situaties uit, die normaal niet aanwezig horen te zijn nl. het spouwmes en de beschermkap boven de zaag. Bovendien zijn de Europese modellen steeds vaker van een roltafel voorzien wat de situatie ook weer gunstig kan beinvloeden.

Fons
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Op een of andere manier vertrouw ik zulk soort dingen nooit zo. omdat je geen zicht meer hebt op je zaagblad.Dus je ziet ook niet wat er gebeurd. Een spouwmes is terouwens verplicht en als je dan gewoon een duwstokje zaagt ben je er ook.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Bedankt voor de tip, dit apparaat kende ik nog niet. En het lijkt mij erg handig en vooral veilig. Ik zaag wel eens kleine stukken hout op mijn zaagtafel, maar ik sta eigenlijk altijd doodsangsten uit. Ook al is het tot nu toe altijd goed gegaan. Je komt toch met je vingers erg dicht bij het zaagblad. Je kunt natuurlijk allerlei duwstokjes e.d. gebruiken, maar die zorgen niet voor al te veel controle over je werkstuk. Met de gripper heb je volgens mij een goede controle over je werkstuk in drie richtingen: naar voren, omlaag en in de richting van je langsgeleider.

Ik ben benieuwd of er iemand daadwerkelijk mee gewerkt heeft en wat zijn of haar ervaringen zijn. Er is trouwens al eens eerder gepost over de gripper, namelijk in deze post.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb er laatst eentje mee genomen uit Amerika (Woodcraft shop), was heel benieuwd hoe het zou gaan. De filmpje zagen er veel belovend uit. De Wood Whisperer was er ook aardig enthousiast over. Het ding is goed gebouwd en netjes afgewerkt. Maar op een of andere manier pak toch sneller m'n Kreg Push Stick. Dus ik weet het nog zo net niet. Misschien toch nog wat meer mee oefenen.

Overigens ben ik zeer tevreden met de MJ Splitter van Micro Jig.
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Bedankt voor de tip, dit apparaat kende ik nog niet. En het lijkt mij erg handig en vooral veilig. Ik zaag wel eens kleine stukken hout op mijn zaagtafel, maar ik sta eigenlijk altijd doodsangsten uit. Ook al is het tot nu toe altijd goed gegaan.

Als je 'doodsangsten' uitstaat tijdens het werken met bv een zaagtafel weet je dat je verkeerd bezig bent en gaat het ook zeker een keer mis, in het gunstigste geval een te klein stuk hout op je kanis door een kick-back, in het slechtste geval verlies van één of meerdere ledematen. Als je veel klein zaagwerk heb is het misschien het overwegen waard om een lintzaagje aan te schaffen, 2e hands heb je al een leuk ding onder de 200 euro. Dit staat ongeveer gelijk aan je eigen risico op je ziektekosten verzekering en je hebt er veel meer en langer plezier van.

ps, een duwstok doet ook wonderen en na wat oefening kan je je hout prima 'sturen'.

Groeten,
Patrick
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Ik hoor hier een hoop mensen praten over de duwstok alsof die wonderen verricht, dat heb ik nog niet meegemaakt.
Wat ik wel heb meegemaakt, is dat ik geraakt ben door een stuk hout dat leerde vliegen. Mijn houten duwstok was toch iets gladder dan verwacht, waardoor deze een klein stukje verschoot. Gelukkig de neiging kunnen onderdrukken om er met mijn hand naar te grijpen (dus ik heb al mijn vingers nog), maar toch niet echt leuk als een stuk hout gelanceerd wordt.
Op zich kan ik me vinden in "ik wil mijn zaag zien zagen" principe, zodat je ten alle tijden weet waar je zaagt. Ik denk echter dat het een beetje overdreven is om dan gelijk te insinueren dat het gevaarlijk zou zijn om de zaag niet te zien. Je stelt van te voren de diepte in, en je stelt de zaagbreedte in... Als je zaagblad dan toch nog ergens anders kan komen, dan zou ik er niet eens mee willen zagen (behalve als het een trekfunctie heeft natuurlijk ;-) ).
Ik heb (waarschijnlijk net als zovelen hier) de gripper op de Woodwhisperer gezien, Marc was er in ieder geval erg lovend over.
Mij leek het een handig ding om te hebben, die me wel eens een paar van mijn vingers kon sparen.

Juist omdat ik liever nu 100 euro uitgeef aan mijn veiligheid, dan dat ik achteraf mijn eigen risico (350 euro) kwijtraak en er vingers aan overhoudt die niet meer volledig functioneren, heb ik toch maar de stap gewaagd en er 1 besteld.
Zodra ik m binnen heb en er mee gewerkt heb zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn bevindingen.
 

WR1944

Oud hout
Het belangrijkste is dat je veilig werkt. Dat heeft voor iedereen een andere betekenis, vaak afhankelijk van de opgedane ervaring.
M'n Festool CMS-zaagtafel is m'n "gevaarlijkste" gereedschap en ik zie graag waar de zaag z'n werk doet. Dan weet ik waar ik uit de buurt moet blijven. Veel handelingen met de zaag doe ik eerst "droog". Dan weet ik of een beweging in de gevarenzone dreigt te komen en kan ik maatregelen treffen. Ik ben vrij fanatiek op het gebied van veiligheid en ik wordt gelukkig geholpen door een ingebouwd gevoel voor gevaar. En door jaren op de motorfiets weet ik vrij goed een onveilige situatie te onderkennen.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb op de zaaggeleider het gebied van de zaag aangegeven. En handen weg houden. Ik moest maar eens een test doen met de gripper net als @swart.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
@Swart Mag ik vragen waar je hem besteld hebt? En uiteraard ben ik erg benieuwd naar je ervaringen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Vandaag is de Ripper geleverd, als ik nu nog tijd kan vrijmaken zal ik dit “handige veilige ding” of niet?
Even gaan testen, ik hoop dat ik nu wat meer ga zagen op de tafelzaag!
Grtz,
Rudy
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik gebruik zelf de Ripper al een een tijdje. Gebruik hem vooral voor kleine en/of dunne delen. Geeft me een veel veiliger gevoel dan met een duwstok. Voor langere stukken heb je er eigenlijk twee nodig.

Martin
 

tuoh

Oud hout
Elk hulpmiddel dat er voor zorgt dat je zelfzekerder en veiliger aan de machine staat is zijn geld waard. Maar vertrouw nooit blindelings op die hulpmiddelen, 100% foolproof is er niks.
Veel ongelukken gebeuren omdat men niet voldoende kennis of ervaring heeft om met de machine om te gaan. Verkeerd zaagblad voor een bepaalde klus, botte zaag, slecht geplaatste zijgeleider, zaagblad te hoog of te laag, spouwmes niet correct geplaatst, verkeerde volgorde van bewerkingen, etc. Allemaal triggers voor een potentiële ramp.

Een andere oorzaak is dat men met teveel zelfvertrouwen aan de machine staat, ook dat word op een keer genadeloos afgestraft.

Het eerste hulpmiddel om veilig te werken met een machine zou dan ook "opleiding" moeten zijn, pas daarna komen de echte hulpmiddelen aan bod. Het is pas als je weet hoe je met een bepaalde machine aan de slag moet, dat je kan inschatten welk hulpmiddel je nodig hebt bij een bepaalde klus. Pas dan kan je een gefundeerde risicoanalyse opstellen voor die klus.

Die hulpmiddelen hebben namelijk een groot nadeel, ze geven de onervaren gebruiker een vals gevoel van veiligheid. Ga je namelijk een klus op een verkeerde manier uitvoeren dan schiet het hulpmiddel ook tekort, met alle gevolgen van dien. Een hulpmiddel is geen vervanging van kennis!

Een ervaren gebruiker gaat steeds anticiperen op potentiële gevaren, dat is namelijk de enige veilige manier om een klus uit te voeren. Je moet aanvoelen of weten wat de mogelijke gevaren kunnen zijn bij een bepaalde klus. Vooruitzien dus, niet lijdzaam ondergaan met een al dan niet geschikt hulpmiddel in de hand. Dat loopt gegarandeerd eens fout.

Nog een puntje om te overdenken, een "opgeleide" gebruiker kan met dezelfde machine veel meer dan iemand zonder opleiding, deze laatste gebruikt misschien maar 30 à 50% van de mogelijkheden die de machine kan bieden.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Zo, bijna 2 maanden verder! Eindelijk dan mijn update van mijn ervaringen met de Grr-ripper, mijn excuses dat het zo lang heeft geduurd.

WoodRob, ik heb de mijne bij die mafell-dealer uit zandvoort gehaald (samen met nog wat afteken-accesoires van Incra, mooi spul!).. Dan denk ik dat iedereen wel weet wie ik bedoel zonder er overduidelijk reclame voor te maken.
Tuoh heeft een heel goed punt wat betreft opleiding, en zelfvertrouwen (maar vooral ook misplaatste vertrouwen). Zinnige opmerkingen, die allen voor zich spreken.

Als ik aan het zagen ben, wil ik (indien mogelijk) altijd mijn zaagblad in de gaten houden. Ook al verplaatst hij zich niet (behalve dat ie draait en eventueel ook een trekfunctie heeft ;-) ), is het wel zo verstandig/veilig om hem steeds in 't zicht te hebben (al is het maar dat je daardoor blijft opletten dat je niet met je vingers in de buurt moet komen). Maar dat heeft meer met algemene veiligheid te maken dan met de grr-ripper, maar natuurlijk wel nog even het noemen waard.
Blijf er met je hoofd bij, en zorg dat je weet waar het gevaar vandaan komt.
Dat was voor mij dan ook de voornaamste reden om de grr-ripper aan te schaffen, en ik moet zeggen dat ik er nog geen spijt van heb gehad.
De gripper heeft een anti-slip zool van een rubberachtige schuim, dat tot mijn verbazing heel erg goed vastgrijpt en vast blijft houden. Het enige dat nu over mijn tafel glijdt zijn de stukken hout die gezaagd moeten worden. Over het eventueel verstoppen van de schuimlaag, omdat er zaagsel op zou kunnen gaan zitten waardoor het weer glad zou kunnen worden kan ik kort zijn : Maak je gereedschap schoon! Schone, werkplekken zorgen voor minder ongelukken. Gereedschap dient gebruikt te worden zoals het hoort, en in mijn boekje houdt dat in dat je gereedschap scherp moet zijn, en je werkplek schoon. Af en toe een keertje met een luchtspuit je tafel schoonblazen doet wonderen ;-)

Ik merk dat ik heel erg veel plezier haal uit het feit dat ik met de gripper mijn werkstukken continu steun kan geven, om zo de kans op "kickback" enorm terug te dringen. Je voelt het gelijk als het hout iets minder snel gezaagd wordt of als er iets niet lekker loopt, en daardoor kun je daar ook op inspelen/bijsturen.
Gelukkig heb ik mezelf niet als doel gesteld dat ik iedereen wil overtuigen om vandaag nog een gripper te bestellen, dat lukt toch nooit. Zeker niet bij houtbewerkers, dat zijn over het algemeen conservatieve ambachtslieden. Een duwstokje werkt toch ook prima?
Nou, ik zou zelf niet meer terug willen. Met de gripper heb ik meer controle over mijn werkstukken, omdat ik meer grip heb op mijn werkstuk.
Ik kan met gemak met mijn hand dichter bij de zaag komen dan dat ik ooit zou durven met een duwstok, zonder dat het een (extra) gevaar oplevert. Juist doordat je een grotere oppervlak hebt waar je je werkstuk mee vast hebt, gecombineerd met de stevige handvat en de antislip onderkant, zorgt het ervoor dat je veel veiliger KUNT werken dan met een traditionele duwstok.
Ik kan eigenlijk alleen maar aanraden om maar 't filmpje op youtube te bekijken en eventueel bij een dealer te vragen of je hem misschien even mag uitproberen (nooit geschoten altijd mis). Zelf zou ik de extra veiligheid dat ik nu heb niet meer op willen geven (kleine prijs in mijn optiek), maar dat is aan een ieder om zelf over te beslissen.
Ik hoop dat jullie hier iets nuttigs uit kunnen halen.. Heb het idee dat ik maar in de wilde weg aan het typen ben ;-)

Rudy, als je een andere mening toebedeeld bent, dan hoor ik het graag.. Ben erg benieuwd hoe het jou bevalt, en of het overeen komt met mijn ervaringen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.