Welke epoxylijm?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben nog niet zo lang "bezig met hout" en ben nu o.a bezig een keuze te maken van een epoxylijm.


Normaal gebruik ik de watervaste witte houtlijm maar voor de gevallen waar sterkte en/of spleetvulling nodig is dient de epoxy.
Welk merk/soort te kiezen?
Belangrijke grensvoorwaarde is dat het een epoxy moet zijn die breed inzetbaar is. Als laagverbruikend amateur voel ik er niet voor van deze, over het algemeen dure en beperkt houdbare lijm meer soorten op voorraad te hebben. Te vaak zal dan een rest weggegooid moet worden. En bovendien wil ik me beperken tot 1 soort epoxy en zo de lijm goed leren kennen.


Wel, ik heb dit forum en het forum "Klusidee" afgezocht. Het laatste forum mag geen merken noemen. Dat schiet niet op. Op dit forum is wel e.e.a te vinden maar bracht me niet tot een keus.
Ik heb me eens georienteerd op het net en kom tot een volgend overzicht van 6 merken/soorten.
Misschien heeft iemand er iets aan. Maar bedenk wel dat ik onervaren ben en vooral daarom laat ik het overzicht hieronder volgen in de hoop dat meer ervaren forumleden me een epoxy af of aan kunnen raden of anderszins kunnen adviseren.






1
SP 106 bij Bootbouwshop
Practisch kleinste verpakking is de Handipack 375 ml (resin + harder) a € 28,45, inclusief dispersiepompjes.
Het is een multipurpose epoxy waaraan men zelf vulmiddelen kan toevoegen om de lijm minder vloeibaar te maken en zo het spleetvullend vermogen kan verbeteren, begrijp ik (microballoons, microfibers, colloidal silica en vast nog wel meer vullers zoals katoen etc.).
Verwerkingstijd 8 minuten. Verhardingstijd heb ik op de site niet gevonden.


Aantrekkleijk lijkt me dat je zelf de viscositeit en nog wat eigenschappen kan regelen door het vulmiddel.


2
EP 2000 (EPL 2) bij www.Polymat.nl
Een thixotrope taaiharde vullende lijm
kleinste verpakking voor zover ik kon nagaan is 1,5 kg a € 40,--.


3
3M Scotch-Weld 2216 B/A bij www.van-asperen.nl
Wordt in ruimtevaart gebruikt en daardoor is er veel over deze lijm bekend (of andersom). Deze pasteuze enigzins flexibel hardende epoxylijm is met enige krachtsinspanning weer te lossen door verhitten tot zo'n 80 graden.
Nogal duur.
Valt vanwege kleur (donkergrijs) af.


4/5
Araldite 2011 bij www.topfproducts.nl en bij www.viba.nl
Tubeset van 300 gram kost €41,30, dubbelspuit 200 gram kost €57 en dubbelspuit 50 gram kost €20,--
(0 gram is waarschijnlijk onbetaalbaar; over het algemeen daalt de prijs per gewichteenheid epoxy drastisch bij grotere verpakkingen).
Een universele epoxy met lange opentijd. Uitgehard na 7 uur.
Spleetvullend vermogen tot 1mm.
Er is veel over deze lijm bekend; volgens de sites zeer geschikt voor ferro-metalen, alu, koper en hout.


6
LF 1060 en LF 1050 bij www.harjonpolyester.nl . Een informatieve interessante site.
Epoxyhars met langzame harder resp. snelle harder.
Verpakking 750 gram, prijs ong. € 20,--
Te gebruiken als lijm en evt. als plamuur voor hout en metaal. De eigenschappen (zoals vloeibaarheid en nog wat eigneschappen) kunnen worden beinvloed met vulmiddel. De vulmiddelen worden ook door Harjon aangeboden zoals Microdol, katoen (schijnt meest geeigend te zijn voor toepassing op hout).
Verwerkingstijd is 50 min. resp 25 min.; uitharding zou voor beide varianten 24 uur zijn.
Er is ook een glasheldere variant (de LF 1070). Extra geschikt als giethars.




Op grond van wat ik nu weet gaat mijn voorkeur uit naar type 6. Goedkoop en kan zelf de eigenschappen beinvloeden door zelf vulmiddel toe te voegen.


ik ben benieuwd naar jullie aanvullingen en commentaar.


met groet
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Epoxy is een uitmuntende lijm, maar in de meeste gevallen is het overkill. Een klassieke D4 PU lijm klaart de meeste klussen waar een D3 Pvac lijm (witte lijm) tekort schiet.
In al die jaren dat ik al met hout bezig ben heb ik enkel bij sommige scheepsbouwklussen nood aan een Epoxy verlijming.

Bij "gewone" constructies volstaan D3 of D4 lijmen ruimschoots.

Echt gebruiksvriendelijk is Epoxy niet als je het spul maar bij mondjesmaat nodig hebt. Mengbekers, spatels, handschoenen, weegschaal, etc, even lijmen met epoxy kan je vergeten, het vraagt heel wat voorbereiding eer je effectief aan het lijmen bent. Er is wel één groot voordeel bij het lijmen met epoxy, je hoeft slechts minimaal, of helemaal niet te klemmen. Bij stevig klemmen word de lijmlaag te dun, er is dan onvoldoende hechting. Enkel fixeren volstaat dus en dat kan al met tape gebeuren.

Maar bij poreuze houtsoorten verdient het aanbeveling om eerst al eens een grondlaag te plaatsen met verdunde epoxy, of met dunne injecteer epoxy. Deze "grondlaag" moet dan eerst een paar uur drogen alvorens de echte verlijming kan gebeuren. Het eindresultaat is fantastisch, maar het kost de nodige tijd. Zo ben je met één verlijming al een dag bezig:confused: Zoals gezegd dus, niet direct gebruiksvriendelijk voor kleine klusjes.

Eens een pot open is kan je die maar voor een beperkte tijd bewaren.
Heb je het spul toch nodig kies dan voor de kleinste verpakkingseenheid.
Indikken kan ook met schuurstof, daar heb je meestal geen speciaal vulmiddel voor nodig.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb wel eens gehoord van iemand die bestaande, grotere ramen kleiner maakte door ze gewoon halverwege stijl of regel door te zagen, 5 mm epoxy (kozijnreparatie/houtrotvuller) er tussen, volgende dag schuren en klaar is het nieuwe raam. Zelf gebruik ik epoxy vooral voor reparaties van houtwerk, maar als ik wat over heb heb ik er wel eens lijmproeven mee gedaan, en het is altijd sterker als het hout zelf.
De plaatselijke bouwmaterialenhandel verkoopt sinds kort repox van Den Braven, dan heb je gewoon een kitkoker waar beide in zit, met een mengtuit erbij.
De mengtuit heb ik weg gegooid omdat ik gewoon wat met het plamuurmes meng. Den Braven schrijft geen voorstrijk of impregneer voor, andere fabrikanten doen dit wel, dat vind ik wel een beetje vreemd.

Op zich valt het met de bewerkelijkheid zo wel mee, maar het moet altijd wel een paar uur drogen, ook is er renofast, is met een half uur hard, maar daar kun je geen dikke lagen mee.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ Tuoh, Jij hebt dus meer vertrouwen in bruislijm dan witte houtlijm of is dit te kort door de bocht om het zo te stellen?
Zelf heb ik het idee dat bruislijm kops hout prima lijmt, in tegenstelling tot witte houtlijm, dat wegtrekt in het hout.
 

tuoh

Oud hout
bjorn, dat is inderdaad wat kort door de bocht. Elke lijmsoort heeft zijn sterke punten, maar in sommige gevallen ook wel een paar minpuntjes. 80% van al dat ik lijm doe ik met D3 lijm, nog altijd de sterkere lijm. Voor watervaste verlijmingen gebruik ik D4 PU lijm, de mechanische sterkte van deze lijm is in de meeste gevallen inferieur ten opzichte van de Pvac lijm, maar in bepaalde gevallen is dit ondergeschikt aan de watervastheid van de lijmnaad.

Er gloort echter iets aan de einder, tegenwoordig is er ook een D4 Pvac lijm op de markt, echt watervast verlijmen zonder de nadelen van PU (bruisen, mindere hechting op sommige houtsoorten, etc)

Voor reparaties is Epoxy superieur, maar de producten hiervoor zijn specifiek in hun toepassing. Met een kant en klare reparatiekit ga je niet, of moeilijker kunnen lijmen bijvoorbeeld.
De klassieke Epoxy kan je als gebruiker voor bijna alles geschikt maken door het toevoegen van allerlei vulmaterialen. Nadeel is dan de omslachtigere procedure om het spul aan te maken.

Elk voordeel heeft nu eenmaal ook zijn nadeel, aan de gebruiker om de juiste afweging te maken tussen beide.


Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb gelamineerde peddels gebouwd met bruislijm (D4), met 2-componenten PU lijm en met epoxy (Bison Professional - lijkt qua chemie volgens mij op Araldite). Mijn grote voorkeur gaat uit naar epoxy, ook al blijft t een 'onaangenaam' goedje om mee te werken. Daarbij is, denk ik, belangrijk dat bij een peddelblad het uiteindelijke lijmvlak zeer klein wordt, door het dun schaven van het blad.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Helemaal mee eens dat je voor de standaard geen epoxy behoort te willen gebruiken. Het gaat in mijn overzichtje over de 1% - 10% moeilijke gevallen waarin niet geklemd en/of extra grote sterkte nodig is.
Jullie lijken het er in elk geval over eens dat je voor die moeiljke gevallen epoxy gebruikt.

Mijn vraag is: WELKE epoxy gebruiken jullie -:)

met vr groet
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Tuoh bjorn en henkverhaar (bij het terug lezen zie ik dat mijn vorig mailtje een beetje dwingerig is gesteld, excuses).

Nav de reacties heb ik wat nagedacht over de nadelen van epoxy.
Ik vroeg mij toen het volgende af:

1.
Enerzijds de bezwaren van epoxy:
Duur, tijdrovende voorbereidingen, lichaamsonvriendelijk, beperkt houdbaar etc.

2.
Maar...:
Tegelijk lees ik in dit forum over hoeveel moeite er moet worden gedaan om bij de "gewone" (de witte en de bruis-) houtlijm te voorkomen dat de zaak tijdens het klemmen gaat schuiven en over het geklooi van het klemmen zelf. OK, dat is wat overdreven, maar het is kennelijk een punt (lees over lijmklemmen, kastjes maken etc.). En dan de (dure) lamellos e.d. die mede lijken te worden toegepast om tijdens het klemmen te fixeren. Veel gedoe dus.

3.
Gedoe dat er niet is met epoxy waar je niet hoeft te klemmen. Laat dat de balans niet wat eerder dan in 1ste instantie verwacht, doorslaan in het voordeel van epoxy?

4.
Ik vroeg mij dit af als iemand die binnenkort een hoop ervaring op gaat doen -:)
Toch benieuwd naar de meningen hierover (en benieuwd naar welke epoxy men gebruikt).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
THV-500 van Polyservice ingedikt met katoenvezel of aerosil poeder.
Beste lijmverbindingen krijg je als je eerst lijmvlakken met een niet
ingedikt hars-harder mengsel insmeert. Dit laat je aandrogen tot het plakt maar
niet meer afgeeft (met je gehandschoende vinger voelen). Dan lijmen met de ingedikte
lijm.
Als de verbinding heel goed past hoef je dan de lijm niet in te dikken.
Als je dat 'voorstrijken' niet doet en je verbinding klemt dan heb je kans dat alle
epoxy in het hout verdwijnt en de verbinding heel zwak is. Heb dat zelf 1 keer gehad
met lamineren van latjes.

Neem hars en harder met pompjes, super handig.
Koop een goede digitale weegschaal en je kunt hele kleine porties aanmaken.
 
Laatst bewerkt:

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Door de bezwaren die je zelf al aanvoert denk ik voor interieurdelen van mijn bootje op Titebond-III over te gaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gedoe dat er niet is met epoxy waar je niet hoeft te klemmen. Laat dat de balans niet wat eerder dan in 1ste instantie verwacht, doorslaan in het voordeel van epoxy?

Het is een beetje afhankelijk van wat ik 'bouw' maar in veel toepassingen klem ik epoxy lijmverbindingen wel degelijk (nogmaals" denk kanopeddels), en is verschuiven een reëel probleem - of liever gezegd een reële frustratie, een probleem is het niet zozeer omdat na lijmen er toch een vorm uitgezaagd en geschaafd wordt uit de gelamineerde delen. Verschuiven maakt het slechts een stuk lastiger om een aantal volgbewerkingen uit te voeren...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Met normale lijm mag je ook niet altijd hard persen.

Ik heb Epoxy van polyservice staan, maar gebruik het nooit om hout op hout te lijmen. Wel metaal en hout e.d. Als verdikkings of vulmiddel gebruik je het best een (glas)vezel. Aerosil maakt het lichter, en zwakker.

Volgens mij zijn de pompjes niet handig als je het maar weinig gebruikt, omdat vooral de harder dik wordt (bij lucht). In de pot heb je daar weinig last van. Nou moet ik zeggen dat ik zelf geen pompjes gebruikt heb, maar wel in het begin spuiten.

Even epoxy aanmaken met een weegschaal hoeft ook niet veel tijd te kosten, zolang je alles maar klaar hebt staan. Ik giet het zelf uit de pot in een plastic bekertje, die je meerdere keren kan gebruiken. Handschoenen zijn niet nodig als je er geen bende van maakt :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank, ik begin het te begrijpen: Er is altijd wel wat.
Iemand in mijn omgeving noemde al bij evt niet of nauwelijks klemmen wel een prijs wordt betaald: Een grotere naad; en dat is niet altijd een verfraaiing.

Maar .... afgelopen zomer repareerde ik zelf mijn kozijnen (met epoxy; mijn eerste en tot nu enige huzarenstukje -:)); toen ben ik gered doordat een grote naad opgelost werd door de soort epoxy die de dorpstimmerman me voor die toepassing aanbeval. Ach, daar dekte de verf de naad. Dat was eigenlijk niet zo 'n kunst.

Mvg
Klaas
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik gebruik de pompjes al jaren en werkt perfect. Echt een aanrader.

Omdat ik niet graag in discussie ga raad ik Klaas aan om een boek te kopen/down te loaden over epoxy, dan kun je zelf je mening vormen over de keuze van vulmiddelen etc.
Je kunt het boek van Polyservice kopen, of dit boek legaal downloaden van de 'uitvinders' van toepassing van epoxy voor houten boten.
http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/GougeonBook 061205.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.