Panasonic nu met 4.2ah accu's.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ligt dit aan mij, of is dit net zoiets als de megapixel-race bij digitale camera's: steeds meer pixels terwijl dat - zeker bij compactcamera's - de kwaliteit niet ten goede komt en de gemiddelde gebruiker er geen behoefte aan heeft? De machine zal er niet lichter op worden en ik vraag me af hoeveel extra schroeven c.q. gaten het oplevert?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Precies Hans, en daar komt bij dat de economische afschrijving bepaald word door de "standtijd" van de accu's.
Lion gaat drie jaar mee, en de aanschaf van een nieuwe set accu's overstijgd de nieuwprijs van een complete set.
M.a.w;het is marketing, niks mis mee natuurlijk als je het geld er voor hebt, en toe bent aan een nieuwe machine.
En nu we het toch over accu's voor gereedschap hebben: zou het mogenlijk zijn cellen op een betaalbare wijze te laten vervangen door nieuwe exemplaren?
Heb hier nog een festool accuschroever liggen met twee accu's, als het oplappen van de twee accu's mij 100 euro zou kosten, ben ik blij man :)
 
D

DervishD

Guest
Voor de meesten van ons is 4.2ah te veel van het goede maar als je veel op locatie werkt en niet altijd de tijd hebt om je accu's volledig op te laden dan kan het zeker meerwaarde hebben.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het enige voordeel van 4.0 ah is. Dat je als je bijvoorbeeld met een gatenzaag een gat boord. Dat dan niet gelijk je accu leeg is.
Maar zoals al gezegd is dit voor ons een beetje overkill. Omdat wij altijd stroom hebben om op te laden. Maar als je toch een nieuwe moet en het scheelt twee tientjes met 3.0 ah. Kan het geen kwaad, maar anders zou ik het niet doen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij is voor accuboormachines die 4.0 ah of meer overkill, maar voor andere accumachines, decoupeerzagen, reciprozagen ed kan het wel handig zijn. Bij een accudecoupeerzaag is de stroom nog wel een keer op is mijn ervaring. Gatenzagen, tegellijm mengen, slotkasten boren ed doe ik vaak met m'n protool 2.6 ah, maar ik zit nooit zonder stroom. Wat ook belangrijk is is de oplaadtijd, als die bij een 4.0 ah een stuk langer is dan schiet je er nog niks mee op, wat doorwerken met een machine betreft.

Als je een machine koopt is hij een dag later al weer veroudert, t'is al net als met computers:)
 

PBT

Actieve deelnemer
volgens mijn vaste dealer (Dirks machines/Toolnation) zou de standtijd van de 4.0ah accu tegenover de 3.0ah uitvoering 5-10 minuten hoger zijn. Tel hier een extra laadtijd van 10-15 minuten bij op en tel uit je verlies...

voorbeeld: ik heb een bosch gsr 18v-li accuboor met 3.0ah accus, mijn lader is een al1860 snellader (6ah laadstroom). Bij een 3.0ah accu heeft de lader dus 30 minuten nodig om een volledig lege accu op te laden, bij een 4.0ah accu zou dit dus 40 minuten zijn. Tenzij de laders niet aangepast worden hebben we hier buiten de grote stroomverbruikers (decoupeer/reciprozaag) geen enkele vorm van baat bij.
 
D

DervishD

Guest
Die extra standtijd is niet veel, ik had verwacht dat aanzienlijk het meer zou zijn. Ach, ik ben al dik tevreden met de 3.3ah accu's van Panasonic. Ik verbruik per week gemiddeld 1, soms 2 volle accu's. Vind ik geen slechte prestatie.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien is het voordeel bij 4 ah dat ze in intensief gebruik bijvoorbeeld 1 ah/jaar verliest in capaciteit, en dat ze na een jaar nog even goed is als een nieuwe 3ah.
Maar ik weet niet of dat ook klopt.
Ik heb een 3ah T15 van festool en ik heb nog nooit een volle batterij leeg gekregen in één dag intensief schroeven en boren, als 4ah of 4.3 even veel kost en weegt dan ok, maar als het duurder of zwaarder is dan hoeft het niet meer. Een 3ah kan je nu al bijna onmogelijk leeg krijgen voordat de andere batterij opgeladen is.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ligt dit aan mij, of is dit net zoiets als de megapixel-race bij digitale camera's: steeds meer pixels terwijl dat - zeker bij compactcamera's - de kwaliteit niet ten goede komt en de gemiddelde gebruiker er geen behoefte aan heeft? De machine zal er niet lichter op worden en ik vraag me af hoeveel extra schroeven c.q. gaten het oplevert?

Totaal oftopic, maar die mega pixel hype waar bijna iedereen in trap: de snelheid van de sensor (die het licht moet omzetten naar een digitaalbeeld, vaak is het zo des te trager de chip des te meer ruis er onstaat, wat dan onscherpte geeft) en met combinatie van de lens bepaald dat veel meer de scherpte van de foto dan die pixels!!

Ik heb dit jaar ook naar de Panasonic accu machine gekeken, maar toch weer gegaan voor de duurdere Festool T18, die ik overigens erg fijn vind.
Laast met een Panasonic van een vriend van me gewerkt, opzich geen slechte machine.

Geeft 1ah zoveel meer levensduur dan? Misschien zou iemand dat eens kunnen uitleggen?
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Precies Hans, en daar komt bij dat de economische afschrijving bepaald word door de "standtijd" van de accu's.
Lion gaat drie jaar mee, en de aanschaf van een nieuwe set accu's overstijgd de nieuwprijs van een complete set.
M.a.w;het is marketing, niks mis mee natuurlijk als je het geld er voor hebt, en toe bent aan een nieuwe machine.
En nu we het toch over accu's voor gereedschap hebben: zou het mogenlijk zijn cellen op een betaalbare wijze te laten vervangen door nieuwe exemplaren?
Heb hier nog een festool accuschroever liggen met twee accu's, als het oplappen van de twee accu's mij 100 euro zou kosten, ben ik blij man :)

Je hebt in Groningen de accudokter, op het damsterdiep, in de bocht bij de sluizen, zit een brommelwinkel naast.
Florakade 92.

http://www.accudokter.nl/

Hij vraagt meestal ook de lader mee te nemen, zodat hij die kan doormeten.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heb de accuman gesproken, en volgende week gaan we er naar toe met accu's en lader, geweldige kerel, met ongelooflijke prijzen.
Mijn machine heb nu Nicad, eventueel is Nihm ook mogenlijk, maar dan wordt de lader omgebouwd, nadeel: niet meer snelladen, maar 3 a 4 uur, jammer, das geen optie.
Blij man, want mn accuboormachine functioneerd nog uitstekend, en straks is de set weer zo goed als nieuw :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Totaal oftopic, maar die mega pixel hype waar bijna iedereen in trap: de snelheid van de sensor (die het licht moet omzetten naar een digitaalbeeld, vaak is het zo des te trager de chip des te meer ruis er onstaat, wat dan onscherpte geeft) en met combinatie van de lens bepaald dat veel meer de scherpte van de foto dan die pixels!!

Ik heb dit jaar ook naar de Panasonic accu machine gekeken, maar toch weer gegaan voor de duurdere Festool T18, die ik overigens erg fijn vind.
Laast met een Panasonic van een vriend van me gewerkt, opzich geen slechte machine.

Geeft 1ah zoveel meer levensduur dan? Misschien zou iemand dat eens kunnen uitleggen?

klopt ja, mijn mega dure panasonic foto apparaat heeft minder megapixels dan de goedkope no brand camera van mijn vriendin, toch is het onmogelijk om met deze laatste foto's van dezelfde kwaliteit te maken. Maar zoals bij boormachines kijken vaak de mensen enkel naar dat en zo ontstaat er een wed race tussen fabrikanten voor de hoogste cijfers.
Binnen 10 jaar hebben we misschien invalzagen van 12.000 watt of boormachines van 100ah die je een week lang moet opladen!

Bij een boormachine betekend de "ah" ampère per uur, een 4ah kan 4 ampère leveren in 1 uur en dan is ze leeg, ofwel 4 uur lang 1 ampère.
In theorie gaat eenzelfde machine met hetzelfde werk 25% minder lang werken met een 3ah batterij, vergeleken met een 4ah. In theorie dan toch, want ik weet niet of de capaciteit volledig evenredig is met de ampères.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...In theorie gaat eenzelfde machine met hetzelfde werk 25% minder lang werken met een 3ah batterij, vergeleken met een 4ah. In theorie dan toch, want ik weet niet of de capaciteit volledig evenredig is met de ampères.
In prinicpe is bij gelijke batterij-spanningen het aantal Ampère-uren een goede maat voor de accu-capaciteit.
Om Ampère-uren bij verschillende batterijspanningen met elkaar te vergelijken moet je in energie-termen denken:
energie-inhoud = vermogen x tijd = spanning x Ampèreuur
Die vergelijking tussen twee machines gaat er wel van uit dat het afgenomen vermogen gelijk is. Neemt de machine met meer energie-inhoud in de accu meer vermogen op, dan kan dat de gebruiksduur van een oplading weer terug brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.