Zaag-freestafel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Omdat mijn werkplaats erg klein is en door aanschaf steeds kleiner wordt was ik op zoek naar een zaag freestafel. De benodigde hardware vond ik bij incra (www.incra.com gekocht bij dieter schmidt) Zeer geschikt voor vingerlas en zwaluwstaart verbindingen. Ook zijn de instellingen repeteerbaar en op ieder moment herhaalbaar. Voor de freestafel heb ik een inlegplaat gemaakt van mijn oude bosch rt60 freestafel. Voor de festool ts 55 heb ik een inlegplaat gemaakt met enkele festool onderdelen. Let hierbij goed op welk type zaag heb je. Er zijn meerder typen van de ts 55 (ra ra hoe weet ik dit?):mad::mad:. Ik gebruik de nummers (zie onderdelentekening)24,28,29,30,32,38,40 en 50 Knoppen 1 en 20 zijn handig maar niet noodzakelijk. De problemen die ik had met het maken van deze tafel bestonden voornamelijk uit het afstellen van de "slots" railen. Hier volgen wat fot'szaagtafel1.jpgzaagtafel2.jpgzaagtafel3.jpgzaagtafel4.jpgfreestafel1.jpgfreestafel2.jpgfestoolonderdelentek.jpg
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Krijg nou wat!
zo iets overweeg ik nou net om te gaan maken

Met incra miter en al!
ben nu opzoek naar een festool zaag
waar heb je de klemmen om de zaag tegen het bovenblad aan te klemmen vandaan?

dit ziet er goed uit
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jeroen die komen van festool. Gewoon bestellen bij de dealer. Let wel op wat er zijn meerdere type's als met name nr 30 in de onderdelentekening.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Wim,

Mocht je nog eens de mogelijkheid hebt om foto's te maken, zou je dan een foto kunnen maken van de geleiders.
Maar verder een mooie praktische tafel! Geeft me veel inspiratie, ga binnenkort eens wat uittekenen en er zelf ook eentje maken!
Wat je zelf al zei, na wat afstellen is het goed gekomen. Dat zal ook wel het lastigste zijn zeker! Met name voor de zaag. Dat die haaks op de geleider komt.
Ik ga denk ik nog een stapje verder en maak een nieuwe werktafel. Met daarin losse werkbladen. Dus dan kan ik een blad ook vervangen voor het zaag/freesblad.
Maar goed voor nu eerst genieten van de sneeuw en verder werken aan mijn badkamermeubel!

Groet
dave
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dave ik heb 2 verschillende bladen een voor de frees en een voor de zaag zie de foto's. Wil je de geleiders goed bekijken (je mag natuurlijk langskomen) er staan hele goede video's op www.incra.com
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wupsie de bouwkosten zijn ongeveer 800 euro. Ik heb dan wel van incra de uitvoering met de "wonderfence". En dan nog een euro of 40 festool onderdelen. De schakelaar heb ik van een oude machine gehaald.
hier de onderdelen INCRA LS 25 Range Super Joinery Fence System METRIC 2x INCRA Miter Channel - Aluminium-T-Nut-Schiene zur Aufnahme des Miter Slider
Laenge 32 in. = 813 mm Metric Incremental Rack Pack - 5pc. Set INCRA INCRA Miter 1000 Ablaeng- und Gehrungsanschlag Laenge 18 in. = 457 mm (Metrische und Inch Skala) e.e.a. besteld bij dieter schmidt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.