plataanhout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Jahoor , zeer geschikt !!! Voordelen ? Het is te verkrijgen in redelijke grote maten en het is een houtsoort die hier gewoon in Nederland groeit . Nadeel ? Uhmmm.....ik kan zo geen groot nadeel bedenken. Vooral het plataanwortelhout is het allermooiste wat ik ooit gezien heb.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Schappelijke prijs! Plataan lijkt qua bewerken erg op beuken. Heb je een geschikte kettingzaag voor zon stam?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gaat vast goed, want over het algemeen meten ze aan de onderkant van de stam. Qua prijs: ik probeer altijd eerst te ruilen tegen een schaal uit de stam. Voor mijn laatste plataan heb ik minder betaald, maar die was ook iets dunner (70-80 cm).

Hoe ga je die stam meenemen? Dat weegt een ton!
 
ik ben erover aan het denken om de stam door hun te laten zagen in schijven van ongeveer 35-40 cm dik
die wegen al heel wat minder en kan ik zelf thuis veel makkelijker op maat zagen

hoe zit het met de hardheid van deze houtsoort?
ik hoor van veel mensen dat het (zeer) zacht hout is
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het is lekker zacht hout maar zeker niet zeer zacht hoor. Plataan is wat mij betreft het mooiste wanneer het kwartiers gezaagd wordt. Dan zie je alle "spiegeltjes" het beste.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Plataan is tijdens het draaien best vergelijkbaar met esdoorn ofzo. Echt niet zo zacht als wilgen, maar ook niet zo hard als eikenhout. Zeer zacht zou ik het zeker niet willen noemen. Het draait erg lekker, eigenlijk. Mooie lange krullen. Dat met die spiegels ben ik met Rick eens.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Zou je plataanhout ook gebruiken voor een werkkoffer van te maken? Sorry voor simpele vraag maar was van plan om koffer in multiplex te maken maar zou zeer graag massief gebruiken om zwaluwstaartjes te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.