Gesegmenteerde schaal met ster inlage

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Met deze grenenhouten gesegmenteerde schaal met merbau ster inlage, probeerde ik om mijn gesegmenteerde werk naar een wat hoger niveau te tillen, het is eigenlijk de eerste keer dat ik probeerde wat meer figuratie in mijn gesegmenteerde werk te krijgen.
De mogelijkheden zijn legio, maar om de smaak en ervaring van dit soort werk op te doen heb ik eerst maar gekozen voor deze ster inlage.
De schaal is 300mm in diameter, de ster en de ring daaromheen, en ook de buitenste ring is van merbau gemaakt, de binnen ringen van grenenhout.
Alle commentaren en eventuele feedback zijn uiteraard welkom.
Ad




Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Volgens mij is het heel goed gelukt Ad, het is een mooie schaal geworden. Leuk om die progressie te zien in je werk . 'k ben nu alweer benieuwd naar je volgende produkt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er goed uit.

Hoe maak je eigenlijk inlegwerk bij draaiwerk. Eerst grove/ grote stukken in elkaar lijmen en daarna met de draaibank afwerken. Of hoe moet ik dat voor me zien?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renault zei:
Ziet er goed uit.

Hoe maak je eigenlijk inlegwerk bij draaiwerk. Eerst grove/ grote stukken in elkaar lijmen en daarna met de draaibank afwerken. Of hoe moet ik dat voor me zien?
Bedankt Renault.
Heb op 20 juni het voorbereidende werk van de gesegmenteerde platte schaal met inlage gepost, waarop te zien is hoe de ster is gemaakt, en ook de aanliggende segmenten die tesamen met de ster een geheel vormen. Dit geheel is centrisch afgedraaid en naderhand de merbau ring pasgedraaid en gelijmd. Het geheel is verzonken gelijmd in de grenen gesegmenteerde ring die ook weer eerst inwendig uitgedraaid zodat deze perfect past.
Het zijn eigenlijk een hoop handelingen om eerst netjes de ster elementen apart te maken, en daarna de omliggende 4 grenen segmenten, zodat alles netjes in elkaar past voordat je ze tesamen kunt lijmen tot een geheel. Daarna is het de kwestie om te zorgen dat de andere gesegmenteerde ringen precies uitgedraaid worden zodat je ze goed passend kunt lijmen.
Daarna begint het leuke werk door het geheel in de juiste vorm te draaien.
Wel een hoop werk, maar erg leuk om te doen.
Groeten, Ad
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
A ha, en hoe doe je van bijvoorbeeld de buitenste merbau ring, de 'binnenkant' ook mooi rond krijgen?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renault zei:
A ha, en hoe doe je van bijvoorbeeld de buitenste merbau ring, de 'binnenkant' ook mooi rond krijgen?
Eigenlijk hetzelfde als met de binnenste ringen, dus eerst de buitenkant van de gesegmenteerde grenen ring op maat draaien, vlak en haaks. En vervolgens de buitenste merbau ring apart op spannen en de binnenring op maat draaien en er voor te zorgen dat die precies past op de afgedraaide buiten ring van de grenen gesegmenteerde ring. Geduld werkje.
Groetjes, Ad ( bedankt voor je belangstelling)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Heb je ook foto's van het draaien van de buitenste merbau ring?

En belangstelling. Als je iets wilt leren stel je vragen lijkt me?

;) groeten
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renault zei:
Heb je ook foto's van het draaien van de buitenste merbau ring?

En belangstelling. Als je iets wilt leren stel je vragen lijkt me?

;) groeten
Renault, vind het jammer dat ik daar geen fototje van heb, maar het komt op veel passen en meten neer, om deze ring goed passend te draaien.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.