Wanneer is pallethout droog genoeg

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik zit met een probleempje.
Thuis heb ik planken liggen van grote palletten uit de machinebouw. Deze lagen al meer dan een jaar droog onder mijn carport.
Er van uitgaande dat deze al lang droog waren heb ik deze vorige week geschaafd (zaterdag) en af maat gezaagd voor een projectje dat ik gisteren wilde gaan maken. Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat alle planken op de kop gebarsten waren in het midden... Ze staan nu ook bol terwijl ze zaterdag nog perfect waren.
Vermoedelijk waren deze planken nog niet droog genoeg?

Hoe kan ik weten wanneer het hout droog genoeg is om te verwerken?
Hout ligt meestal gestapeld in de carport, daarna in een droge kelder bewerkt en komt dan in een warm huis te liggen (RV min 40%).

Wie weet raad?
Bert
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
wellicht scheelt het als je het hout een paar weken voor bewerking in je werkplaats legt, maar zonder houtvochtigheidsmeter blijft het giswerk of het hout droog genoeg is
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hout wat buiten ligt dan zal altijd "vochtig" blijven. Het beste is om hout op te slaan in een verwarme werkplaats , eventueel nadat het een tijdje heeft liggen drogen in je carport.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en daarboven komt de spanning die in het hout zit vrij als je het hout verzaagd. Zelfs bij kurkdroog pallethout heb ik al meegemaakt dat het hout kromtrekt en barst. Pallethout is nu eenmaal geen eerste keus en je moet er dan gewoon rekening mee houden dat het werken kan/gaat.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Bedankt voor de antwoorden:
Ik zal het in het vervolg enkele weken laten klimatiseren in de werkplaats.
Mijn nieuwe werkplaats bevind zich sinds kort in een onverwarmde kelder. Het vriest er welliswaar niet maar warm kan je het ook niet noemen.
Moet ik op zaken letten om te voorkomen dat werkstukken barsten of krom worden als ze in huis komen te staan?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Misschien zou het al schelen om de plankjes te selecteren op kwaliteit?
Op de kopkanten kan je al zien hoe de jaarringen zitten. Dan kun je uitmaken hoe dit gezaagd is, kwartiers of dosse.
Dosse plankjes niet gebruiken, kwartier is stabieler.

Ben benieuwd naar nog tips...
Steven
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
goh als ik pallethout ga selecteren, keur ik bijna enkel op gewicht. Te licht laat ik liggen, dat is bijna altijd toch iets van grenen ofzo en heeft mijns inziens teveel kans op moeilijkheden achteraf.
Bij verwerking maak ik het dan een beetje te groot en werk het later bij als het opnieuw uitgewerkt is.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat valt heel erg mee hoor Scheppie. Mijn garage ligt vol met pallethout. Een greepje uit de soorten: eik, beuk, padouk, merantie, bankirai, iroko, ipe, ... Ja het is geen eerste keus hout, maar het is zeker ook geen rotzooi. Kost evenveel moeite om gebruiksklaar te maken als gewone stukken uit de zagerij
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
ben zelf werkzaam in de bosbouw, en we hebben in ons assortiment ook pallethout zitten. Dat zijn meestal niet de al te rechte stukken of de stukken met veel knoesten ed. Als ze eenmaal gezaagd zijn en er zit op bepaalde plekken nog wat schors dan maakt dat voor de meeste pallets niets uit. Wij leveren dan vooral naaldhout, fijnspar/grove den/douglas/lariks...
En, ik neem van het werk ook vaak gebruikte oude pallets mee, gebruik ze als aanmaakhout voor de kachel, maar der zitten vaak verdomd mooie planken tussen. Het is alleen jammer dat ze der zo verdomd veel spijkers injagen...
 

ernst

Actieve deelnemer
tafel%20alescon.jpgpallethout is niets mis mee.
bij een vorige werkgever stapels van verwerkt tot windlichten , stoelen , tafels , vogelhuisjes en wat nog meer.
zit zeker regelmatig heel mooi hout tussen van allerlei soorten.
deze pallet/afvalhouttafel staat inmiddels alweer een jaar of 6 in de huiskamer.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja die spijkers zijn soms wel jammer inderdaad :) daarom zoek ik naar palletten zonder spijkers.. waar ze van die stalen spanriemen voor gebruiken om bvb de stapel terrasplanken mee vast te zetten voor transport.
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Bij mij staan de pallets altijd eerst een maandje binnenshuis voor ik ze ga bewerken. Eigenlijk geen problemen met kromtrekken. Goed opletten waar de scheuren, noesten en het spinthout zit en er dan mooie planken van zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.