wat voor hamer gebruiken voor beitels?

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik gebruik gewoon een 300 gram bankhamer als ik met mijn beitels werk.
er zijn verschillende types houtenhamers voor dat werk, maar ik heb eigelijk geen idee welk type het beste werk.
mij lijkt zo'n ronde hamer (flessenhamer o.i.d.) wel makelijk werken.
echter deze heb je dan ook weer in verschillende uitvoeringen en gewichten.
is er iemand die hier wat meer over kan vertellen?
groeten,
bas
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik gebruik een 700 grams Lignostone meubelmakershamer.
Bevalt me prima, erg stevig en zowel geschikt voor het zware als lichtere werk. Voordeel van zo'n type hamer is dat ie ook erg geschikt is voor het monteren/demonteren van verbindingen.
Fleshamers zijn vooral geliefd bij beeldhouwers, heb er zelf nooit mee gewerkt dus kan er verder weinig over vertellen.
Verder lees ik vaak dat er gebruikt wordt gemaakt van "deadblow" hamers icm beitels. De kop van dit soort hamers is gevuld met loden balletjes, dit zou terugslag moet voorkomen om zo een strakker beitelresultaat te krijgen.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
die lignostone hamers zien er mooi uit!
700 gram is aardig meer dan de 300 gram bankhamer die ik nu gebruik.
heb je geen last van het gewicht van de hamer als je hem wat langer gebruikt bij het wat lichtere werk?
bas
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Bas, ik heb er geen last van. Bij licht beitelwerk pak ik de hamer net achter de kop vast en tap heel zacht op de beitel. Bij een zwaardere hamer moet je natuurlijk oppassen dat de je niet te ver doorschiet. Maar door de steel niet te gebruiken merk je het gewicht amper,en je moet met gevoel werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.