paulownia

karst

Nieuw lid
26 nov 2012
4
0
Beste Allen,

Weten jullie of Paulownia hout ergens NL goed te verkrijgen is? :confused:

Ik ben op zoek naar 20 of 18 mm dikke platen/planken. Bij voorkeur 50-60 cm breed en meer dan 150 cm lang. Ik ben er inmiddels achter dat het in Duitsland bij bauhaus te krijgen is, maar dat is voor mij een flinke rit :mad:.

Als iemand een goed alternatief heeft voor licht hout (anders dan balsa) dan hoor ik het graag!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
naar mijn weten is het hier niet goed te verkrijgen. er is wel een forumlid die laatst een stammetje had gekocht, maar daar was ook een flinke zoektocht aan vooraf gegaan geloof ik.

linde zou een optie kunnen zijn voor licht hout, of populieren?
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Paulonia hout ken ik niet, maar Abachi/Wawa en Western Red Ceder zijn ook niet zwaar.

Jan.
 

karst

Nieuw lid
26 nov 2012
4
0
Paulownia is een zeer lichte houtsoort, maar zwaarder dan balsa: ca 250 kg/m3. Het wordt oa gebruikt als 'kermateriaal' of dekmateriaal van surfboards, en soms ook in de modelbouw. Bij mijn weten is Red Ceder een stuk zwaarder. Iig bedankt voor de suggesties tot dusver!
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Er zijn ook een behoorlijk aantal Paulownia's bevroren hier paar jaar geleden.
Ik merk dat ze enorm snel rotten als ze niet gauw de groei herpakken.
Voor het oosten des lands toch een niet uitermate geschikte boomsoort.
Wat oudere bomen doorstaan de kou overigens wel beter.

Ik ken iemand die een Paulownia gaat omhakken maar helaas is dat voorlopig nog niet aan de orde...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.