Harvey T-60 draaibank

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Hallo,

Wie heeft ervaring met de Harvey T-60 draaibank? te koop bij VDH
Ik draai nu een tijdje. En kom er achter dat mijn draaibank niet zwaar genoeg is voor het draaiwerk wat ik maak.
ik merk dat ik Groote projecten wil draaien. schalen en vazen uit verse stammen.
maar ook klein werk bv sieraden. dus ik zoek een veelzijdig draaibank.
op papier lijkt dit een perfecte draaibank. zwaar Hooge center enz. maar ik kan er niets over vinden op het internet
geen reviews/ervaringen.

T-50 T-60_large.jpg

gr Mark
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mark deze Chinese machine is volgens mij pas op de markt. Ik ken hem verder niet. In deze prijsklasse zijn echter ook andere machines die hun waarde en kwaliteit reeds bewezen hebben. Zie b.v. www.drechslershop.de waar de Alpha Optima 250 van Steinert staat beschreven voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dat is een topproduct van grote naam in Europa.
De site van www.drechselbedarf-schulte.de geeft ook rijke informatie aan betaalbare kwalitatief beste machines.
Veel succes bij je keuze.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Vandaag mijn nieuwe draaibank opgehaald. Bij VDH machines Harvey T60. 348 KG draaiplezier. een beest van een machine
Ik kan nu schalen en Vasen van 62 cm draaien.IMAG0384 - kopie.jpg IMAG0382.jpg
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ziet er goed uit. De cirkelzaagtafels van Harvey vind ik er ook prima uitzien. Ze zijn overigens nagenoeg identiek aan Grizzly machines. Deze worden nu eveneens in China gemaakt. Als ze de hele range ook als Harvey hier gaan uitbrengen dan komen er qua prijskwaliteit verhouding een hoop interessante machines op de markt. Veel plezier van je draaibank, ik heb al een paar mooie schalen voorbij zien komen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Mark deze Chinese machine is volgens mij pas op de markt. Ik ken hem verder niet. In deze prijsklasse zijn echter ook andere machines die hun waarde en kwaliteit reeds bewezen hebben. Zie b.v. www.drechslershop.de waar de Alpha Optima 250 van Steinert staat beschreven voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dat is een topproduct van grote naam in Europa.
De site van www.drechselbedarf-schulte.de geeft ook rijke informatie aan betaalbare kwalitatief beste machines.
Veel succes bij je keuze.
vr.gr. Jan Pranger.
Jan ik kijk ook wel eens naar de optimo 250 maar de centerhoogte van harvey is 61cm.
De Duitse kwaliteit is top over Harvey is mij niets bekend. Maar de andere draaibanken die vdH verkoopt zijn goed.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow...da's een mooie draaibank !! Veel plezier ermee en hopelijk zien we de werkstukken hier verschijnen. Hetgeen ik gezien heb net zag er goed uit!!
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Bij VDH is de volledige range van Harvey te koop lintzagen formaatzagen enz, zeer mooie machines, ik heb zelf ook een robland 310 daar heb ik nu spijt van.
de kwaliteit van de machines is goed. in Amerika worden ze verkocht als inderdaad Grizzly maar ook als Delta. Ik ben zeer te spreken over mijn draaibank sterk zwaar en lekker stil. een top machine. De headstock is niet draaibaar. Maar over het volledige bed te verschuiven. ideaal! zeker omdat de tegencenter weggedraaid kan worden. zodat je er goed bij kan.
op de foto heb ik de kruin van een essen ingespannen, een brok onbalans ,maar hij heeft er geen moeite mee. heeeeerlijk (het moet een vaas worden) maar ik moet nog een goede uitholbeitel kopen suggesties??

IMAG0377 - kopie.jpg
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Zelf maken a la david ellsworth stijl! Een paar stalen stangen en een paar hss toolbits en wat standaard gereedschap.. heb net mijn eigen set gemaakt. Ongeveer 2 uur mee bezig geweest, moet alleen nog de handvaten maken.

Groeten mark
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
@mark

heb je ook een plaatje of doorlink van die a la david ellsworth stijl uitholbeitel?

groet
Jan

hallo Jan,

dit zijn de ellsworth uitholbeitels die ik heb gemaakt van stangen zilverstaal met hss toolbits van 5 en 6 mm vierkant. deze heb ik aan 1 kant rond geslepen en in een rond gat in de stang gelijmd. ik ben benieuw hoe ze presteren, maar moet er nog handvaten voor draaien, dit kan ik pas doen als ik de frequentieregelaar aan mijn grote draaibank geknoopt heb..

david ellsworth, de uitvinder van de holle vorm draaitechniek gebruiken soortgelijke 'homemade' beitels voor al zijn holle vormen.

IMAG0278.jpg
IMAG0279.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik heb even op de site van vdh gekeken. Er staat:
- Centerhoogte: 610 mm
- Draaidiameter boven bed: 1120 mm
- Draaidiameter boven leunspaan: 250 mm
Ik begrijp het niet 2x 61 cm = 122 cm Als dit boven het bed gedraaid kan worden is het een hele grote bank. Waar zit de fout?

Zag al in een eerdere bijdrage van stelt dat het 62 cm is
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ziet er goed uit mark die uitholbeitels. Welke diameter zilverstaal heb je gebruikt? Bij diep uithollen komen er grote krachten op.
 

tuoh

Oud hout
Zilverstaal is prima materiaal voor houtdraaibeitels en HSS al helemaal, maar de beitelvorm is ook heel belangrijk. Ik vrees dat het rechtse exemplaar heel lastig zal zijn om mee te draaien. Die gaat altijd de neiging hebben om weg te draaien als ie hout raakt. Het makkelijkst te hanteren zijn die beitels waarbij snede en handvat in één lijn liggen, er is dan geen torsie.(de zogenaamde zwanenhals) Hoe meer beide uit lijn liggen hoe groter de neiging op torsen en hoe lastiger om te sturen. De zwanenhals mag heel groot genomen worden, en moet ook niet juist achter de snede beginnen, maar begin en eindpunt van de beitel moeten best één lijn vormen.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Zilverstaal is prima materiaal voor houtdraaibeitels en HSS al helemaal, maar de beitelvorm is ook heel belangrijk. Ik vrees dat het rechtse exemplaar heel lastig zal zijn om mee te draaien. Die gaat altijd de neiging hebben om weg te draaien als ie hout raakt. Het makkelijkst te hanteren zijn die beitels waarbij snede en handvat in één lijn liggen, er is dan geen torsie.(de zogenaamde zwanenhals) Hoe meer beide uit lijn liggen hoe groter de neiging op torsen en hoe lastiger om te sturen.

Mvg,

André

hoi Andre,

ik kan me erg vinden in je opmerking, maar het leuke aan deze beitels is dat ze mij maar een paar tientjes hebben gekost, en ik heb nog een paar stukken zilverstaal en toolbits. mocht de rechtse beitel niet goed werken, dan zet ik hem weer in de bankschroef en even de gasbrander erop.. en dan buig ik hem naar de vorm die (hopelijk) beter werkt.

groeten, mark van zee
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ziet er goed uit mark die uitholbeitels. Welke diameter zilverstaal heb je gebruikt? Bij diep uithollen komen er grote krachten op.

hoi Wim,

de diameter is 12 millimeter. deze beitels moeten als het goed is geschikt zijn voor holle vormen tot ongeveer 20 cm diep. de diameter van de beitels lijkt nu erg klein, maar ik ga nog een flink stuk in het handvat steken, de stalen stangen zijn nu nog 50 cm lang, maar het is niet de bedoeling om met deze beitels 30-40 cm diep te gaan draaien, daar ga ik nog een zwaardere uitvoering voor maken.

wat ik erg interessant vond uit het boek van david ellsworth 'ellsworth on woodturning' dat ik heb, is dat david ellsworth zegt dat de beitel met de minste ondersteuning van de stang vaak het beste draait, omdat je door de dunne stang meer gevoel hebt en bij een te diepe sneden kun je aan de vibratie merken dat
je te diep zit.

ik heb op de 'boring bar' een snijbit van 6 mm, en op de uitholbeitels en snijbit van 5 mm. dit heb ik van david ellsworth afgekeken, ik heb zijn aanwijzingen voor het maken van uitholbeitels nauwkeurig omgerekend van inch naar millimeter en de dichtst in de buurt komende materialen gebruikt.

groeten, mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.