HBM 1500 Profi Houtdraaibank

Pinokkio

Nieuw lid
25 nov 2012
1
0
Zeeland
Hallo, ik wil misschien de HBM 1500 Profi Houtdraaibank aan gaan schaffen, iemand ervaring met deze bank ? Of met andere HBM draaibanken ?
Ik weet dat het uit china komt, en de kwaliteit wat minder is. Maar wat is er dan minder ? De onderdelen, of het gebruikt van deze machines.

Technische gegevens van de HBM 1500 Profi Houtdraaibank:
Afstand tussen de centers: 1500 mm.
Maximale draaidiameter: 430 mm.
Toerentallen: 500 - 1000 - 1950 - 2800 O/min.
Opname van de losse kop: Mk 2.
Slag van de pinole van de losse kop: 100 mm.
Breedte van de leunspaan: 300 mm.
Gewicht: Circa. 92 Kilogram.
Motorvermogen: 1500 Watt. ( 2 Pk. )
Verkrijgbaar in 230 of 400 Volt.
Opname draad van de hoofdspindel: M33 x 3,5.
Maximale kopieerdiameter: 90 mm.
Verpakkingsafmetingen: 2260 x 480 x 1200 mm.

Deze machine wordt standaard geleverd inclusief:
- Kopieerinrichting inclusief aanslag.
- Kopieerbeitel.
- Vaste center voor de tegenkop.
- Meedraaiende center voor de tegenkop.
- Vaste center voor de hoofd-as.
- 125 mm. Opspanplaat.
- 200 mm. Opspanplaat.
- Boorkop inclusief stift.
- Vaste bril met kogellagers.
 

Bijlagen

  • 5541_HBM-30072011---034.jpg
    5541_HBM-30072011---034.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 330
  • 5541_HBM-30072011---035.jpg
    5541_HBM-30072011---035.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 330
  • 5541_HBM-30072011---036.jpg
    5541_HBM-30072011---036.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 328

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat er zoal minder kan zijn:

- de kwaliteit van de kogellagers
- scherpe kantjes aan het gietijzer
- zwaar schuivende losse kop of leunspaan

Wat wil je gaan draaien? Deze draaibank is wel erg gericht op het maken van trapspijlen.
Schalen worden moeilijk, door de hoge minimum snelheid van 500 toeren.Voor ongeveer hetzelfde
geld koop je een Teknatool nova die bij 180 toeren per minuut begint.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor algemeen houtdraaiwerk inclusief de wat grotere schalen is deze machine minder geschikt. Trilling, te weinig gewicht en toerental onvoldoende regelbaar. Ik zou beginnen met een kleinere bank die technisch beter is uitgerust - ook kwalitatief. Ik draai veel op mijn MIDI draaibank van Schulte: www.drechselbedarf-schulte.de
Voor hetzelfde geld of minder koop je die bank (€800,--) met verlenging en opspanmogelijkheden (chucks) meer dan compleet. Er staat in www.woodworking.nl een test van deze machine. Volgens mij heeft Ronald Kanne deze bank ook uitgebreid getest.
Mocht je na jaren toch behoefte hebben aan een grotere draaibank dan blijft deze een waardevolle extra draaibank in je werkplaats.
Als je beginner bent kun je dan eerst ervaring opdoen en voor jezelf vaststellen welke kant je draaiwerk opgaat.
Veel succes bij je keuze.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mag ik mij van harte aansluiten bij de vorige sprekers.

Die test waar Jan het over heeft staat op: http://www.dehoutdraaierij.nl/index.php?page=nieuws. en kan je als pdf downloaden.
Ik stond een keer bij HBM achter een man met een beitelsteun die was afgebroken van zijn as. Hij had een HBM 450, 375 W motorvermogen!) Het commentaar van de verkoper: "Ja meneer, dan hebt u een happer gehad, da's echt geen garantie". Dat zegt iets over de service van de winkel en de specs waarmee deze machines gebouwd worden...

Zo... Dan is het nu tijd voor iemand die zegt dat ie al jaaaaaaaaaaren tevreden is met zijn grote HBM.... Let daarbij op z'n neus.

Groeten
Ronald
www.dehoutdraaierij.nl
 
Laatst bewerkt:

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Ik blijf het maar verwarrend vinden dat de ene hier op het forum goed te spreken is over de prijs/kwaliteit van de hbm machines en vervolgens de ander hem weer tot de grond afbrand
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
tja, bij Hbm krijg je naar wat je betaal. voor een stukje schuurpapier zijn ze goed en voordelig. maar machines. het is het net niet.
je speekt je zelf tegen , als je krijgt waar je voor betaalt moet je niet meer verwachten.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
achja, je kan hbm natuurlijk gaan afzeiken zoveel je wil. Langs de andere kant bestaan er best veel mensen die prima gelukkig zijn met hun Black en Decker of groene bosch ipv pakweg een festool, nietwaar?

Niet dat ik jullie expertise in twijfel wil trekken, maar ik zie eigenlijk nooit hbm draaibanken in de 2de hands verkoop staan (behalve 1 keer hier op het forum), wel andere zoals Ferm. Wil dat ook niet wat zeggen? Die kameraad kan toch eigenlijk ook gewoon het maandagochtend-model gehad hebben? Trouwens het afbreken van een leunspaan heeft toch niet echt veel te maken met de motor en de assen enzo, of zie ik dat verkeerd?

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met algemeen draaiwerk? Tafelpoten enzo? Want ook daar zijn er mensen die zich prima redden met bvb een Ferm.
Nogmaals, ik trek jullie expertise niet in twijfel, maar ik vraag me dit wel af. Ik snap wel dat een HBM 450 minder goed zal presteren dan een MIDI. IK mag het ook hopen, want er is een serieus prijsverschil tussen de 2.
Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat een HBM bv niet voldoet aan de europese normen voor machines en dus absoluut niet geschikt zou zijn voor algemeen draaiwerk en wat grotere schalen? Wat kan je daar dan wel mee doen? Grenen bolletjes draaien van max 2 cm (overdreven gesteld)?


(Oh Jan, de MIDI kost tegenwoordig € 848 voor het basismodel, volgens die site.)
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, ik begon ooit te draaien op een perel, zo'n goedkoop modelletje. Toch maar bij gelegenheid een stuk of 25 bolusters mee gedraaid, met goed resultaat.
Natuurlijk is het een wereld van verschil met professionele machines, maar dat is de prijs ook. Als je met een HBM kunt doen wat je wil doen (of oefenen tot je zeker weet dat je ooit wel zoveel geld wil uitgeven voor een superbe machine), zie ik niet in wat er mis mee is.

'k Denk trouwens ook dat je er met enkele ingrepen snel een betere machine van maakt. Het komt (bij mij toch) dikwijls voor dat de goedkopere machines minder nauwkeurig afgewerkt zijn, ook naar instellingen toe. Je kan het één en ander verstevigen, en ook kan er door met een simpel vijltje storende braampjes of oneffenheden weg te werken een wereld van verschil gemaakt worden.
Natuurlijk heb je dan nog altijd geen topkwaliteit, maar een relatief degelijke machine voor een zachte(re) prijs...

Steven
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Als ik bv de machines vergelijk die ik op de open dag van radius heb gezien zijn ze eigenlijk bijna allemaal van dezelfde opbouw als de die van hbm... Gietijzeren bed... Bij een iets duurder model ook regelbaar toerental. Alleen zit daar er bij hbm geen klauwplaat op maar daar zijn wel genoeg accesoires voor te krijgen. En als het dan voornamelijk in afwerking zit... Ja met een klein vijltje kom je al een heel eind
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ik ben ook van mening dat de HBM machines behoorlijk wat waar voor hun geld bieden.
Ja, het zijn wat grover afgewerkte Chinese machines maar daar is de prijs ook naar, met zelf goed afstellen kom je al een heel eind.

Zijn ze dan helemaal vergelijkbaar met veel duurdere merkmachines? Nee, natuurlijk niet, maar voor de hobbyist bieden ze leuke betaalbare alternatieven!

Ik ben zelf geen houtdraaier, maar als ik naar de andere machines kijk die ze verkopen heb ik een vrij goed beeld van wat ze leveren.
Als je op dit forum zoekt zie je ook overwegend tevreden gebruikers.

Persoonlijk heb ik wel een voorkeur voor een goede gebruikte merkmachine in plaats van een nieuwe HBM, maar die moet dan maar wel te vinden zijn!
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Die HBM kost 1200 euro, de MIDI 850. Ik begrijp prima een keus voor een HBM van 400 tot men zeker is dat men verder wil in het draaien en dat een beslissing voor een grote en dure machine verantwoord blijkt. Maar voor 1200 om mee te beginnen zou ik geen HBM kopen.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
die grote HBM idd niet. De MIDI is trouwens een werkbankmodel (niet vrijstaand) en dus een beetje moeilijk vergelijken denk ik. Een vergelijkbaar type bij HBM is bvb de HBM 450x300 vario (€ 299). Deze heeft minder kracht dan de MIDI en een Jet, maar wel meer dan vergelijkbare machines in deze klasse (550W ipv 360W? Een midi en jet hebben 750W).

Moest ik een grotere machine willen kopen, denk ik al wel wat meer te willen kunnen op een draaibank. Dus eerst wat oefenen op een kleine en dan meteen voor kwaliteit gaan als je een grote koopt? Liefst 2dehands in mijn geval :)

edit: kwam deze quote ook nog tegen:

"Buitelaar maakt het beginners met de HBM 450 wel heel erg makkelijk. Dit gietijzeren bankje wordt voor 240 euro aangeboden inclusief een achttal draaibeitels van aanvaardbare kwaliteit.. Inmiddels draai ik nu drie en een half jaar tot volle tevredenheid op dit bankje. Het is bij mij bedoeld als tweede bankje en voor het geven van lessen en voldoet uitstekend. En de lagers? Die doen stil en prima hun werk, geen enkele klacht daarover dus. Dit bankje is eveneens onder een bekende merknaam te koop en heeft dan ook de fraaie geel met blauwe kleuren van de Europese fabrikant die het ding dus kennelijk gewoon uit China laat komen. Prijs dan 449 Euro,-- Garantie? Beter? Bij Buitelaar hebben ze ook graag tevreden klanten is mijn ervaring!

M
.b.t. de genoemde set houtdraaibeitels is mij uit intensief gebruik duidelijk geworden dat deze weliswaar van HSS zijn vervaardigd, maar dat de noodzakelijke warmtebehandeling van de beitels niet is uitgevoerd. Daardoor zijn de beitels net zo snel bot als beitels van werktuigstaal. Zeg maar de beitels zoals die vroeger door Nooitgedagt werden gemaakt. Het blijft een alleszins prima prijs voor deze set maar een veeleisende amateur zal de beitels graag willen verbeteren.

In het hoofdstuk "harden" kunt u lezen hoe het mogelijk is de kwaliteit van deze beitels aanmerkelijk te verbeteren. Als dat wordt gedaan heeft u acht uitstekende beitels voor een prikje. Feit blijft wel dat de beitels van de grote merken veel beter zijn afgewerkt en gepolijst en daarnaast dus een uitstekende warmtebehandeling hebben gehad. Het enorme prijsverschil is dus zeer goed verklaarbaar."
bron: http://www.de-houtdraaier.nl/tips-houtdraaibank.htm
 
Laatst bewerkt:

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Die HBM kost 1200 euro, de MIDI 850. Ik begrijp prima een keus voor een HBM van 400 tot men zeker is dat men verder wil in het draaien en dat een beslissing voor een grote en dure machine verantwoord blijkt. Maar voor 1200 om mee te beginnen zou ik geen HBM kopen.

Met vriendelijke groet,
Koos

Kijk daar kan ik het dan ook prima mee eens zijn.... Als je het houtdraaien nog moet ontdekken lijken me de machines van hbm een prima keuze qua prijs/kwaliteit
Als je nog moet leren draaien en dan al wel overwegen om een machine van 1200 euro te kopen lijkt mij persoonlijk geen goede overweging
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bedankt :) Dus in principe zou je met een hoger toerental wel wegkomen, maar dan heb je wel extra tijd nodig om het blok voor te bewerken met bvb lintzaag, slijptol, etc..

(sorry voor de vele vragen, maar ik probeer voor mezelf en voor de anderen hier een duidelijk beeld te krijgen over de technische kant van de verschillende draaibanken. Dat zal me later wanneer ik klaar ben voor een upgrade, helpen om makkelijker tot een keuze te komen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.