Houten peddels maken.

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hallo allemaal

Ik ben van plan om binnenkort houten peddels te gaan maken voor in een motorboot. Voor als bijv de motor uitvalt,
Nu wilde ik het model maken uit de bijgevoegde afbeelding. Alleen dan wat beter afgewerkt ronde steel en handvat.
De steel en het handvat wilde ik maken van essenhout en om het geheel een leuk effect te geven wilde ik aan de twee zijkanten van de steel van meranti het blad met dominos en epoxy lijm lijmen. Om vervolgens met schuren en schaven het geheel in vorm krijgen. En als dat gebeurt is wil ik het geheel in de epoxy zetten. Alleen is dat gelijk mijn vraag..
Want ik zit met een paar probleempjes.
Om te beginnen welke epoxy moet ik hiervoor hebben om te coaten en te lijmen.
ten tweede omdat een peddel als het ware twee mooie kanten (twee zicht kanten) heeft moet de epoxy coating aan bijde de kanten mooi zijn, en in elkaar over lopen. hoe krijg ik dit voor elkaar?
En ten derde heeft iemand hier op dit forum misschien een tekeningetje van zulke peddels ik heb nog wel een voorbeeld van de ouden maar een tekening is natuurlijk beter.

Ik wacht juli reacties af.
peddel.jpg
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Ha, leuk, zelf peddels maken. Op zich helemaal niet moeilijk om te doen.
Zelf heb ik, omdat ik zelf een houten kano aan het bouwen ben, ook een boek gekocht om peddels te maken.
Het heet: Canoe Paddles door Graham Warren & David Gidmark.

Dit boek is bijvoorbeeld bij de grote bekende online boekhandel, maar ook wel op marktplaats te vinden.
Er staan 8 modellen van peddels in, en ook hoe je ze op papier en/of direct op hout kunt uittekenen. Dat noemen ze offsets (gewoon x & y coördinaten).
Ik heb zelf ooit de moeite genomen om de maten die erin staan in excel format te zetten en om te rekenen naar metrisch maten, om zo snel iets uit te tekenen.

Kijk voor een leuke instructie ook eens hierna, vind ik zelf erg gaaf:


Mocht er interesse zijn naar die excel file voor maatvoering dan wil ik hem wel opzoeken.
Epoxy betrek ik zelf bij een hele bekende zaak in Nieuwerkerk aan de ijssel (ik weet niet of ik hier namen mag noemen)
Het is overgens aan te raden om de steel niet in de epoxy of vernis te zetten, maar in de olie, dit om blaren te voorkomen.

Rob
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.