Schuurconstructie van lariks balken ingevuld met blokhutprofielen

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mede geïnspireerd door het "verslag van de bouw van een eiken tuinhuis" op dit forum, hebben wij onlangs een schuur gebouwd.
Geheel opgebouwd uit Lariks balken, traditioneel met pen- en gat verbonden met toogpen.
Alle balken zijn van sleuven voorzien, waarin blokhutprofielen los geschoven werden.
Een fraaie lariks schuifdeur ervoor en een industriëel damwandprofiel dak er op.

Het lariks allemaal in de gekookte lijnolie gaf een mooie oranje kleur bij de groen geïmpregneerde planken.
Het geheel werd een stevige schuur en een leuk leerproject voor het verbinden met de toogpennen.

Hierbij het resultaat
DSCF3735.jpg
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Ernst,
Heel mooi, zeker zoals dat lariks in de deur is verwerkt; overweeg je nog om het damwanddak te vervangen door iets meer traditioneels met pannen ofzo?
Groeten,
Hans
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Goedemorgen Ernst

Het hout werk ziet er mooi uit voor al de deur mij persoonlijke voorkeur zal niet voor de platen op het dak gaan maar de rest is ok
Ga vandaag weer verder met het dak bij ons

groet henk
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
beste ernst,

heb je ook foto's van de bouw? En hoe staat de schuur kwa fundering?

met vriendelijke groeten,

Mike
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mooie barn, mag je trots op zijn, daar kan die van mij straks mooi niet aan tippen: geimpregneerde rabbatdelen op sls geschroefd, nix niet traditionele verbindingen :(
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Lariks, persoonlijk vind ik het mooi levendig hout.
Ik heb er een paar jaar gelden nog een schutting mee gemaakt.
Goede keus.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Verslag van de bouw van de schuur met lariks constructie (deel 1)

Na enkele leuke reacties, durf ik nu ook foto´s van de bouw van onze schuur te plaatsen.
Een heel karwei met verschillende leermomenten maar we (Marinus en Ernst) zijn er trots op en we zijn heel benieuwd naar commentaar.
01 balken klaar om te schaven.jpg
Ruwe Lariks balken gekocht in Schuinesloot bij van der Most. Hier 20 balken klaar om glad en vierkant 97 x 97mm geschaafd te worden
02 pennenzaag.jpg
Twee zaagbladen op de freesas met tussenringen om de pennen te zagen
verbindingen zijkant2.jpg
Tekening van de beoogde constructie in Sketchup.
Na wat raad van zoon Dennis, een voormalig restauratietimmerman, hebben we de pennen en gaten bepaald
03 gezaagde pennen.jpg
De pennen zijn hier gezaagd. Dat ziet er al heel mooi en robuust uit in dat dikke hout.
Pennen 37 mm dik, 30 mm borst aan beide zijden
04 hoekverbinding grondbalk halfhout en schuin.jpg05 hoekverbinding grondbalk halfhout en schuin.jpg
Speciale aandacht voor de hoekverbinding van de grondbalk:
Halfhouts en schuin gezaagd zoals ooit op dit forum beschreven bij de bouw van een eiken schuur.
Een hele puzzle, maar echt leuk om te maken.
De balken zakken als het ware naar elkaar toe door de schuinte en de pen er doorheen sluit e.e.a. op.
05 verbindingen passen.jpg
06 zijkant in elkaar.jpg07 blokhutprofielen in zijkant geschoven.jpg
De zijkanten in elkaar, toch maar wel bruislijm gebruikt hoewel de gebruikte toogpennen al een geweldige druk geven.
Eerste poging deden we met eiken toogpennen, maar die bleken te hard en deden de pennen scheuren.
Vervolgens overgegaan op pennen van Lariks met een flink zoekertje en het gat in de pen 2 mm verschoven naar de borst.
Dit geeft een perfecte zetting van de verbindingen terwijl zowel de toogpennen als pennen en gaten in constructie intact blijven.
Met een spanband de hele constructie haaks gehouden en achteraf de blokhutprofielen er van onderaf ingeschoven.
De 29mm dikke blokhutprofielen schuiven in een sleuf van 30mm breed en 20mm diep.
Aan de bovenkant hebben we een sleuf van 30 mm diepte aangehouden om de planken 15mm te kunnen laten uitezeten of krimpen.
opbouw zijkant.jpg
Skelet van de 2 zijkanten in Sketchup
De zijpanelen moeten nog gemonteerd worden. we willen de grootste delen in onze werkplaats in elkaar zetten om zo min mogelijk op karwei te hoeven zijn.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Verslag van de bouw van de schuur met lariks constructie (deel 2)

Vervolg van het verslag van de bouw van onze schuur met veel details van de verbindingen
08 zijkant in de lijnolie.jpg
Een zijkant is zojuist vers in de gekookte lijnolie gezet. Een prachtig middel dat ik aanbevolen kreeg door Jan Rauw in Deventer. Kost weinig, werkt lekker snel en makkelijk en geeft in eerste instantie al een prachtig resultaat. De eerste laag hebben we sterk (30%) verdund met terpentine (het schijnt dat terpentijn nog beter werkt). De olie trekt diep in het hout en geeft een mooie kleur.
09 proefopstelling.jpg
Proefopstelling van de twee zijkanten en we hebben ook de blokhutprofielen in de achterwand geschoven.
Dat gaat perfect en geeft een goed gevoel over de uiteindelijke plaatsing op karwei.
10 verbinding nok.jpg11 verbinding dak en kruis.jpg12 verbinding.jpg13 verbinding achter.jpg
Details van de verschillende verbindingen, waarbij de toogpennen goed zichtbaar zijn.
14 verbinding hoek grondbalk.jpg
15 dakbalken ingelaten.jpg
Ook de dakbalken en de verbindingsbalk boven de schuifdeuren zijn nu geplaatst, nog zonder toogpennen, want die zullen op karwei geplaatst worden.
Echt al een heel robuuste constructie, terwijl het hele dak nog ontbreekt.
schuur 150cm chuifdeuren.jpg
Sketchup¨tekening van het beoogde eindresultaat. De kleur van het dak moet nog bepaald worden en de detaillering van de schuifdeuren moet hier nog uitgewerkt worden.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Verslag van de bouw van de schuur met lariks constructie (deel 3 en slot)

De afronding van de schuur, met extra aandacht voor de bijzondere schuifdeuren en foto´van het eindresultaat.
deur 104mm planken 2cm overlap rechts.jpg
Tekening van het zaag- en legpatroon voor de voorkant van één deur. In totaal 26 verschillend gezaagde delen vormen een puzzle van jewelste.
Toch was het juist dit patroon waarmee we de hele schuur ooit waren begonnen: de concentrisch geplaatste delen zijn gebaseerd op het patroon dat ooit te zien was op de beroemde directiekeet in Mathenesse van de architect J.J.P. Oud.
Een hele schuur op die manier was de opdrachtgever te veel, maar de deuren moesten er wel komen.
16 deurpuzzle.jpg
Het hout is gezaagd, en nu maar puzzelen....
17 deur achterkant.jpg
Nadat de puzzle was opgelost, hebben we alle delen 2 mm arm gezaagd, zodat de deur ruimte heeft om te krimpen en uit te zetten.
Daarna hebben we de achterkant afgeklampt. Het worden schuifdeuren dus schuine planken zijn niet nodig.
18 deur in lijnolie.jpg
Eenmaal in de lijnolie is het een hele luxe deur geworden, van goedkoop hout.
19 vervoer op maat.jpg
De onderdelen zijn op de aanhangwagen geladen. Vooral de zijkanten uit één stuk leveren een spectaculair transport op.
20 bijna klaar nog wat kitten en afmonteren.jpg21 deuren afgehangen.jpg22 schuur in de zon.jpg
Zeker in de herfstzon is het een plaatje geworden.
Het Lariks glimt je oranje tegemoet en de geïmpregneerde groene blokhutprofielen zorgen voor een bijzonder contrast.
Ook de groene industriële dakbedekking (stalen damwandprofielen met plastisol afwerking), de door Kees Bouwmeester in Vaassen gezette nok en de strakke daklijsten (alluminumprofiel 20 x 60 mm) dragen op een bijzondere manier bij aan het plaatje.

Een mooi en leerzaam project van Marinus en Ernst meubelmakers.
 

tuoh

Oud hout
Technisch perfect uitgevoerde klus, knap werk.
Ook de deuren zijn een mooi staaltje vakwerk, en er is met alles rekening gehouden (hout leeft nu éénmaal)

Persoonlijk vind ik enkel de gekozen dakbedekking wat afbreuk doen aan het geheel, maar ja, over smaak valt niet te twisten;)


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtig schuurtje en ook zo mooi uitgevoerd. Ik ben echt onder de indruk; het kost wat meer tijd en zeker wat meer voorbereiding (als het niet je werk is) maar het resultaat zal je veel voldoening geven.

jaap
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Heel mooi gedaan. Het is altijd leuk als er wat foto's gepost worden van 'the making of':)

Ik ben wel akkoord met André wat de dakbedekking betreft. Met een klassieke pan zou het helemaal af zijn, maar dat doet natuurlijk geen enkele afbreuk aan de kwaliteit van je werk. Chapeau
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bedankt voor jullie reacties,
Het is inspirerend om zo een werkstuk door mede houtbewerkers te laten beoordelen.

Het dak past natuurlijk niet goed in dit Forum, want het creëert bewust een contrast met de traditionele houtconstructie.
Ik snap de kritiek wel en het was ook wel een beetje een gok maar ik vind het wel mooi, en inderdaad over smaak.....

Overigens nog een toevoeging aan het verslag: nergens zie je hoe we de gaten hebben gemaakt, gewoon vergeten te fotograferen.
De meeste gaten zijn met de langgatboor gemaakt, waarbij we altijd voor rechthoekige gaten hebben gezorgd.
Dat betekende dus steeds even de uiteinden van het gat met de beitel uitsteken.
Vind ik mooier van de pennen afronden...

Voor de dakbalken die van bovenaf halfhouts zijn ingelaten hebben we nog gebruik gemaakt van de Fein Multimaster met zo'n inval zaagblaadje, ik was er nooit erg vóór maar het bleek geweldig te werken, snel en toch precies.

Bedankt voor jullie aanmoedigende commentaren, volgende klus zullen we zeker weer publiceren.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Om volledig tegen de stroom in te gaan:
ik ben fan van het dak, rode pannen hadden volgens mij misstaan, zwarte natuursteen of lijen daarentegen...
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Toch zijn mensen in mindere mate liefhebber van rode pannen.
Ik werk met partijen 2de hands blauw/zwarte mulderpannen.
Voor een paar cent kun je die pannen ophalen.
Laatst betaalde ik ongeveer 25 cent per pan (ong. 15 per meter2)

Sedumdak is overigens ook erg mooi...

Ernst, netjes gemaakt dat schuurtje.
Je kunt beter wat extra tijd ervoor nemen om vakwerk af te leveren...en dat dak....het is net wat je wilt, of wat de klant wil...(kosten)
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Joris,

bedankt voor je compliment maar voor de hoek van de grondbalk gaat de meeste eer naar André (tuoh) die in een eerder posting van Dulcimer, " Verslag van de bouw van een eiken tuinhuis" in bericht #20 een tekeningetje had geplaatst.
Na wat experimenteren zijn we zo op deze oplossing gekomen.
Hoewel André nog waarschuwde dat het gat uit het midden van de balk, meer naar de binnenkant van de constructie, moest komen, hebben wij toch het midden aangehouden omdat we bij onze balkmaaat (97mm) anders te weinig vlees overhielden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.