Van welk hout zal ik mijn bestekbak maken?

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
Hoi allemaal,

Ik wil graag een bestekbak maken om mijn tafelzilver in te leggen. Probleem is dat ik een nogal kleine lade heb, en het liefst zo min mogelijk ruimte kwijt wil zijn aan de bak zelf.
Er is al een idee, maar om tot een definitief ontwerp te komen wil ik van u weten: Welk soort hout/plaatmateriaal/multiplex/grondstof kan ik het best gebruiken om onderstaande tekening werkelijkheid te laten worden, rekening houdend met mijn wens om dat het materiaal zo dun mogelijk is, bij voorkeur minder dan 5 mm?

Zoals u begrijpt weet ik nog niet veel van verschillende materiaalsoorten.

Ik zit er aan te denken om de bestekbak met stof te bekleden, dus als het materiaal dat u aanraadt spuuglelijk is, is dat geen enkel probleem.
En het liefst dus sterk genoeg om 'm desnoods als erfstuk nog minstens 1 generatie mee te laten gaan...

Mijn idee:
in perspectief:
bestekbak.png
van boven:
bestekbak_top.png

Dank voor al uw reacties!

Arno
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou de bodemplaat van 8 a 10mm multiplex maken en de opstaande schotjes van 4 of 5mm triplex/multiplex. Vooral vanwege die losse opstaande schotjes heb je een wat dikkere bodemplaat nodig: je zult er een groefje in moeten frezen (gevoelsmatig: 6 a 7 mm diep) zodat ze stevig komen te staan en je de gewenste levensduur bereikt. Ook voor de overige T-verbindingen zou ik een minimaal groefje frezen (1mm), vooral vanwege het op positie houden tijdens het samenlijmen.
Tenzij je een zeer vlijtig en naaitechnisch onderlegd persoon bent die een wasbare hoes kan maken, zou ik dat stof achterwege laten en de bak van enkele lagen transparante (of kleur) lak voorzien: dat is veel makkelijker schoon te houden.
 
Laatst bewerkt:

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
Dat helpt me alweer iets op weg. Enige aanvullende vragen nog:
De bestekbak plaats ik in een stevige lade. Is het dan nog altijd nodig om 'm van zulk dik multiplex een bodemplaat te maken? Of heb ik deze stevigheid nodig om de opstaande schotten op zijn plaats te houden? Desnoods maak ik alleen de bodem van dat deel van dikker multiplex? Of een redelijk dunne hoekklosverbinding? Of is daar nog een andere tip voor?
Ook dacht ik erover om alle hoek- en T-verbindingen met een pen en gat verbinding te construeren (dat blijkt overigens niet uit de tekeningen). Is dat beter of slechter dan een millimeter infrezen?

Overigens ben ik een vlijtig en naaitechnisch onderlegd persoon, maar je visie op het schoonhouden is veel maar dan ook echt veeeeel bepalender :) Ik zal maar een mooie lak uitzoeken dat tegen een stootje kan.

Arno
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Pen- en gatverbindingen in 4 of 5 mm dik materiaal? Je bent inderdaad erg vlijtig, wat een gepriegel! :D
Ik zou voor het infrezen gaan. Als je geen bovenfrees hebt, zou ik het met een simpel spijkertje doen, dat is alleen wat lastiger om de schotjes precies op hun plek te krijgen. Sommige verbindingen kun je niet goed bereiken met een hamer tenzij je de juiste montagevolgorde aanhoudt.
Een dunnere bodem kan zeker wel, maar dan zul je tijdens het verlijmen even wat meer aandacht moeten besteden aan het recht houden van die twee losse schotjes. Als de lijm eenmaal droog is, gaan ze ook met een 5mm bodem nooit meer los of scheef.

Edit: In plaats van met een bovenfrees kun je ook met een smalle beitel die groefjes maken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
Dank u.
Pen en gatverbinding afgevoerd. Beiteltje ga ik gebruiken bij afwezigheid van een bovenfrees. Wat me ook een boel gepriegel lijkt... En een stuk knapper dan met de spijker. Timmeren is mijn sterke kant niet :(. En de bodem wordt ook dunner, en met het lijmen zet ik een stukje hout langs de losse schotjes om de boel op zijn plaats te houden.
En bedoel je met lijm het standaard doe het zelf spul, of een PU-constructielijm? Of --vergeef mij mijn onbekendheid met de materie-- nog iets anders?

Mijn vingers jeuken om aan de slag te gaan!

Arno!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Gewoon houtlijm. Wel pas schilderen na het monteren: houtlijm werkt niet op reeds geschilderd hout.
Dat gepriegel met de beitel valt wel mee hoor: als je met een scherp mes langs een lineaal de groef aan beide zijden ca 1mm insnijdt, kun je daarna met de beitel direct het tussenliggend hout 1mm diep wegsteken (schuine kant van de beitel naar beneden gericht, dan voorkom je dat je te diep steekt).
 
Laatst bewerkt:

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
@sebc Dat was natuurlijk ook de verbinding die ik bedoelde, maar ik haalde even de terminologie door elkaar.
@roald: ik ga er, dank zij jouw tips, komende week mee aan de slag. Eerst naar een bouwmarkt voor een eindje multiplex, daarna mijn eerste serieuze kleine houten dingetje sinds jaren maken!

Arno
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Vergeet niet om overtollige lijm direct te verwijderen, bijvoorbeeld met een plamuurmes, of met water. Vooral bij transparante lak blijf je het anders zien.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Graag gedaan. Ik hoop dat de toekomstige generaties nog veel van je bestekbak gaan genieten :)
 

WR1944

Oud hout
De bodem kan je uit multiplex van zo'n 10 mm maken en de opstaande schotten en wanden van iets dunner materiaal. Bij hoekverbindingen kan je het hout zo'n 2 tot 3 mm inlaten om bij het lijmen een aanslag te hebben. Dit geldt ook voor de verbinding tussen de bodemplaat en de wanden. Voor de T-aansluitingen kan je ook het best een groef maken van zo'n 2 tot 3 mm diep evenals in de bodem.
Daarnaast zou ik die losse schotjes in het midden niet toepassen. Voor het gebruiksgemak kan je beter korte schotjes aan de voor- en aan de achterkant plaatsen. Dan houd je het bestek gescheiden en kan je in het midden het bestek oppakken. Met een schotje in het midden is dat erg onhandig. En een schotje tegen een wand is ook weer steviger.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb vorig jaar ook enkele bestekbakken gemaakt, maar dit in massief eiken. Enkel de bodem is triplex met eiken fineer.
In de zijkanten zitten de tussenlatjes van 6mm een paar mm ingewerkt, voor de vakken heb ik gebruik gemaakt van verstekjes voor de hoekverbindingen.
Een malletje gemaakt op de tafelzaag en zagen maar;-).
Hier kan je ze zien: http://www.houtentiek.be/index.php/projecten/8-bestekbakken

Nog een prima manier om uitpuilende lijm uit een hoekverbinding te schrapen: gebruik een rietje.
Dat plooit zich naar de hoek, en de lijm komt in het rietje terecht.
Had dat onlangs ergens gelezen, en vind dit een erg bruikbare tip!
Het werkt fantastisch;-)

Groeten,
Steven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dun triplex voor de bodem begrijpt ik wel, maar de opstaande kanten zou ik toch echt van massief hout maken. Loop eens langs een parket boer voor wat restjes, of 1 nieuwe strook; het dunne tapis parket is 6 of 10 mm dik en er is vast wel een bevriende houtbewerker die het voor je door de vandikte schaaf wil halen, zodat je 5 a 6 mm over houdt.
Beuken is een mooie houtsoort hiervoor, maar dat is natuurlijk je vrije keuze. Lak is wel gevoelig voor beschadigingen, olie zou mijn voorkeur hebben. Een beetje Osmo (van dezelfde parket man) of citroen olie, na verloop van tijd even een doekje met een beetje olie erop de bestekbak weer inwrijven en het blijft als nieuw.

jaap
 

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
@steven: Uw bestekbakken dienen me een beetje als voorbeeld. Ik begin nog maar net, dus ik hoef niet te denken dat mijn bestekbak er zo uit komt te zien, maar inspirerend is het zeker.! En de lijm verwijderen met een rietje lijkt op het messen van de verse kit in een net geplaatste ruit. Daar heb ik meer ervaring mee, dus die tip neem ik van harte!
@jaap: Aangezien ik nog veel moet leren van het werken met hout lijkt het me een goed idee om met iets kleins te beginnen, en een niet al te dure aanschaf te doen. Het mooie van de bestekbak is dat het ook kan mislukken ( en ik leer redelijk goed van mijn fouten :) ), en dan kan het geen kwaad om met een zo'n goedkoop mogelijke grondstof te beginnen. Ik denk niet dat ik een complete plaat nodig ga hebben voor de bestekbak, maar ik kan me niet voorstellen dat ik in een keer ga slagen. Overigens heb ik zelf nog 2 stroken over van mijn vuren vloer, maar ik heb niet een enorme verzameling houtbewerkende vrienden (binnen een afstand van 50 kilometer zelfs niet 1). Vuren lijkt me overigens te zwak, maar ik kan er altijd nog iets moois mee maken.
 

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
Het lijkt erop dat ik binnenkort aan de slag ga. De tip van @WR1944
Voor het gebruiksgemak kan je beter korte schotjes aan de voor- en aan de achterkant plaatsen. Dan houd je het bestek gescheiden en kan je in het midden het bestek oppakken. Met een schotje in het midden is dat erg onhandig. En een schotje tegen een wand is ook weer steviger.
neem ik over!
Komt de volgende vraag: Als het eenmaal af is, mooi netjes alle lijmresten weggehaald, fijngeschuurd en wel, welke olie zal ik eens gebruiken? Het is denk ik afhankelijk van de houtsoort, maar het feit dat mijn verzilverde koperen bestek erin geplaatst wordt speelt wellicht ook een rol. Kan iemand me doorverwijzen naar een site waar het een en ander over olie wordt uitgelegd? Of heeft een van de forumleden goede andere tip? Een google levert alleen pagina's van HG op met ofwel iets voor het zilver, danwel iets voor hout, maar niet iets waar beide blij van worden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.