Bomen planten in de landbouw

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hallo, even een korte introductie:
Mijn vader heeft een landbouwbedrijf met vooral akkers en Belgisch wit blauw koeien, ik heb er heel mijn jeugd op gewerkt en enkele jaren na mij studies. Maar omdat ik het niet zie zitten om koeien te hebben, heb ik avondles genomen om een diploma schrijnwerker te behalen. Nu maak ik vooral meubels en help ik mijn vader in het veld wanneer nodig.
Mijn vader gaat nu zelf stoppen met koeien en we zijn begonnen met enkele weides te ploegen om er tarwe te zaaien. Mijn vader heeft op een internet een nieuwe techniek gezien in Frankrijk waar ze in het veld bomen planten en blijkbaar zijn er veel voordelen.
En dat zijn we van plan te doen, we hebben bij het zaaien om de 24m een lijn van 3m breed gelaten zonder tarwezaad. Zo kunnen de machines tussen de rijen bomen.
Nu vroeg ik me af of er iemand raad had, of ervaring met bomen planten?

Zelf dachten we 8-9m tussen de bomen te laten in de rij, er is zo plaats voor 70-80 bomen. Blijkbaar groeien bomen in deze situatie 2x sneller dan in de bosbouw, ze houden erosie tegen en nemen alle meststoffen op die niet door het gewas zijn opgenomen. En hopelijk binnen 60-90 jaar heeft de volgende generatie een mooi cadeau als ze volgroeid zijn.
Ook bomen vinden voor de bosbouw is blijkbaar niet eenvoudig, zelf dacht ik aan een mix van eik, beuk, kerselaar en notelaar.
Ik heb alles zitten filmen tot nu toe om er mogelijk een kleine informatief filmpje van te maken.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Benchworks,

Op volgende site vind je meer over het planten van bomen door oa boeren, het gaat hier om populieren.

Hier de link:

http://www.populierenland.com/index.php?cat=home&top=populierBedreigd&frames=

En staan ook 2 getuigenissen van populierenboeren op, maar de links verwijst telkens naar bovenstaande pagina, zoek in google op : "populierenboeren" en je krijgt het interview bovenaan.


Succes,

Geert
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Normaal gezien worden jonge bomen redelijk dicht tegen elkaar geplant, ( 3 à 4m) de bomen gaan dan in competitie met elkaar voor het meeste zonlicht.
Dit heeft als gevolg dat de jonge bomen weinig energie steken in zijtakken, ze willen zo snel mogelijk omhoog, zo krijg je rechte stammen en een versnelde groei. Na x aantal jaren word er dan een dunning uitgevoerd, er worden een deel bomen weg gezaagd om de rest meer ruimte te geven.
Bij de aanplant word hier al rekening mee gehouden. De weg te zagen exemplaren zijn snelgroeiers ( Populier, Berk,Els, etc.) deze soorten geven de tragere groeiers (Eik, Beuk, etc.) de eerste jaren bescherming tegen wind en zon. Die snelgroeiers zijn ideaal materiaal voor de papierfabrieken (houtpulp)

Zeker Berk is een pionierssoort, laat op een braakliggend stuk grond de natuur zijn gang gaan, en wat zie je daar als eerste boom de kop opsteken? Jawel, Berk, in de natuur word deze soort na vele jaren spontaan vervangen door edelere houtsoorten. De Berken hebben de grond geschikt gemaakt voor andere soorten.

Een bos aanplanten houd meer in dan een hoop jonge bomen in de grond poten en dan maar x aantal jaren wachten om te kunnen oogsten. Nee, net zoals bij alle gewassen hoort er ook de nodige nazorg bij. Jonge boompjes beschermen tegen vraat van (knaag)dieren, opsnoeien, de eerste jaren de grond bewerken met een eg op een dusdanige manier dat regenwater niet wegvloeit, onkruid bestrijden,( gaat met het voedsel voor bomen lopen) etc. Kortom bosbeheer.

Neem in België eens contact op met "Agentschap natuur en bos" daar vind je voorbeelden van bosbeheer, eventueel helpen ze een bosbeheersplan opstellen, etc.

Ik vind jullie voornemen in elk geval een dikke pluim waard, natuur en mens gaan er wel bij varen.


Mvg,

André
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zoals Tuoh al aangeeft, er komt wel iets meer bij kijken dan maar zo wat bomen in de grond zetten en 80 jaar wachten.

Als ik je zo hoor dan wil je dus over 80-90 jaar grote bomen hebben.
Als je dus de bomen op een afstand van 8 tot 9 meter zet dan krijg je over 80 jaar wel grote bomen, maar dan in de breedte. De bomen krijgen dan een solitair karakter, met veel zijscheuten. Iets dat we in de bosbouw niet willen, daar wil je bomen die de hoogte in gaan, met zo weinig mogelijk zijtakken.
Daarom worden ze inderdaad zeer dicht bij elkaar gezet. Als ze dan eenmaal goed gegroeid zijn worden de slechtste bomen verwijderd. Na weer een jaar of tien word nog een keer gedund. Uiteindelijk worden dan de toekomstbomen bepaald, dus de bomen die mooi recht zijn, geen beschadigingen hebben. Die krijgen dan alle ruimte om door te groeien totdat ze kaprijp zijn (kan ook wel 140 jaar duren..)

Waar jullie denk ik heel erg bewust van moeten zijn is dat de bomen die jullie in de stroken gaan poten binnen een jaar of 10/20 behoorlijk de hoogte en breedte in gaan, en dan over de akkers van jullie gaan hangen. Daardoor krijg je meer schaduw, word er vocht onttrokken uit de bodem en krijgen de machines die het land moeten bewerken last van overhangende takken

Als ik jullie was zou ik denk ik grotere blokken maken waar de bomen in komen, zodat je na een jaar of 20 (misschien nog wel langer) de randbomen verwijdert zodat je in ieder geval de middelste bomen al zonder teveel zijtakken krijgt. Dat zou je inderdaad kunnen doen met berk, die al naar gelang de bodemgesteldheid bij jullie, vanzelf wel zal verschijnen.

Maar eens bij het bosschap gaan informeren of bij dat adres wat tuoh zij zal ook al veel ophelderen.
(of neem eens contact op met een bosbouwschool, bosbouwbedrijf, boswachter)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Mooi idee maar hoe groot is de kans dat dat stuk grond over 90 jaar nog in de familie is? Hoe lang hebben jullie het nu? Bomen planten is natuurlijk altijd een goed idee maar of je het doet voor je familie dat lijkt me zeer de vraag...

Hoeft natuurlijk op zich geen reden te zijn om het niet te doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
dank je wel voor de tips, op de foto's lijken de bomen inderdaad dichter bij elkaar te staan. Hier heb je een frans artikel met enkele foto's.

Het gaat niet echt om het aanplanten van een bos, dat mag trouwens niet op landbouwgrond, dus moet het onder 50 bomen/ha blijven. Mijn vader heeft al lage klaver gezaaid op de lijnen, dat wordt zo'n 20-30cm hoog maximaal. Dat voedt de bodem en zal hopelijk het onkruid weg houden.
Dus jullie raden aan om om de 4m afwisselend een traaggroeier zoals eik, beuk of notelaar, en een snelgroeier zoals berk te zetten? De velden liggen in de Jeker vallei waar het relatief vochtig is. vele straten hebben hier de naam "brouck" wat moeras wil zeggen! De populieren en drainages hebben de grond hier langzaam aan teelbaar gemaakt, al kan het nog onder water lopen, zeker nu dat ze overal de populieren kappen en huizen bouwen op de domste plekken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mooi idee maar hoe groot is de kans dat dat stuk grond over 90 jaar nog in de familie is? Hoe lang hebben jullie het nu? Bomen planten is natuurlijk altijd een goed idee maar of je het doet voor je familie dat lijkt me zeer de vraag...

Hoeft natuurlijk op zich geen reden te zijn om het niet te doen.

Inderdaad, het initiatief komt van mijn vader die 50'er is, hij zal er nooit financieel van profiteren, en ikzelf mogelijk ook nooit. Buiten de eventuele meerwaarde van de grond met bomen erop. Maar daarvoor doen we het niet echt. Het is gewoon een kwestie van meer verantwoorde praktijken, terug een beetje fauna en flora brengen in velden die op dat vlak vaak een ecologische woestijn zijn.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Op een nat terrein moet je wel rekening houden dat het mogelijk is, bij woest weer in het najaar met veel nattigheid, je heel snel ontwortelde bomen kunt krijgen.
Ze gaan min of meer 'dansen'.
Zeker beuk en eik zijn geen liefhebbers van te natte grond.
Plant verder geen dure bomen aangezien grotere bomen meer moeite hebben met aanslaan.
maat 8-10 10-12 is meer dan genoeg en zal sneller in de groei komen
Bij aanplant oppassen dat je grond onder de kluit niet te los maakt.
Heb je dat wel gedaan dan goed aanstampen voor het planten, dan boom plaatsen en met de (draad)kluit ruim 5 cm boven het maaiveld houden.
Grotere bomen zelfs meer ivm nazakken op losse grond.
Los pootgoed zo hoog mogelijk planten, verdikking boven de grond.
Los pootgoed altijd iets grond opgooien en dun wat schudden zodat je minder luchtkamers hebt tussen de wortels.
Überhaupt; te ondiep planten, niks aan de hand, te die planten geeft groeiremming of zelfs het opgeven van de boom.
Ik zeg altijd, plantgatverbetering moet je toepassen in de breedte niet in de diepte.

Inderdaad meer aanplant geeft rechtere stammen.
Is niet per definitie mooier.

Wel mooi initiatief!
 

anas

Nieuw lid
14 feb 2012
11
0
midden nederland
ga eerst eens na
wat voor een soort grond het is klei veen zand klei op zand loss en kijk welke soorten daar voor geschikt zijn (let ook op klimaat zone)
ga dan na wat de grondwater en de periodes dat het land blank staat en kijk welke soorten over blijven
bekijk dan je doel hout productie natuur recreatie en je en kijk dan welke soorten geschikt zijn voor je doel.

zo heb je nog maar een paar soorten over dat maakt het al een eind makkelijker

dicht op elkaar poten is bij een hoop soorten zonde van je geld besteed dit aan begeleidings snoei en je hebt op de lange termijn minder uitgegeven en een beter hout bestand (met populier wilg en andere soorten die makkelijk te stekken zijn is het waarschijnlijk goedkoper iet meer te zetten en dan uit te dunnen wnat stekken kosten bijna niks)

landbouw onder de bomen gaat de eerste jaren goed maar na een jaar of 20 tot 40 zijn de bomen zo breed dat er weinig licht meer op de grond komt een solitaire boom word net zo breed in de lengte als dat hij hoog is dus een boom van 30 tot 40 m hoog heeft aan beide kanten van de stam 15 tot 20 meter nodig. dus schiet er weinig ruimte meer over voor het gewas. ook ondergronds word hij net zo breed als de kroon projectie dus water en voeding zullen er ook niet veel zijn.

als ik je verhaal zo lees is populier een geschikte soort i.v.m. het vocht, ook is populier een snel groeiende soort die (als je de goede soort kiest) nog zelf mee maakt als ze gekapt worden en de enige soort die nog iets op kan brengen omdat het stekgoed bijna niks kost het hout snel groeit en rechte stammen geeft zonder al te veel snoei eik gaat ook nog wel maar is op natte gronden gevoeliger voor windworp. beuk is zeer moeilijk op natte grond.


vr.gr. anas
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Bedenk ook of je zelf de begeleidingssnoei kunt uitvoeren in aanvulling op 'anas'.
Het snoeien van bepaalde bomen hangt toch erg nauw.
Ik spreek vanuit enige ervaring (hovenier in hart en nieren)

Vooral beuken worden vaak verprutst door verkeerde toepassing van snoei.
Ook de snoeiperiode is van belang bij diverse bomen waaronder Carpinus, Juglans, Betula, Acer en nog een paar soorten.
Allemaal factoren die belangrijk kunnen zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de bijkomende raad, ben vandaag gewoon tegenover mijn atelier de tuinkwekerij binnengelopen en tot mijn verbazing kan je daar gewoon alle bomen bestellen :eek: . De baas is zeer vriendelijk en op de hoogte van die techniek, en ik heb er even mee kunnen discussiëren.

Blijkbaar is eik niet vies van een natte ondergrond als het niet te lang duurt, beuk is er helemaal tegen. En de enige ander "traag" groeiende houtsoort die er is is els, en die is zot op natte ondergrond.

Voor de snel groeiende soorten is er notelaar, kerselaar, es, linde, berk, iep en kastanjeboom, die zouden naargelang de soort blijkbaar al kap-rijp zijn na 10-30 jaar

Er is nu plaats voor ongeveer 140 bomen, 50 komen in een stuk te staan dat nooit onder loopt, daar zou ik graag wat beuken zetten.
Ik heb zitten zoeken naar de soorten om te zien hoe ze groeien en of ze niet te laag of te breed zijn voor de landbouw, degene die hierboven staan zouden ok zijn.

Hier is mijn lijst tot nu toe:
52 eiken
15 notelaren
13 beuken
10 kerselaren
15 essen
15 iepen
5 kastanjes
5 berken
5 lindes
5 elzen

Je moet het zien als een test, het gaat nu maar over 2 kleine velden. Zo kunnen we zien welke bomen goed meevallen en welke niet, om eventueel in de toekomst het uit te breiden naar meer velden. Mijn vader spreekt nu al van enkele velden die hij volgend jaar wil beplanten indien het goed verloopt.
Het klopt dat wanneer de bomen volgroeid zijn, dat ze de groei van het gewas gaan remmen. Maar blijkbaar is het rendement van het gewas en de bomen in deze techniek gemiddeld hoger dan wanneer ze apart geteeld worden in bossen en velden. Dit omdat er een zeker symbiose is, het gewas krijgt een super humus rijke grond dankzij de bladeren, de wortels reguleren het vocht en de bomen houden de uitdrogende wind tegen. En de bomen krijgen veel meer licht en voedsel dan in de klassieke bosbouw.
 
Laatst bewerkt:

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ruwe berk en de zachte berk zijn inheems,kun je nog kiezen ook!
Denk ook eens aan wintereik.
Gewoon omdat anderen dat niet doen ;)
Abeel zou ook nog kunnen maar ja, ook alweer zo'n snelle groeier met evt wortelopslag...
Wilde appel misschien ook wel grappig maar behoort tot de 2e orde volgens mij.

Verder zie ik dat niet alles inheems is, Acacia zou dan ook wel kunnen, is een mooie boom.


Toch persoonlijk zou ik een kleinere selectie gebruiken.
Of misschien wat groeperen en een enkeling buiten de groep plaatsen om een natuurlijkere uitstraling toch nog te geven.

Vergeet bij kastanje niet de kastanjebloedingsziekte.
En iep heeft ook zo zijn plaag... ik geloof dat ze met resistentere rassen aan het kweken zijn.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Denk ook eens aan wilgenhakhout. Als het je echt gaat om het toekomstige timmerhout moet je het niet doen, maar op wilgenhakhout blijkt een leuk rendement te behalen. In Zweden heb ik boeren gesproken die helemaal enthousiast zijn. Weinig werk als het eenmaal staat, groeit uitstekend op natte grond en er is een snel groeiende afzetmarkt (voornamelijk brandstof, er worden pallets van gemaakt voor kachels) Ik kan geen nl site vinden die er veel over zegt, maar misschien zijn er instanties te vinden die er idee in hebben?

Overigens zou je tussen dat hakhout ook andere bomen kunnen aanplanten. Wilg trekt veel vocht weg waardoor minder vochtlievende bomen ook een kans krijgen.

Groet, Rob.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zeer merkwaardig dat een landbouwer bomen op zijn velden wil planten! De boeren die ik ken, willen alleen maar bomen kappen. Alleen al het idee dat een boom in de weg zou kunnen staan is voldoende om naar de zaag te grijpen.
Maar ik vind het een prachtig initiatief. Kan je daar geen subsidies voor krijgen? In sommige gemeentes krijgen landbouwers een vergoeding voor aanleg en onderhoud van houtwallen.
Ik heb een vijftal jaren geleden een stukje onbenutte bouwgrond van mijn ouders aangeplant. De natuur heeft me wel behoorlijk tegengewerkt. Ik had zomereik, tamme kastanje, katjeswil, esdoorn, es, accacia, balsempopulier en kornoelje aangeplant. Van de zomereiken is er één overgebleven, van de kastanje twee of drie. In totaal ben ik zowat 1/3 van de boompjes kwijtgeraakt door de woelratten. Nu heb ik ze eindelijk er onder gekregen met gif. Ik weet dat gif niet de beste oplossing is, maar vangen lukte me niet. Een kennis-landbouwer verteld me dat er Frankrijk hoge staken op de velden worden geplaatst om roofvogels te lokken. Die verdelgen dan op hun beurt Het ongedierte.
De balsempopulier is gemakkelijk te vermenigvuldigen door stekken, net als de salix (wilg) die ik gebruikt heb om de gaten op te vullen.
Deze zomer hebben de boompjes goed gegroeid dankzij de vele regen.
Ik weet niet of Es op dit ogenblik nog een goed idee is om aan te planten. Er is een ziekte opgedoken die fataal is voor de Essen.
www.natuurbericht.be/?id=7578
Ik heb de indruk dat bij mij ook al een aantal boompjes aangetast zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
gelukkig zit ik hier in wallonïe! :p
Daarom wil ik niet al mijn eieren in dezelfde mand steken en maar een paar soorten zetten, bomen zijn rare wezens.
Heb eens een paar eiken willen planten op het grasperk voor mijn atelier, zonder succes. En bij ons in de koer tegen een muur waar de zon nooit schijnt groeit nu al 10 jaar een eik die al makkelijk 10m hoog is en in ongeveer 10cm aarde staat op beton...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Enkele foto's van het afgelopen jaar:

Najaar 2012 zaaien van tarwe:

boomP1010038.jpg

Begin 2013 planten van de bomen, het is niet makkelijk om aan alle bomen te raken dus hebben we over een periode van een maand de bomen geplant.
Wat uiteindelijk niet aankwam hebben we vervangen met gangbare soorten zoals beuk en es.

boomP1010378.jpg

Oogst midden Augustus, het weer was uiteindelijk niet zo slecht geweest voor de bomen buiten zware sneeuwval juist na het planten, heeft het non stop geregend tot eind juni, en dan twee maanden droogte. Zoals te zien op de foto is de vegetatie onder de bomen compleet verbrand door de zon, maar de bomen hebben gelukkig niet geleden.

boomP1010785.jpg

Ik had ze lichtjes gesnoeid na het planten om een centrale tak over te houden, sommigen hadden meerdere stelen. In de lente zijn er helaas een aantal bomen gesneuvel door konijnen! Die zijn uit het niets opgedaagd, tot nu toe hadden wij nooit konijnen gezien in dit gebied, en nu zie je er opeens overal en zelfs overdag. Onlangs hebben we gehoord dat de nieuwe inwoners van de straat die een huis gebouwd hebben juist langs het veld, hebben hun konijnen laten ontsnappen per ongeluk... stadsmensen!
In totaal 24 bomen die het niet gehaald hebben, grotendeels door konijnen, maar niet allemaal (twee door mijn schuld met de bosmaaier...)
Die bomen zijn al besteld en gaan we dit najaar terug zetten, en deze keer met gaas er rond.

boomP1010786.jpg

een mooie es die er uit steekt

boomP1010799.jpg

Opbrengst van het graan was matig, maar de bemesting van het veld was niet even intensief gedaan als op de andere stukken. Op de andere velden was het een absoluut record jaar, de hoogste opbrengsten ooit.

boomP1010802.jpg

Vorige week opnieuw gezaaid, deze keer is het spelt.

boomP1020069.jpg

Volgende maand gaan we een andere weide beplanten met 100 notelaren, dit zal een weide blijven. Het doel is voornamelijk het hout, dus grote klassieke notelaren, geen hybrides of cultivars.
De okkernoten zullen mogelijk een interessant bijproduct vormen.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Prachtig, een mooi project.
Reeën kunnen ook jonge bomen te grazen nemen , hebben jullie daar geen last van?
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Afgelopen winter hebben wij ook 100 stuks bosplantsoen aangeplant.
Er heeft een tijdje sneeuw gelegen en de konijnen hebben op een paar planten na, alles om zeep geholpen.
Het is allemaal zo jammer van de tijd....

Eik hadden we al staan, maar daar bleven ze wel vanaf.
Met name de zachtere houtsoorten die bij ons aan de beurt waren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Geert, nog goed dat je mij daar aan doet denken, de stukken die nu beplant zijn liggen in de vallei omringd door bewoonde zones aan één kant en een rivier aan de andere. De reeën komen hier niet, maar het stuk waar we notelaren gaan zetten ligt buiten de vallei compleet afgezonderd langs een bos waar het krioelt van de konijnen, dassen, vossen en sinds een aantal jaren ook weer reeën.

Nog een bewijs dat de natuur weer zijn intrek doet is dat langs het veld vorig jaar een kolonie bevers is opgedoken, met alle gevolgen van dien:

beverP1010388.jpg

De Waalse regio had enkele jaren geleden langs de oevers wilgen geplant, daarvan hebben de bevers er een 15-tal van doorgebeten, en aan bijna alle bomen geknaagd.
Nu zijn ze gelukkig blijkbaar verdwenen.

beverP1010384.jpg

@Olijf, Spijtig om dat te horen. Je steekt daar zoveel moeite in en dan nog voor een goed doel. Bij mij was het blijkbaar andersom, de konijnen hebben zich voornamelijk op de eiken gericht. En dan blijkbaar uit verveling want ze knagen de stam door en laten alles liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.