Bouw van het Blue Star motorjacht door Van Dam Boatbuilders.

A

Athanor

Guest
Prachtig Jaap! Zoiets waar je niet naar kunt kijken zonder de zakdoek bij de hand te hebben om je kin droog te houden..... Doet je vast verlangen naar de goingarypster poullen, om daar met je eigen fraaie bouwsel te verpozen kan ik me zo indenken. Ook een bouwwerk waar zelf mensen als DerwishD stil van worden;)

Ik heb genoten!

Fons
 

WR1944

Oud hout
Dat is inderdaad een mooie boot. En voor mij erg herkenbaar. In de eerste jaren bij m'n laatste werkgever heb ik werkschepen in vergelijkbare afmetingen getekend. Dat waren standaard ontwerpen waarbij de klant een hoop eigen inbreng had zoals de motor, navigatieuitrusting, kajuitinrichting etc. Veel details in hout bij Van Dam herken ik maar dan in staal. Voor mij was het een prettig formaat boot, net uitgebreid genoeg om alles nog eigenhandig onder controle te kunnen houden. Maar zo mooi afgewerkt was voor een werkschip niet nodig.
In diezelfde periode woedde op de werf ook de strijdvraag: rond- of knikspant. Het rondspant had iets betere vaareigenschappen maar het knikspant was makkelijker te bouwen. Daar hoefde je geen staalplaten in twee richtingen te buigen. Uiteindelijk is het knikspant geworden want door de nodige research werden de vaareigenschappen flink verbeterd. Dat heeft Van Dam in ieder geval ook door. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.