Wat is een gerf schaafje?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Is dat nuttig? Een stradivarius effe een stukkie inkorten?

Op internet kon ik ook niet echt iets zinvols vinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, een gerf schaafje is dus een heel klein schaafje voor de muziek instrument makers. Vlakke of bolle zool?
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Ik kan de afbeelding niet meer zien, maar ik denk dat jullie het hebben (hadden) over een 'bootschaaf'. Dit zijn mini-schaafjes - die een vioolbouwer overigens vaak geheel zelf maakt - waarmee de welving van de rug en het klankblad (buik :)) worden gemaakt. Eerst wordt de welving met gutsen ruw - nu ja "ruw" :) - uitgestoken en vervolgens wordt deze fijner bewerkt met bootschaafjes. De afwerking gebeurt met het schraapstaal.

Groet,
Jeti
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, dat is een oude discussie! Het ging over de gerfschaaf, niet over viool schaafjes, die zijn veel kleiner. De gerfschaaf werd met vlakke, holle of bolle vorm gemaakt. Meestal waren ze voor het grove werk, een beetje zoals de Duitse schrupphobel. Dus meestal met een wijd open bek en een rond geslepen beitel. het schijnt vooral een Amsterdamse vorm te zijn geweest, in Rotterdam hadden ze meer voorliefde voor de roffel, een langere schaaf met een handvat en een voortoot.

Gerfschaaf:

FSM01_2004-023_X.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die link is ook al 5 jaar oud. Die post op A&G is inderdaad van mij. Het schaafje heb ik nog steeds, maar gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Er zit een scheur in de zijkant waar de wig zit, dus hij is ook een beetje kwetsbaar zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.