Prizemedal London

Ilse

Nieuw lid
4 sep 2012
3
0
Hallo allemaal, ik ben Ilse en helemaal nieuw hier, volg cursus houtsnijden/beeldhouwen in de avondschool sinds september. Dat gaat goed, veel tekenen en model maken in kneedbare was, een beginner dus:D
Maar nu had ik van de week toch wel een ferme dosis geluk, ik was een koffietje gaan drinken en geraakte aan de praat met een oude meneer, over dat houtsnijden. Zijn vader en nonkel hadden dit ook gedaan in de meubelindustrie vroeger, dus het was een leuk gesprek. Zei hij opeens dat hij thuis nog wel ergens die beitels moest hebben liggen, en dat ik ze wel kreeg, want die dingen moesten gebruikt worden en hij had er weinig verstand van!!!
Dus vanmorgen had ik alweer afspraak in de kroeg, overhandigd hij me daar zo eventjes 40 beitels in alle maten en soorten! Mooi meegenomen en veel geld uitgespaard natuurlijk. Die man ben ik erg dankbaar in ieder geval. Nu heb ik een vraagje, er staat op de beitels in kleine lettertjes "Prizemedal London" is dat een beetje kwaliteit want de docent werd er bijna lirysch van toen hij ze zag:D

Ik hoor het wel, ga me nu wat bezig houden met staalwol om ze wat op te frissen, en eens kijken in hoever ze te wetten zijn. Groetjeeees!
PB210509.jpg
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kwoot:
Nu heb ik een vraagje, er staat op de beitels in kleine lettertjes "Prizemedal London" is dat een beetje kwaliteit want de docent werd er bijna LIRYSCH van toen hij ze zag.
Einde kwoot.

Lijkt mij duidelijk dus :)
En welkom op dit heerlijke forum :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Nu heb ik een vraagje, er staat op de beitels in kleine lettertjes "Prizemedal London" is dat een beetje kwaliteit want de docent werd er bijna lirysch van toen hij ze zag:D

Ik hoor het wel, ga me nu wat bezig houden met staalwol om ze wat op te frissen, en eens kijken in hoever ze te wetten zijn.

En op de voorkant van die gutsen staat iets als Herring bros? Zowat elke beitel kun je terug slijpen en zal lang scherp blijven zolang het nog zijn oorspronkelijke hardheid nog heeft en niet al te kort is geworden. Heel veel succes met je aanwinst en met je cursus!!!

Groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
192
38
Amsterdam
Ha Ilse,

Je kan proberen op marktplaats een tormek natslijpmachine te pakken te krijgen. Die heeft een systeem waarmee je heel mooi gutsen etc kan slijpen. Voor het geld wat je hebt uitgespaard kan je zo besteden aan de scherpte van je gereedschap.
Met vriendelijke groet,
Koos
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Welkom op het forum! Wat een leuk verhaal.

Het ziet er wel heel authentiek uit in elk geval. Succes ermee :)
 

Ilse

Nieuw lid
4 sep 2012
3
0
En op de voorkant van die gutsen staat iets als Herring bros? Zowat elke beitel kun je terug slijpen en zal lang scherp blijven zolang het nog zijn oorspronkelijke hardheid nog heeft en niet al te kort is geworden. Heel veel succes met je aanwinst en met je cursus!!!

Groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Ja hoor, helemaal juist, dat staat erop! Koos mijn man heeft een watersteen om de beitels te wetten, ze zijn nog scherp, maar missen net dat ietsepietsie (zegt hij) dus we gaan het eerst zo proberen zonder slijpen. Bedankt alvast allemaal voor de leuke ontvangst.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Ilse,

Meerdere merken hebben "prize medal" in hun gutsen geslagen dat is dus op zichzelf geen merknaam. Addis, eveneens een firma van houtsnijgereedschappen, heeft het bijvoorbeeld ook gebruikt in het laatste kwart van de 19 de eeuw. Daarna werd het gedurende een tijd vervangen door "cast steel"; na de eerste wereldoorlog viel dit weg.. Addis hield op te bestaan rond 1965

Herring Bros is ergens in het midden van de 19de eeuw gesticht door een schoonzoon van één van de toenmalige baas van Addis . Het moest stoppen doordat er tijdens de tweede wereldoorlog een bom op viel.

Het is inderdaad zeer goed gereedschap dat je zomaar ergens hebt gekregen.

groeten
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Ilse

Nieuw lid
4 sep 2012
3
0
Nou Ornament, dat was eigenlijk de uitleg die ik zocht maar niet vond :) Dus die beiteltjes zijn haast rond de zeventig jaar oud??? Ik ga ze nu nog meer vertroetelen, bedankt!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ze zijn minstens 70 jaar oud. indien ze vlak voor het uitbreken van de 2de wereldoorlog zijn gekocht. De kans dat ze een stuk ouder zijn is dus veel groter. Er kunnen er tussen zitten van meer dan honderd jaar. Vertroetelen dus.....

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.