Houtkrullen nuttig gebruiken

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit is een manier om schaafkrullen nog nuttig te gebruiken, misschien een tip voor de komende feestdagen. In ieder geval is het milieuvriendelijker dan dat namaakstro dat meestal wordt gebruikt.
DSC_0484.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik stook m'n krullen en zaagsel gewoon op.
Heb me een kachel gemaakt met een enorme stalen buis (73cm diameter en zo'n metertje hoog).
Onderaan zit er een gaatje van zo'n 6 op 6 cm.
Voor ik de kachel vul met krullen plaats ik een conische balk rechtop ter hoogte van het gaatje.
Ik giet de krullen in lagen in de kachel, met hier en daar een laagje zaagsel ertussen, en bij elke laag stamp ik alles aan met een balk.

Eens genoeg krullen in de kachel trek ik de conische balk eruit, op die manier heb je een luchtaanvoerpijpje.
Onderaan aan het gaatje aanmaken, en makkelijk 4 uur warmte zonder nog iets in de kachel te moeten gooien.

Voor ik de kachel had was ik van plan om zelf pellets te maken met m'n houtafval, maar dat zou me uiteindelijk veel duurder uitkomen dan mijn huidig systeem...

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Steven heb je toevallig enkele foto's van die kachel?
ik kan mijn krullen sinds kort nergens meer fatsoenlijk kwijt dus moet iets anders bedenken

Hier staan een paar foto's, het is gewoon heel simpel een stalen buis, vooraan onderaan een gaatje, en achteraan een gat met aansluiting voor de kachelpijp.
Onderaan een stalen plaat aangelast, bovenaan een richel gelast aan een rond stuk plaatstaal voor het deksel. Ook iets voorzien om het deksel met iets te kunnen oplichten (ik gebruik hier een oud koevoetje voor ;-) .

http://www.woodworking.nl/showthread.php?6884-Eindelijk-eens-foto-s-van-m-n-werkplaats&highlight=baba

Groeten!
Steven
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
hoi steven , het deel met de conische balk is mij niet echt duidelijk.Kun je dit eventueel even verduidelijken al dan niet met foto's.
bedankt en vriendelijke groeten
Stefke
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is eigenlijk heel simpel. Ik maak de balk conisch omdat ie er makkelijk uit kan getrokken worden naar boven, zonder dat alle krullen loskomen.
Hoe beter je 'schouw' in de krullen, hoe beter je vuur.
Het dient dus enkel om het gat onderaan in de kachel in verbinding te stellen met de rookafvoer, enkel zo is een goede verbranding mogelijk.

Is het al wat duidelijker? 'k Zou anders enkele foto's nemen terwijl ik ze opvul, maar zit zonder krullen ;-). Die gaan er natuurlijk snel door, er kunnen 2 grote zakken in de kachel.

Groeten,
Steven
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
@stefke:

zoek anders ook eens op de zoekterm 'rocketstove' of 'rocket stove mass heater'.
Geweldig systeem, makkelijk zelf te maken met afval, hoge opbrengst met minimum aan hout, zeer hoog verbrandingspercentage
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.