Olijfhout verzagen

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik ben van plan om mijn olijfhout te verzagen in plakken (broodplankjes, onderzetters) en een deel aan planken te (laten)zagen.
Het hout is nu een jaar 'dood' en mijn vraag is ook wat is de beste tijd om olijfhout te verzagen?
Ik wil de olijf planken in ieder geval oplatten natuurlijk.

Hoe lang is de droogtijd van bijvoorbeeld 3 cm dikke planken? (niet dat het deze dikte gaat worden, misschien nog wat dikker) Zelfde droogtijd als bijvoorbeeld eiken of toch veel langer?
Of moet ik de olijf stammen ongezaagd eerst laten drogen x aantal jaar ivm bijvoorbeeld scheuren?
Ik wil het hout overigens droog opslaan.


Vast wel iemand met wat kennis op dit gebied.
Groet,
Olijf
 
Laatst bewerkt:

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Weinig reactie...niemand bekend met Olijfenhout??
Ik wacht het nog eens af, geduld is een zaak die schoon is.
 

tuoh

Oud hout
Eender welke houtsoort word altijd best zo snel mogelijk verzaagd na het vellen. Hoe langer het hout op stam blijft liggen hoe meer risico op aantasting.
Olijfhout is hier geen uitzondering op. Algemeen mag je stellen dat hout ongeveer 10mm diep droogt per jaar, een plank van 30mm is dus winddroog op 2 jaar.
Doordat het hout olie bevat zal het droogproces wel wat langer duren dan bijvoorbeeld eik.

Maar dank zij die inhoudstoffen hoeft het hout niet volledig droog te zijn alvorens je het kan verwerken, door de olie in het hout ga je weinig last hebben van werken.
Ondanks de harde structuur eens het gedroogd is, blijft het wel makkelijk bewerkbaar, ook weer dank zij die inhoudstoffen. Het bewerken kan je vergelijken met gedroogd Taxus, of ook wel met droog Pokhout.
Deze houtsoorten zijn eens gedroogd keihard, maar wel makkelijk te verspanen, wat je op het eerste zicht niet zou verwachten.

Succes ermee,


André
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet uit berichten van collega-houtdraaiers uit Duitsland dat olijfhout op stam geteisterd wordt door ongedierte onder de schors.
Zo snel mogelijk zagen dus en zonder schors oplatten.

Hoeveel mm het per jaar droogt hangt natuurlijk sterk van de omstandigheden af - een goede vochtigheidsmeter lijkt me handig.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Bedankt André en Jurriaan!

Het hout is inderdaad nog redelijk vers, nu bijna 10 maand dood hout. En hard hout is het zeker.
Ik zal binnenkort eens kijken dat ik het toch alvast laat verzagen, meer werk voor een zagerij lijkt me.
Zijn ook veel te zware stammen....met twee man beur je de stammen al niet.

Ik was er ook al vanuit gegaan dat het drogen wat langer zou duren maar dat is prima.
Wel bedankt voor de tips!

Groet,

Olijf
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik weet niet hoe lang die stammen zijn, en ook hoeveel je hebt, maar is het misschien een idee om een mobiele houtzagerij te laten komen?
Dat scheelt je zelf al veel gesleep met zware stammen, en een mobiele zagerij komt voor een euro of 55 tot 60 per uur wel bij je.
Heb je die kopse kanten van de stammen ook ingesmeerd met was/houtlijm of iets dergelijks? Want dat scheelt je ook gigantisch veel met opscheuren/indrogen/barsten.
Zelf heb ik afgelopen zomer een kleine 7 kuub aan lange stammen lariks en douglas mee genomen van het werk, heb de 3 meters zelf met een alaskan mill aan planken/balken gezaagd, en de 5 meters met een mobiele zagerij. Heb ze gelijk toen ik ze thuis had liggen ingesmeerd met een soort van dunne houtlijm, en dat scheelde enorm met barsten.
Langs de kopse kant droogt het hout veel sneller, daardoor gaat het daar veel eerder barsten.
Wat trouwens ook belangrijk is dat je het hout goed oplat, moet echt wel op een mooie vlakke ondergrond liggen, plus ook goed opgelat worden.
Ik zag trouwens dat je in de achterhoek woont, ik zelf ook, heb wel een adres van een mobiele zagerij?
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Dat instrijken is een handige tip!
Ik heb ze zelf pas ontdaan van de stobbe ed, dus verse zaagsnede.
Nu is het buiten niet zo droog meer dus momenteel ben ik er niet zo bang voor.

Ik doe zaken met 3 zagerijen waaronder 1 met een mobiele zaag, mogelijkheden genoeg in de omgeving.
Toch moet ik zeggen vanuit ervaring dat het gezaagde hout van een mobiele zaag minder van kwaliteit is.
Soms krijg je wat flauwe glooiingen in de planken, niet direct zichtbaar, maar wel bij verwerking.
Kan ik toch slecht hebben als ik een poort in elkaar aan het schroeven ben bijvoorbeeld.

Een alaskan mill ken ik overigens niet maar wat ik er zo over kan vinden op het net.... interessant!
Ga ik me toch iets meer in verdiepen!
Ik heb zelf ook een eigen bedrijf en kom meer hout tegen, dus kan best iets voor mij zijn.

Groet,

Olijf
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je het hout bij twickel kunt laten verzagen dan zou ik dat ook zeer zeker doen..
Ze hebben het daar ook wel goed voor mekaar.
Ik denk zelf dat de 'glooiingen' ook wel voor kunnen komen bij een gewone zagerij. Het ligt volgens mij vooral aan degene die de machine bediend en hoeveel tijd ze er aan besteden. Heb ook wel eens planken gezien bij een zagerij die er ook niet goed uit zagen.

Die alaskan mill bevalt mij in ieder geval prima, je kunt zelf bepalen wat je wilt zagen, je krijgt een mooie zaagsnede. Je hebt alleen wel een zware kettingzaag nodig.. Kijk anders eens op http://www.alaskanmill.co.uk , daar heb ik die van mij toendertijd gekocht. Ik weet niet hoe de pond-euro nu is, toen was het zeer goed te doen...
succes ermee
 

ernst

Actieve deelnemer
de alaskan mill is inderdaad ideaal.
heb er zelf 1 uit amerika laten komen.
enigste nadelen die er van ondervondt (inmiddels verkocht naar suriname) dat er veel verlies is door de vrij dikke ketting en het verbruik van aspen.
zit er wel over te denken om er weer 1 aan te schaffen maar dan te combineren met een zware electrische kettingzaag voor de korte stammen , korter dan 2,25m kan ik niet laten zagen hier.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
mij is het niet helemaal duidelijk waarom een alaskan mill (maw een kettingzaag met 'paralel geleider') beter zou zijn dan een lintzaag. Of zit het hem in het feit dat een kettingzaag stijver is en dus voor een rechter resultaat zorgt?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
mij is het niet helemaal duidelijk waarom een alaskan mill (maw een kettingzaag met 'paralel geleider') beter zou zijn dan een lintzaag. Of zit het hem in het feit dat een kettingzaag stijver is en dus voor een rechter resultaat zorgt?

De vraag is wat je onder beter verstaat. Alaskan Saw mill is beter in:
-Vriendelijk zijn voor je portommonee
-Zagen op locatie
-transporteren
-...

Een lintzaag is beter in:
-Efficient zagen
-sneller zagen
-....
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik had het zelfde idee, gemakkelijk, zeker als je motorzaag e.d. al voor elkaar hebt.
Ik ga me er nog wat meer in verdiepen, wie weet!
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik zie ook dat ze andere kettingen hebben voor op het zaagblad.
Zou dit echt nodig zijn of zou het met de normale ketting ook prima kunnen?
 

ernst

Actieve deelnemer
ik gebruik voor lengtezagen met de alaska mill een gewone ketting.
de dieptesteller ( palletje tussen de messen ) wat dieper afvijlen en de schuinte van de beitel wat rechter (als ik het goed in de grijze vellen kan terug vinden)
maar er zijn wel voor dat doel kettingen te koop.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
De alaskan mill is absoluut niet beter dan een lintzaag. Het is een machine waar je zelf planken/balken mee kunt zagen. Dus, je hoeft het hout niet naar een houtzagerij te brengen (of te laten verzagen door mobiele).
Het zeer mobiele aspect van de alaskan mill kan ook handig zijn als je bij iemand achter het huis een daar omgezaagde boom aan planken kunt zagen.
Je hebt inderdaad wel meer verlies, voor een zaagketting is dat dan ongeveer 6mm, een lintzaag heeft een zaagsnede van 2 mm. (of 3?)
Voor mij is dat te verwaarlozen, vind het zelf gewoon machtig mooi om zelf bomen in het bos om te zagen en dan thuis in planken te zagen. Elke keer als je dan weer een plank gezaagd hebt en je ziet die mooie tekening van het hout.... Daar word ik dan gelukkig van.
Maar, dit is een mooie machine, maar dan moet je al wel in het bezit zijn van een grote zware kettingzaag, of van iemand zo'n grote kettingzaag kunnen gebruiken. Ikzelf had een 76cc machine staan, en dan is het een goede investering.

Wat betreft zaagketting, je kunt daar gewone zaagkettingen voor gebruiken, maar dan moet je ze wel terugslijpen naar een hoek van 10 graden. Je kunt echter beter een speciale ripping ketting kopen. Dat is dan een ketting die die hoek al op 10 graden heeft staan. Kost niet veel meer dan een gewone zaagketting. Wat ernst zegt, die dieptesteller verder weg slijpen, pas daar mee op. Dat luistert namelijk heel nauw. Dat doet het met het gewone zaagwerk met de kettingzaag al (als je de dieptesteller te ver weg slijpt krijg je een heel agresieve ketting, met meer risico op kick back plus een ketting die zich te snel het hout in wil vreten). Maar op de alaskan mill is een goed slijpen van de ketting nog belangrijker, vooral bij het zagen van dikke bomen. Je krijgt dan of een schokkerig beeld van zagen, of hij wil bijna niet door het hout heen.

Dus een beetje verstand van de kettingzaag moet je ook wel hebben, ook wat betreft veiligheid...

Trouwens, voor goede en goedkope zaagkettingen, kijk eens op kox http://www.kox24.nl/Accessoires-voor-de-zagerij.htm?websale7=kox;04-aa&ci=Laengsschnitt
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
P1060639.jpgDSC_0955.jpg
Hier de twee manieren die ik thuis heb gebruikt om hout aan planken/balken te verzagen.
De 3 meter lengtes lariks (diameter tussen de 30 en de 45) heb ik met de alaskan mill gezaagd, , was ongeveer 2 kuub (3,5 stère), had aan het eind van de rit 1 bigbag met zaagsel. Was ongeveer 1uur tot anderhalf uur per boomstam bezig met zagen, daar komt dan het slijpen van de zaagketting nog bij. Plus voor het zagen van balken ben je nog eens extra bezig ivm bekantrechten.

De 5 meter lengtes douglas/lariks met de woodmizer laten doen, was ongeveer 4 kuub (6,5 stère). Hier had ik aan het eind van de rit een halve bigbag vol zaagsel. Binnen 3 uur was al het hout aan duims planken en 2duims balken.

Heb trouwens die 5 meters door woodmizer laten doen omdat je met een rechte geleider moet beginnen (h-balk, ladder, zeer rechte balk) en het op die lengte wel steeds lastiger word. PLus ik had ook nogal wat andere dingen te doen...
 

ernst

Actieve deelnemer
ik geef de vorige schrijver gelijk.
vergeet wel eens dat niet iedereen jaren met een kettingzaag werkt.
kijk inderdaad uit met wat je doet.
wij slijpen wel de dieptesteller meer uit , maar dat heeft meer als reden dat het sneller werkt voor de produktie.
wanneer je niet dagenlijks zaagt begin dan niet aan mijn raad , kettingzagen kunnen moordenaars zijn.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
wij slijpen wel de dieptesteller meer uit , maar dat heeft meer als reden dat het sneller werkt voor de produktie.
Mag ik vragen wat voor een werk jij doet dan? Want in de bosbouw, waar ik werkzaam in ben, houden we ons toch echt wel aan de 0,60 tot 0,65mm afstand voor dieptesteller. (licht dan ook nog aan de ketting) Met wat lichter hout kunnen we wel eens iets meer weghalen, maar daar gaat het zagen echt niet sneller mee. Op de harvester, waar ik het meeste van de tijd zit, komt het daar en tegen niet zo heel nauw met die dieptesteller, dat zaagblad word aangedreven door grote hydropomp, er is geen gevaar voor kickback, en de zaag word wel door het hout gedrukt. Vooral bij zachtere houtsoorten kun je dan wel sneller werken.
 

ernst

Actieve deelnemer
ik werk al een kleine 25 jaar in de bosbouw en natuurbeheer en afkloppen nog geen snee in de zaagbroek door de ketting.
de ervaring met wat dieper ,geen millimeters, is best bevallen bij populieren.
ik weet dat het niet hoort en niet mag.
momenteel zit ik veel in licht hout dus is het niet nodig
amerikaans eiken tot 35 kan gewoon behandeld worden met een normale ketting.
verder die ik dunningen in boswallen en is ook niet aan te raden met uitgeslepen kettingen.
ben nu 50 en hoef niet meer te presteren tegenover mijn collega , zit liever op de tractor met uitslepen of uitrijden
heb nu nog een still liggen met een ketting die wat uitgeslepen is voor het maken van eiken landhekken.
gaat net wat makkelijker dan met de standaard ketting.
maar het blijft een feit , blijf uitkijken met de kettingzaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.