Geluids isolatie garage deuren

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Geachte houtknuffelaars,

Mijn werkplaats is een garage met twee standaard stalen garage deuren. ik denk dat de muren van de garage genoeg geluid absorberen maar die deuren zouik veel beter willen isoleren zodat de buren geen tot weinig last van me hebben als ik mijn combinatie machine (is nog niet binnen) ga gebruiken.

Ik vroeg me af wat jullie al hebben gedaan/zouden doen als je met dezelfde wens zit. Ik snap dat dit weer geld moet kosten maar ik hoop dat iemand een geniale oplossing heeft die erg goed werkt en helemaal niet duur is.

ik ben erg benieuwd.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het principe van geluidsisolatie is massa aan de kant van het geluid en demping achter die massa. Heel goed geluidisolerende ruimtes hebben meerdere lagen. Dus van geluidpunt naar buiten:

Massa creeer je met het plaatsen van zware platen overlappend over elkaar (bijv. fermacell drie of vier lagen dik) en demping met dunne luchtspouwtjes of een warmte isoleleerder die gebasseerd is op lucht vasthouden zoals steenwol, glaswol e.d.

Studiomuren zijn bijvoorbeeld 70cm dik....

Dus even iets simpels en goedkoops om die stalen deuren van je garage te geluidsisoleren? Vrij kansloos. Vergeet eierdoosjes maar die regelen alleen acoustiek en maar 0 demping.

Als je toch iets wil doen probeer dan zo dik mogelijke laag isolatiemateriaal aan te brengen mt steen of glas wol, dat dempt tenminste nog wat.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zou zeggen : strobalen.
Kosten niet veel en zijn hele goede geluidsdempers.
Ik heb me de laatste jaren verdiept in strobalenbouw en het isoleert echt heel goed zowel naar geluid als naar temeperatuur.
Voor iemand die er nog nooit over gehoord heeft klinkt het misschien vreemd maar in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland wordt er volop mee gebouwd, zelfs hele kantoorgebouwen en scholen. Voor voorbeelden:http://www.baubiologie.at/asbn/index.html Zoals je daar ziet is het zeker geen "geiten wollen sokken" bouwwijze meer .


Ook kan je er huizen mee naisoleren zoals jij wilt doen. Gewoon een houtskelet ervoor en de baaltjes erin.(je kan strobalen zelf op maat maken met wat handigheid).
Je kan ze afwerken met leem , of gewoon met hout, maar dan moet je wel zorgen voor een dampscherm.

Misschien een beetje veel in eens maar het is het overwegen waard denk ik.

Groeten,

Geert
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Strobalen!?!? :shock: geniaal!!

een paar kleine probleempjes:
ook al mag ik de garage gebruiken als werkplaats, de garage deuren moeten wel open en dicht kunnen (kantelen naar boven). dus als ik daar een muur van stobalen voor ga zetten dan ben ik bang dat de eigenaar van die garage daar een mening over heeft.
en als ik de balen stro in een verrijdbare stelling (stobalen op wieltjes) zou doen dan zou ik de balen stro ook niet tot aan het plafond kunnen stapelen door het mechaniek van garage deuren. en vogens mij heeft het niet zoveel zin als er lucht onder en boven langs kan gaan. toch?

ik zou ook geen enkele plek weten waar ik balen stro kan halen (stadsjongetje).

maar .... absoluut geniaal idee!!
 

WR1944

Oud hout
Denk ook aan anti-dreunplaten zoals die in de autotechniek worden gebruikt. Verder is er in luidspreker omkastingen ook wel wat te vinden.
Voor een effectieve demping moet je de geluidstrillingen dempen, dat kan met een combinatie van niet-trillende platen met een relatief grote massa (bijv. bitumenplaten) en isolerende platen (glas/steenwol of polystyreen).
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn houten garagedeuren heb ik bekleed met Polyurethaan schuim platen van 40 mm dik. Worden eigenlijk voor warmte isolatie gebruikt, maar werken prima om de buren niet te erg tot last te zijn.
Een groter probleem is geluidsoverdracht via vloer en muur, daar zijn trillingsdempers voor uitgevonden zoals ook WR1944 al aangeeft.

Kor
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Liever geen polystyreen, glaswol, steenwol e.d. dat is bedoeld voor warmte isolatie. Voor geluidsisolatie zijn betere materialen verkrijgbaar. Geluidsisolatieplaten dus, gewoon te koop bij de gamma/karwei/formido/praxis/hornbach/doeland/hubo/fixet/multimate/bouwmaat bijvoorbeeld.
 

WR1944

Oud hout
Geluidsisolatie is een zeer uitgebreid en complex onderwerp. Er kan met een aantal middelen een demping bereikt worden. Als je aan een bestaande constructie wilt gaan sleutelen zal je een beetje van elke vorm van demping moeten gebruiken om bij een gegeven gewicht en dikte de optimale demping te bereiken. Daar heb je een redelijke hoeveelheid expertise voor nodig.
Ik heb ruim 20 jaar in de scheepsbouw gewerkt en het was steeds een hels karwei om het geluid IN maar ook BUITEN de machinekamer op een aanvaardbaar niveau te krijgen.
Het eerste was alles zoveel mogelijk op trillingsdempers te zetten. Dan werd geprobeerd om met verstijvingen de plaatvelden (de delen tussen spanten en andere ribben) buiten kritische resonanties te houden. De volgende stap was om met anti-dreun platen de beplating "dood" te maken. Vervolgens werd geprobeerd de bemanningsverblijven verend of geisoleerd op te stellen en de wanden te isoleren.
Alles bij elkaar leverde een schip op met "leefbare" verblijven, waar je redelijk ongestoord kon slapen en een kaartje kon leggen, als je vrij van wacht was.
Om al deze maatregelen te optimaliseren waren er zeer complexe computerprogramma's ontwikkeld en zelfs met dit zware geschut moest er wel eens inventief aan de resultaten geknutseld worden.
Als ik goed ben ingelicht bestaan er platen met dikke bitumenlaag en verder kunststof isolatiemateriaal. In totaal een paar tientallen mm dik, voor mijn gevoel is dat een goede richting om uit te proberen. Of vraag een echte expert.
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
in principe kan je geluid onderverdelen in twee groepen:
100-500Hz (lage tonen, houtbewerkingsmachines ) en 500-2000 Hz (hoge tonen, praat geluid)
hoge tonen zijn makkelijk te isoleren met lichte isolate
lage tonen zijn te isoleren met zware materialen (veel massa)
zo zou je bijvoorbeeld de garage deur kunnen bekleden met lood.

ook is het belangrijk de trillingen die de lucht in beweging brengen en dus geluid veroorzaken zoveel mogelijk te voorkomen, met bijv. trillingsdempers
verder kan je proberen zoveel mogelijk geluid te absorberen.
volgens mijn studieboeken kan je dit bij het plafond het beste doen door regels van 80mm hoog aan het plafond te maken in de ruimte tussen de regels leg je 30mm akoestisch materiaal en daaronder dus aan de regels bevestig je 25mm dikke houtwolcementplaten.
de opbouw is dus van ondervandaan gezien
25mm houtwolcementplaat
30mm akoestisch materiaal
50mm luchtspouw
volgens de TU Delft geeft dit een absorptiecoëfficiënt van 0.85 dit is echt heel hoog

verder is het heel belangrijk om goed op de naden te letten als je bijv een isolatie wand neerzet en je laat boven achter de plint een naad van 2 mm open dan gaat de isolatie waarde al met een 25% achteruit.

uiteraard spelen er nog veel meer dingen mee maar dat gaat een beetje ver om dat hier uit te gaan leggen
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi Guido,

Al veel mensen hebben zinvolle dingen geschreven over dit onderwerp, hopelijk kan ik toch nog wat zinvols toevoegen.

Daarbij begrijp ik dat een voorwaarde is dat de garagedeuren gewoon werkend en toegankelijk blijven. Een (eenvoudige) oplossing als de volle opening dichtzetten is dan dus niet mogelijk.

Dan kom je helaas al wel snel in de problemen. Spleten laten namelijk al snel geluid door. De demping die je bereikt wordt vlot fors minder. Wel moet je je afvragen hoeveel reductie je wilt hebben. Dat de buren iets horen vind je misschien niet erg, maar het moet binnen de perken blijven?

Ook is niet duidelijk hoeveel ruimte je wilt opofferen aan de geluidsisolatie.
je zou namelijk nog voor de constructie van de kanteldeur een nieuwe wand (al dan niet eenvoudig verwijderbaar/deur) kunnen plaatsen. Maar dan wordt je ruimte iets van 2½ meter kleiner -vrij veel-.

Misschien kun je een nieuwe wand/deuren direct achter de kanteldeur plaatsen en de kantelconstructie aan het plafond ook omkapselen (hoe vaak en hoe makkelijk moet de deur open kunnen?). Dit lijkt mij alleen heel veel werk en toch ook onhandig.

Misschien is een dik gordijn voor de kanteldeur nog wel de beste en meest praktische oplossing. Deze moet liefst wel van plafond tot vloer hangen, en met flinke plooien. Ook moet het gordijn enigszins van de deur weghangen. Het liefst een dichtgeweven gordijn (velours).
Wat er gebeurd is dat het geluid deels geabsorbeerd wordt door het gordijn, door de plooien met verschillende frequenties. Een deel wordt teruggekaatst de ruimte in, een deel gaat door, (overgang gordijn - lucht) komt tegen de garagedeur aan, deels erdoor heen/onder/zijlangs, deel teruggekaatst richting gordijn.

Maar misschien is het allerbeste om eerst eens buiten te luisteren als de machine (door iemand anders bediend ivm veiligheid) aanstaat. Als dat acceptabel is, hoef je niets te doen.

Succes
koffiedrinker.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk zo dat zo'n technisch gave machine als de Hammer toch bijna fluisterstil moet werken :?

Maar ik begrijp het al: je hebt zo de geest gekregen dat je nachten gaat doorhalen ;) tsja en dan de buren :shock:

Fons
 
A

Athanor

Guest
Overigens dat velours grodijntje is ook niet zo gek. Maak je er een luie stoel bij; dan met een goed gevuld glas in de hand gaan zitten en maar kijken naar de Hammers :D
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Iedereen heel erg bedankt. Ik weet nu wat de mogelijkheden zijn en hoe het allemaal in zijn werk gaat. ik heb de zaagmachine (maakt het meeste geluid) even aangezet en ben buiten gaan luisteren. het lijkt erop dat het net acceptabel is. wellicht als de bewoners niet gaan klagen dat ik het zo hou. Anders zou ik ervoor kunnen kiezen om de oude garage deuren eruit te gooien e er mooie houten deuren van de maken die van binnen met geluidabsorberend materiaal zijn gevuld.
of een van jullie mogelijkheden.

iig erg bedankt voor de adviezen tot nu toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.