Vraag afstellen geleiding op zelfbouwtafelfrees

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Luitjes,

ik zou graag zelf een freestafel wilen bouwen voor mijn OF1010.

Nou breek ik echter mijn hoofd over hoe ik die geleiders ("fence") moet uitrekenen en plaatsen teneinde je te frezen werkstuk netjes langs je frees te kunnen halen. De geleiders heb ik hiervoor even ROOD aangegeven.

Als je "fence" namelijk oook maar iets uit het lood staat, dan klopt je uitfrezing toch niet meer? In BLAUW het (overdreven) uit het lood staan van de "fence".

Is het een kwestie van als die geleiders onderling maar haaks staan de zaak goed gaat?

routerfence1paint.jpg
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In tegenstelling tot een zaatafel maakt het bij een freestafel niet uit of je fence uit het lood staat. De kortste afstand tussen je frees en je fence bepaald je freesafstand. En omdat je frees rond is, is dat maar op 1 punt het geval. In principe is dit hetzelfde als het met de hand frezen langs een lat of geleider met een bovenfrees met ronde zool. Hoe je de frees ook draait. De freesafstand zal altijd gelijk blijven.

Gr Ed
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Ten eerste: mooie tafel, moet ik zelf ook nog een keer gaan bouwen, doe nu alles met een blad trespa en de workmate :)

Voor wat betreft de geleiders, ja, die moeten in mijn optiek haaks op elkaar staan, kun(moet) je bij elke verschuiving met een winkelhaakje controleren
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij maak je een redenatiefout. De enige maat die er toe doet is te meten op het hart van de frees. Als je daar de juiste diepte instelt komt je te frezen profiel goed. De twee rails die je voor echt instellen gebruikt moeten echter wel parallel zijn anders kun je problemen krijgen met de instelschroeven.

Fons

P.S. Praat maar gewoon over geleider, dat "fence" woord is allen maar taalvervuiling ;)
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Ik bedenk met na het lezen van de comments van Boore en Athanor dat ik fout zit. Ik was laatst zelf een het puzzelen met de off-set, wilde een fractie van een plankje afhalen, en dat gaat niet goed. Maar dat staat dus los van de haaksheid.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik m'n freestafel maakte heb ik ook wat denkwerk moeten verrichten en het Internet afgestruind om er achter te komen dat de rails t.o.v. de freesas geen strakke relatie hebben. De twee rails voor de zijgeleider moeten redelijk parallel lopen. Doen ze dit niet dan moet je de bevestigingsschroeven in een wat ruimer gat plaatsen. Dat is ook prettiger als de zijgeleider ietsje schuin gebruikt wordt.
De geleider in de lengte richting (blauw op het plaatje) moet niet te ver van de freesas zitten. De orientatie is ook niet erg belangrijk, niet t.o.v. de freesas en niet t.o.v. de twee andere geleiders.
Wat ik wel enigszins mis is een fijnafstelling om de zijgeleider te verplaatsen. Maar dan moet je een verplaatsing realiseren langs twee rails en dat gaat vrij gecompliceerd worden. Dan maar met trial and error om maar eens een taalvervuilende kreet te gebruiken.
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Een oplossing die ik wel eens gezien heb ik: twee stukjes metalen meetlat/duimstok ingefreesd pal naast en parallel aan de T-geleiders (rood in je foto). De "nul" is dan het middelpunt van je frees-as. Werkt alleen als die t-geleiders ook echt parallel zijn, Maar zoals borre zegt, het maakt niet veel uit hoe 'scheef' de langsgeleider (fence) staat (tov de tafel), als de afstand tot het freesmes maar klopt. 'Fine-tuning' doe ik vaak door één zijde van de langsgeleider een paar tikken te geven, terwijl de 'overkant' ter plaatse blijft.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bij o.a. de geleiders van Jessem is het zelfs zo dat de geleider uiteraard aan beide zijden schuifbaar is, maar dat in het linker schuifdeel een draaibus is ingebouwd. Als nu je tot 1cm meer of minder wil verschuiven, je alleen maar de rechterzijde hoeft te lossen om de geleider te verplaatsen.Net zoals het fine tunen dat Bertus hierboven bedoeld. De schuifrails zijn zodanig gemaakt dat de geider in beperkte mate scheef kan staan. Maar dat maakt dus zoals gezegd niet uit.


Gr Ed
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Een optie om het klemmen te voorkomen bij het verschuiven van de fence:
De fence zit vast met bouten A en B aan de twee rails.
Bout A steekt gewoon door een gat in de bodemplaat van de fence.
Bout B zit echter in gebogen sleuf: een deel van een cirkel met centerpunt A.
Als je dan bout B loshaalt, kun je de fence op de juiste positie zetten t.o.v. de freeskop, hij komt dan wel 'scheef' te staan, maar dat maakt niet uit, zoals al gezegd.
Door ook A los te halen, kun je de fence over een grotere afstand verschuiven.
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Wat ik ook regelmatig lees is het advies om ingefreesde rails te vermijden in een freestafel. Ze raken binnen de kortste keren vol hardnekkig stof.
Het alternatief is dan om de langsgeleider te klemmen aan de uiteinden van de tafel. Hier een simpele oplossing, het kan natuurlijk ook met rails op de zijkanten en allerlei high tech klemmen.

router as jointer.jpg
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Een optie om het klemmen te voorkomen bij het verschuiven van de fence:
De fence zit vast met bouten A en B aan de twee rails.
Bout A steekt gewoon door een gat in de bodemplaat van de fence.
Bout B zit echter in gebogen sleuf: een deel van een cirkel met centerpunt A.
Als je dan bout B loshaalt, kun je de fence op de juiste positie zetten t.o.v. de freeskop, hij komt dan wel 'scheef' te staan, maar dat maakt niet uit, zoals al gezegd.
Door ook A los te halen, kun je de fence over een grotere afstand verschuiven.
Nu met plaatje:
rt_fence_track_side_view.jpg
(van deze site)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thanks voor de uitleg guys!!!

ik denk dat ik maar eens bij Beqwaam in Baarn ga kijken voor een dagje tafelfreesbouwen, leer ik meteen weer andere technieken in een klein dagje.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Hoi Maarten,

Ik weet dat dit negatief over komt maar ik heb mijn twijfel of een OF1010 wel genoeg vermogen heeft voor in een freestafel.
Je gaat toch al gauw de machine zwaarder belasten en dan is er volgens mij meer vermogen nodig. Misschien is het een idee om voor de freestafel een andere machine te kopen en de OF1010 er naast te gebruiken. Een goedkope maar degelijke oplossing zou een bovenfrees van triton kunnen zijn.
Het telkens uit en inbouwen van je OF1010 is ook niet handig.
Nou ja het is maar een tip.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Roald,
Waar heb je deze rails en bijhorende bouten gevonden? De bouten lijken degelijk en niet van die goedkope kwaliteit die je kan over trekken. Is dat ook zo of zien ze er beter uit dan ze zijn?
Het is niet mijn eigen tafel, ik kende het principe alleen en had een plaatje ervan gezocht. De link onder het plaatje in mijn vorige post geeft meer info. Het is kennelijk een gemodificeerd aluminium profiel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.