PDA

Bekijk Volledige Versie : Huisnummer in hout



WR1944
16-11-12, 18:43
Ik loop al een tijdje met het idee rond om het huisnummer van ons huis in hout uit te snijden. Het nummer moet een beetje "Old World" uitstralen maar wel goed leesbaar zijn. Ik heb al een redelijk uitziend font gevonden maar dat leent zich niet voor het uitsnijden in een V-groef waarbij de breedte van de letter-elementen overal even groot is. Ik vraag me af of het estetisch verantwoord om het insnijden onder 45 graden te doen waarbij de groef niet overal even diep is. Een andere methode zou kunnen zijn om de randen verticaal in te steken tot een diepte van een paar millimeters en met een grondschaafje de bodem te vlakken. Eén cijfer eindigt met een cirkel, dat zou ik eventueel kunnen laten eindigen in een punt.
De groef wil ik met goudverf inkleuren. En ik weet nog niet of het bord rechthoekig of ovaal gaat worden. Ik lijm twee restjes eik tegen elkaar en krijg dan een bord van 300 bij 180 mm. Het nummer zelf is ongeveer 200 bij 90 mm.

tuoh
16-11-12, 19:50
De letters of cijfers insnijden onder een hoek is geen probleem hoor, je hebt bijna altijd wisselende dieptes bij V-groeven. Het is enkel als alle uit te snijden vlakken even breed zijn dat je ook een uniforme diepte krijgt, maar dat zijn saaie letters of cijfers:D

Het oogt volstrekt normaal dat bij een versmalling in een letter de V-groef minder diep word, zorg er wel voor dat het diepteverloop mooi vloeiend verloopt, of dat je een strakke overgang krijgt.

Een ovaal of ellipsvormig bord gaat prettiger ogen dan een rechthoek.

Succes met de klus,


André

WR1944
16-11-12, 22:29
Bedankt André. Alleen dat ronde deel onder aan de DRIE moet ik nog technisch onderbrengen. Ik heb geen "echte" houtsnijbeitels, alleen rechte steekbeitels. Met de smalste beitel kan ik wel een ronding maken en later met wat schuurwerk dit bijwerken. Dat rondje zal ik wel een bodempje moeten geven alders wordt het een kegelvormig gat.
Ik neem aan dat je de helling constant houdt met een blokje onder 45 graden. Het zal voor mij wel een oefening in geduld worden maar ik heb de tijd tot Kerstmis. :)

ornament
16-11-12, 23:42
hallo WR1944
je kunt de 3 ook oplossen zonder een bodempje idien je dat wil: je begint vanuit de contour en je houdt de hoek consequent aan. Je krijgt dan vanzelf de juiste V doordat de zijden elkaar raken. De diepte zal verschillen en daardoor goed zijn, zoals Tuoh al schreef

succes

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

WR1944
17-11-12, 18:47
Ik ben toch maar gaan hakken. Ik had nog een restje eiken (ik klink precies als houtleverancier Rick maar meer dan vuren, Douglas en een splinter eik en populier heb ik niet in huis) en dat leek me een geschikte houtsoort voor een nummerbord. De breedte was net geen 90 mm en met de domino's kon ik het verbreden tot 175 mm. De lengte was ruim 300 mm.
2354

De vraag rechthoekig of ellipsvormig was door André al beantwoord en ik kon me daar goed in vinden. Met behulp van de loodlijnmethode heb ik een kwart van een ellips geconstrueerd.
2355

Met die kwart ellips heb ik een mal gemaakt voor een halve ellips. Hiermee wordt uiteindelijk het bord gefreesd. Ik heb de globale contouren op het hout uitgezet en grofweg wat overtollig hout weggezaagd.
2357

Vervolgens heb ik een afdruk op papier gemaakt met een geschikt lettertype en de cijfers uitgeknipt. De uitgeknipte nul moest ik bewaren om het midden van het rondje te kunnen tekenen. Met potlood de vormen van de cijfers op het hout overgebracht. Nu was ik klaar voor het serieuze hakwerk.
2358

Ik ben met de "1" begonnen omdat die de meeste variaties in vormovergangen had. Ik begon vanaf de contouren te steken onder een kleinere hoek dan de uiteindelijke 45 graden. Daarmee kreeg ik zicht op de vorm en ook op de overgangen in diepte. Daarna maakte ik de hoek steiler en met een blokje onder 45 graden kwam het tot de definitieve vorm. Het is een secuur werkje en het vraagt ook aardig wat geduld maar voor een eerste probeersel viel het resultaat me niet tegen.
2360

Ik denk dat ik twee rare earth magneetjes ga kopen en die in het schuine vlak van het blokje lijm. Dan kleeft de beitel aan het blokje in de juiste stand bij het afwerken van de groef.

tuoh
18-11-12, 12:21
Je hebt al een mooie start genomen met het nummerbord in wording. Ik vrees alleen dat je de holle lijnen aan de volgende cijfers maar moeilijk gaat kunnen volgen, zelfs met een smalle platte beitel. Bolle lijnen zijn dan weer geen probleem.
Het eerste cijfer is in elk geval goed gelukt. Eén opmerking slechts bij dat cijfer, dat vlakke driehoekje bovenaan het cijfer, tussen het korte en lange deel, dat steek je de buitencontour volgend beter naar beneden weg, dat oogt mooier.


Mvg,

André

mootje
18-11-12, 14:15
leuk werkje, succes ermee

WR1944
19-11-12, 01:57
Het schiet toch sneller op dan ik had gedacht,
De "1" heb ik gestoken met behulp van een blokje hout met een kopse kant op 45 graden. Voor de laatste paar krulletjes gebruikte ik dit als geleiding. Maar zoals gebruikelijk bij mij zocht ik naar een verbetering, gewoon omdat ik vond dat het beter kon. Ik kocht een paar rare earth magneten en dacht die even in het houten blokje te kunnen lijmen. Dat werd een heel gevecht. Het waren 3 magneetjes en met veel moeite kon ik ze van elkaar halen en ze op een veilige plek neerleggen zonder dat ze elkaar in de haren vlogen. Toen moest ik een magneetje opmeten. Doe dat maar eens met een stalen schuifmaat. Maar het lukte, diameter 18 mm en dikte 3,2 mm. Met een V-blokje heb ik twee 3/4" potgaten in het 45 graden blokje geboord. Omdat lijmen een probleem zou worden maakte ik er een aluminium plaatje over. De beitels plakken stevig aan het blokje vast.
2392

2393

Het werkte perfect. Met de hand maakte ik de groef op een paar millimeter na op maat. Met de beitel tegen het blokje werkte ik de groef bij op 45 graden en op diepte. M'n smalste beitel is 3 mm en daar kon ik redelijk vloeiend de binnenbochten mee doen. Het viel me al bij al niet tegen. Alleen kwam ik de domino's tegen met het uitdiepen van de groeven. Maar met een likje verf er over wordt dat aan het oog onttrokken.
2394

Met de halve ellips mal op de achterkant geschroefd deed ik een kwart van de ellips. Je moest echt met de draad mee frezen anders werd het een puinhoop. Dus de assen overgehaald op de zijkant en met dubbelzijdige tape de mal aan de zichtkant aangebracht. Ook deze operatie verliep voorspoedig.
2395

Nu moet ik een bol freesje kopen, een kleinere dan die ik al heb, om er een leuk smoelend randje aan te maken, goudverf kopen en dan gaat de laatste fase in. Ik moet wel de brievenbus wat lager hangen om het bordje goed zichtbaar onder een buitenlantaren te plaatsen.
Wordt vervolgd.

rickkoorman
19-11-12, 07:40
Is het een idee om eerst een laagje sanding sealer aan te brengen voordat je met de goudverf begint ? Het hout lijkt redelijk grof qua nerf,misschien dus een goed idee om eerst de porieen te vullen.....

Spaander
19-11-12, 13:22
Hallo WR1944,

Dat ziet er weer mooi uit, alleen jammer dat het hout niet uit de gevelde boom is gekomen.

peterderooij
19-11-12, 14:08
Dat ziet er netjes uit, het 'beitelrichtblok' vind ik fantastisch, een echte WR1944 oplossing.

coko
19-11-12, 15:36
Knap gedaan! Ik sta er van te kijken dat het zo goed gelukt is voor een eerste keer en dat met alleen maar een gewone beitel!
Nu nog een mooi randje rondom frezen, verven en klaar!
De twee delen verbinden met domino's vind ik overigens nogal overbodig.

WR1944
19-11-12, 16:22
Is het een idee om eerst een laagje sanding sealer aan te brengen voordat je met de goudverf begint ? Het hout lijkt redelijk grof qua nerf,misschien dus een goed idee om eerst de porieen te vullen.....

Die porieen vond ik ook vrij grof. Daar moest ik met het hakken aardig rekening mee houden. Dat vullen lijkt me een goed idee, dat zal voor mij dan een eerste keer worden dat ik het gebruik.

WR1944
19-11-12, 16:25
Knap gedaan! Ik sta er van te kijken dat het zo goed gelukt is voor een eerste keer en dat met alleen maar een gewone beitel!
Nu nog een mooi randje rondom frezen, verven en klaar!
De twee delen verbinden met domino's vind ik overigens nogal overbodig.

Het resultaat heeft mij zelf ook verbaasd. Die domino's heb ik er in gedaan om het hout aan de voorzijde goed gelijk te houden en om het makkelijker te kunnen verlijmen. Dan heb je geen gedoe met het zwemmen van de lijmvlakken.

tuoh
19-11-12, 20:15
Jij gaat binnenkort veel post krijgen, geen enkele postbode die aan dat nummer gaat kunnen weerstaan:D

Mooi werk, en goed gelukt met enkel platte beitels, ik heb er meer beitels voor nodig:p


Mvg,

André

WR1944
15-12-12, 17:24
Ik heb de postbode uiteindelijk in de kraag kunnen vatten en hij had geen probleem met een iets lagere brievenbus. Hij vond het zelfs iets prettiger. Dus had ik geen enkele smoes meer om het werkje op de front porch uit te stellen.
De muur is opgebouwd uit cinder blocks, celbetonblokken in het Nederlands geloof ik. Dus ik moest niet te wild boren. Ik had nog een paar 1/4" keilboutjes die goed van pas kwamen. Een paar dopmoeren om het niet te fabrieksachtig te laten lijken. Om de ongelijkheid van de muur wat op te vangen ging er een vlakke ring onder elke bout. De brievenbus heb ik zover laten zakken dat de klep het bord niet raakt. 's Avonds komt het relief nog beter uit als de lamp erboven voor wat schaduweffect zorgt. Ik vind het alleen jammer dat de goudkleurig verf minder opvalt.
Maar m'n vrouw is er erg blij mee. Ze vindt het leuk om mijn timmermansproducten aan haar vriendinnen te showen. :)

wupsie
15-12-12, 17:31
Dat ziet er weer eens goed uit, iedereen die ik je foto's laat zien, is laaiend antoesjast, en wil ook een huisnummer in hout :)
Job well done :)

WR1944
15-12-12, 19:36
iedereen die ik je foto's laat zien, is laaiend antoesjast, en wil ook een huisnummer in hout :)

Als je sneller bent dan ik kan je een paar persoonlijke en goedkope Kerstcadeau's maken. Misschien willen ze hun telefoonnummer of BSN ook wel in hout. :rolleyes:
Maar bedankt voor het compliment.