zaag en slijp,polijst advies gevraagd

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik ben op zoek naar een zaag die net wat groter en groffer is als de veritas Carcass.
het gaat niet zo zeer om het formaat maar om wat minder tpi.

Ik heb nu 3 vertas zagen de twee carcas en de zwaluwstaart en die bevallen me uitstekend.
helaas kan ik geen grotere carcas zaag vinden van veritas

Ik ga er bijvoorbeeld vuren houten plankjes mee zagen van 18 mm dik en zo'n 10 to 15 cm breed.
wat is nou een betaalbare keuze (veritas koste me een kleine 60 euro zo iets) en hoe noem je zo'n grotere zaag?

Daarnaast wil ik voor een leren strop polijst spul kopen. Soms zie je blokken van 1 kilo of 800 gram voor een zacht prijsje. maar ze komen in diverse soorten en ik heb geen idee wat ik moet kiezen.

op dit moment gebruik ik hoon pasta uit een tube van tormek geeft geweldig resultaat maar is wat duurder in gebruik.

alvast bedankt
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Da's een tenon saw als je op het net wilt zoeken. Je komt er dan al snel achter dat "Betaalbaar" een zeer relatief begrip is :) Lie-Nielsen heeft bijvoorbeeld exemplaren. Maar misschien ben je voor deze afmetingen plank beter af met een korte rugloze zaag als je het met de carcass niet redt en het toch betaalbaar wilt houden.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ai dat ziet er inderdaad niet bepaald goedkoop uit.
wie weet vindt ik er een tweede hands. Ducotools heeft op het moment helaas niets
of ga ik voor een japanner
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik heb heel goede resultaten met de paarse blokken (= polijst broodje). Ooit gekocht om marmer mee te polijsten (denk 15 euro), daar kom je jaren mee toe
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
waar haal je die paarse blokken? heeft zoiets ook specs zodat je van andere merken en kleurtjes of wat dan ook weet wat je hebben moet?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt ik kwam net polijst pasta tegen van kwb voor 4 euro
ik heb dat maar eens gekocht om te proberen geen idee of het wat is maar ja een snelle impuls en hij was van mij
vindt ik dat morgen opeens in mijn schoen

heeft iemand nog een idee voor de zaag?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb sinds kort de polijstpasta van Flexcut (Gold) en dat geeft vooralsnog een prima resultaat. Net als jij ben ik ook op zoek naar een "Tenon" zaag. Ik twijfel momenteel tussen een Adria (179 eur) en Lie Nielsen (189 eur). Een tweedehands zaag kan ook, maar ik weet nog niet eens hoe ik een zaag moet slijpen. Overigens heb ik al een zaag liggen die ik moet opknappen en dat is een hele grote (26"). Ik ga voor nieuw dus denk ik.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
nou dat zijn niet helemaal de prijzen waar ik aan dacht.
dat wordt voor mij tweede hands denk ik. leren slijpen is ook een uitdaging.

hier staat een goede video hoe dat moet
http://logancabinetshoppe.com/

ik denk dat ik dat eens op een oude zaag ga proberen
uiteindelijk zal ik ook de veritas zaagen moeten slijpen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.