Eiken terrasoverkapping

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
hallo
Ben druk aan het bouwen met de terrasoverkapping waar ik de constructie van vers gezaagd eiken maak.De dak constructie wordt van vuren gemaakt.
Voor mij is het allemaal nieuw met hout te werken normaal in het dagelijkse werk gebruiken we rvs in de groot keuken techniek.

IMG_5313.jpg

IMG_4325.jpg

ben niet zo lang bekend met het forum maar voor mij staat er een schat van info op.

groet henk
 

Bijlagen

  • IMG_5363.jpg
    IMG_5363.jpg
    88 KB · Weergaven: 971

tuoh

Oud hout
Mooi verzorgd werk, je ziet het er niet aan dat het je eerste klus is:D

Heb enkel één opmerking bij de middelste ankerbalk, daar lijkt me de overspanning nogal aan de grote kant voor een balk van die sectie. Hoe groot is de overspanning?
Komt er een schilddak of zadeldak op de onderconstructie? en wat voor dekking? pannen of leien?

Succes met de bouw,


André
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hoi André

Bedank voor de reactie toch leuk dat mensen daar op reageren
De middelste ankerbalk is 180x150 totaal zijn de maten 5000x7000 er komt een schilddak op in de midden er twee meter met vorsten
Het dak worden Van oud hollandse pannen gemaakt
groet henk
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zo! Dat ziet er mooi uit.
Flinke terras overkapping wordt het ook. Hoe heb je de verbindingen gemaakt?
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hallo Okke

Het wordt wel een redelijk overkapping maar we hebben de ruimte in de tuin .iets groter bouwen kost de wereld niet
Het gat heb ik als volgd gemaakt,eerst met een speedboor gaten voor geboort en toen met de bovenfrees mooi rechthoekig gemaakt het werk viel mewel mee.
De pennen aan de balken heb ik gezaagd zal er een foto bij plaatsen

groet henk
 

Bijlagen

  • IMG_5350.jpg
    IMG_5350.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 880
  • IMG_5356.jpg
    IMG_5356.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 880

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hallo allemaal

Buiten is de lamp weer uit vandaag ben ik met een paar vrinden verder gegaan met het dak,de sporen hebben we even gesteld omdat de eiken balken niet overal even dik waren.
Toen hebben we de kraaldelen met de mooie kant naar binnen gemonteerd damp door latende folie erop geniet panlatten erop .


groet Henk
 

Bijlagen

  • IMG_5386.jpg
    IMG_5386.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 793
  • IMG_5388.jpg
    IMG_5388.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 805

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hoi Bjorn

Dat hebben we inderdaad ook nog gedaan alles bij mekaar is het hard werken en ook leuke reactie ontvangen van forumleden en mensen die bij ons langs lopen.
Volgende week gaan we weer verder daar mee ik hou jullie op de hoogte.

groet henk
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
hoi anderé
ik heb daar nog geen foto's van gemaakt maar ik heb daar in de hoeken een rvs hoek in gemaakt aan de boven zijde van de balk,
en de ankerbalk zit een tee ijzer aan de muurplaat.
foto'svolgen nog

groet henk
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
hoi allemaal

Gisteren met een paar vrienden de rest van de panlatten er op gemaakt,hierbij hebben we ook de ruitersteunen er op gezet.
De hoogte van de ruiter moet nog wel op maat gemaakt worden,maar ik heb nog geen pannen die komen deze week.
Volgen de zaterdag gaan we met een groepje de pannen er op leggen misschien bereiken we dan het hoogste punt van de bouw.
Misschien een pannenmaal zoals de in de achterhoek het gebruik is
Tuoh ik zet meteen een paar foto's van de ankerbalk zoals ik die hep vast gezet.

groet Henk
 

Bijlagen

  • IMG_5403.jpg
    IMG_5403.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 680
  • IMG_5408.jpg
    IMG_5408.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 678
  • IMG_5402.jpg
    IMG_5402.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 679
  • IMG_5410.jpg
    IMG_5410.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 678
  • IMG_5407.jpg
    IMG_5407.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 681

tuoh

Oud hout
Mooie degelijke dakconstructie, maar ik heb toch een paar opmerkingen:)

Die stalen versterkingen zijn heel goed om de verbinding tussen ankerbalk en muurplaat te versterken, maar om het schranken van de hele constructie tegen te gaan zijn ze niet geschikt. Je mag niet verwachten dat een las van 50mm een hele constructie kan stijf houden. Ik zou toch aanraden om tussen de ankerbalk en de muurplaten vier bijkomende korbelen te voorzien.

Ik zie in het dak ook een paar halve hanebalken zitten die tegen één doorlopende hanebalk vallen. Dit geeft niet veel sterkte, beter zou zijn om beide halve hanebalken met elkaar te verbinden door het inbrengen van spanhouten tussen de volledige hanebalken. Zo worden beide dakschilden met elkaar verbonden en heffen de optredende krachten elkaar op.
Met een paar simpele aanpassingen krijg je dan een onverwoestbaar dak in de plaats:D

Maar los van dit alles, jullie hebben een mooi staaltje timmerwerk neergepoot.


Mvg,

André
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
André
Bedankt voor je opmerkingen ik ga er zeker mee aan de gang goed raad is altijd welkom.
Morgen gaat de vijf daagse weer beginnen een weekeind is zo weer om

groet henk
 

wood-butcher

Nieuw lid
30 jul 2012
5
0
Belgie
WOW! ik ben aan het werken aan een houtopslagplaats en de constructie is bijna twee druppels water die van jou...! misschien plaats ik wel eens mijn sketchup tekening ervan. Bij mij wordt het wel een zadeldak (riet -> door aannemer te plaatsen!)
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hallo allemaal

Allereerst allemaal veel geluk en gezondheid voor 2013
We hebben de laatste dagen niet stil gezeten de afgelopende week zijn er de planken voor de zij kant er aan gemaakt.
Achter de planken heb ik regel werk op 60 cm h.o.h daar de planken aan geschroefd met een een rvs bol kop schroef.
De mastgoten liggen in de schuur te wachten op montage maar voor het mooie moet het rond de 15 graden wezen i.v.m uitzetten.
Zal er nog een paar foto's bij zetten
Mvg.Henk
 

Bijlagen

  • IMG_5460.jpg
    IMG_5460.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5459.jpg
    IMG_5459.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5458.jpg
    IMG_5458.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 383
  • IMG_5457.jpg
    IMG_5457.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5456.jpg
    IMG_5456.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5455.jpg
    IMG_5455.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5454.jpg
    IMG_5454.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 384
  • IMG_5452.jpg
    IMG_5452.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 387

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.