Ondergeleiding zaaglint?

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Hallo allemaal,

Gisteravond werd me een lintzaag min of meer in de schoot geworpen :) (via een buurman gekregen die ervan moest voor een heel leuk prijsje). Daar ben ik natuurlijk enorm blij mee, maar ik had geen tijd gehad om me van te voren goed in te lezen of de machine goed te testen. Ik heb hem een beetje schoongeveegd en daarna ben ik hier gaan lezen over lintzagen. Zo las ik dat lintzagen niet alleen zaaglint bovengeleiding hebben maar ook onder het werkblad een geleiding hebben. Ik werd onmiddelijk benieuwd naar de ondergeleiding dus ik weer naar de werkplaats beneden. En wat zag ik? Geen ondergeleiding.....
Nog een paar keer goed gekeken onder het werkblad, nog wat schoongeveegd daar. Volgens mij heeft er ook geen ondergeleiding gezeten, het ziet er ook niet uit alsof er iets is afgebroken. (zie foto's) Het is een Pehaka zaag; kent iemand dit merk? De zaag ziet er verder goed uit; loopvlakken zijn praktisch nog gaaf, misschien zal er een kogellager vervangen moeten worden en er moet een nieuw zaagblad op, maar verder lijkt hij prima in orde te zijn.
Nu vraag ik me af: is er iemand bekend met lintzagen zonder ondergeleiding van het zaaglint? Is een ondergeleiding noodzakelijk? En zo ja, is die er makkelijk op te maken?


Met vriendelijke groet,
Koos

DSC_0608 (640x428).jpg

DSC_0609 (428x640).jpg

DSC_0611 (640x428).jpg

DSC_0613 (428x640).jpg
 

tuoh

Oud hout
Professionele merken boden zogenaamde budgetmachines aan, dat was meestal een uitgeklede versie van hun normale gamma. Het eerste wat daar sneuvelde was de ondergeleiding. Voor geen al te dik zaagwerk maakte dat niks uit. Je voelt het gemis niet, bij grotere diktes als de bovengeleider omhoog moet voel je het gemis wel degelijk.
Dit gemis voel je duidelijker bij grotere machines dan bij kleinere, en dat is logisch te verklaren. Bij grotere machines staan de wielen verder uit elkaar, de afstand tussen bovengeleiding en onderwiel is hier een stuk groter, de afstand dat het zaagblad niet geleid word is hier dus ook groter. Dit laat zich duidelijk voelen bij het schulpen van dik hout, de zaag word dan weggedrukt naar achter, en wil zijdelings wegknikken.

Voor jouw nieuwe aanwinst zal dat gemis zich niet of nauwelijks laten gelden. Ik zou er nu niks aan doen, kijk eerst al eens naar een paar nieuwe linten. Als ik je een raad mag geven, kijk eens bij "Tuffsaws, voor zaaglinten, die zijn tegenwoordig onklopbaar in zaagkwaliteit. Ben bijna 100% zeker dat je geen ondergeleiding gaat nodig hebben met deze zaaglinten.

Wil je toch een ondergeleiding plaatsen dan kan je die bestellen bij Felder, daar vind je twee verschillende uitvoeringen welke gelinkt zijn aan de wieldiameter van de machine.

Zelf heb ik een tijd geleden een andere lintzaag gekocht, een Italiaanse machine van het merk "Sipa" met wielen van 600mm, er was ook geen ondergeleiding aanwezig. Hier heb ik wel een ondergeleiding geplaatst, omdat de afstand tussen bovengeleiding en onderste wiel te groot was. Door dit gesleutel, in combinatie met de "Tuffsaws" linten is het een onklopbare machine geworden, de prestaties zijn met 300% verbeterd ten opzichte van de oude situatie ( klassieke zaaglinten en enkel bovengeleiding)

De origineel aanwezige zaageleiding heb ik ook een upgrade gegeven, het achterste wiel is nu belegd met HM, dat gaat de eerste jaren al niet meer inlopen. De zaaggeleidingen van Felder zijn absoluut top, en passen op bijna alle merken lintzagen, soms met wat knutselwerk.

Ps: Pehaka is een degelijk professioneel merk van machines, nu voornamelijk metaalzagen, vroeger ook voor de houtbewerking. Je foto's geven duidelijk weer dat het hier een (kleine) professionele machine betreft, die steekt kwalitatief sowieso met kop en schouders boven de meeste nieuwe machines in die range uit. Alles is ruim overbemeten, en heel zwaar van uitvoering:D Daar ga je plezier aan beleven.


Mvg,


André
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
André, dank je! Ik hoor graag goed nieuws ;)
Heb je nog een tip voor een specifiek zaaglint voor deze machine? Ik ga ze in ieder geval bestellen bij Tuffsaws.
Ik ben vanmiddag al wat met de zaag bezig geweest. De tanden van het zaaglint voor de wielen gesteld. De geleider losgemaakt, het achterlager wat stroef liep heb ik weer gevet, morgen weer verder :) Ik vind oude machines sowieso heel gaaf. Ook het weer helemaal tiptop weten te maken is mooi om te doen. En als het dan weer allemaal soepeltjes loopt en draait, dan lopen de oude werkpaarden vaak beter en veel mooier dan moderne machines. Twee jaar geleden heb ik een oude gietijzeren instrumentmakerscirkelzaagmachine van Winkler, Fallert & co (zaaghoogte 36 mm) totaal verroest hier binnen gekregen. Hij loopt weer als een zonnetje; is nu de trots in mijn werkplaats. Hij heeft een afkortgeleider waar de verstekgeleider op vastgezet kan worden. Op de verstekgeleider staat in het oud nederlands wat je er mee kan, Verdeeler, vereischte. Geweldig vind ik dat!

Met vriendelijke groet,
Koos
 

tuoh

Oud hout
Hallo Koos,

voor droog hout ben je het best met de "Supertuff Fastcut" zaaglinten, voor nat hout zijn het dan weer de "Sabrecut" linten die het best presteren. Beide uitvoeringen hebben geharde tanden, de standtijd is dan ook vele malen hoger dan bij de klassieke zaaglinten.
Komt nog bij dat deze zaaglinten beduidend dunner zijn dan de klassieke linten, voordeel hiervan, minder zaagspanning nodig, de machine zal je daar dankbaar voor zijn:D
Dit wil ook zeggen dat op gelijk welke lintzaag bredere linten kunnen gebruikt worden dan standaard voorzien. Het is voor veel lintzagen sowieso een hele opgave om de max breedte voor de (klassieke) zaaglinten die de fabrikant aangeeft ook effectief de baas te kunnen. Niets van dit alles bij gebruik van "Tuffsaw" linten op de machine. Hier kan je werkelijk gaan voor het maximum zonder de machine pijn te doen.


Die oude machines presteren over het algemeen beter dan hun nieuwere soortgenoten, het is enkel op gebied van gebruiksgemak en veiligheid dat ze een steekje moeten laten vallen.

De beste vlakschaafmachine waar ik ooit mee gewerkt heb was een oude "VandenAbeele" uit Brussel, bouwjaar 1923, lange vlaktafels, absoluut trillingvrij, en in de loop de jaren min of meer aangepast aan de nieuwe tijd:D Andere motor en poulies geplaatst (V-riem) , haakse geleider vervangen door een toen nieuwerwetse geleider met geïntegreerde korte schaafas. Idem als bij de vlakschaaf was ook hier het voorste deel verstelbaar om de spaanafname te regelen. Het zag eruit als een vlakschaaf op zijn kant gelegd.
Door deze ingreep kon je niet alleen vlakschaven, maar je kon tezelfdertijd haaks schaven:cool: Dat ging vooruit, het was een goedkoop alternatief voor een 4 zijdige, maar het werkte verbazend goed.


Mvg,

André
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha Andre,

Vanmiddag de zaaglinten van tuffsaws binnengekregen. Ik had er 3 besteld. De supertuff fastcut, supertuff carbon 1/2 tpi10 en 1/4 tpi10. Zo kan ik een beetje in de breedte uit de voeten met zagen. Ik was vorige week bij Felder en daar meteen de prijs gevraagd voor de ondergeleiding, dat is prima te doen als ik dat nog een keer wil. Ik heb de zaag verder schoongemaakt, met name de geleider. Vanmiddag het nieuwe zaaglint erop gezet, bovenwiel moest ik nog een tikje schuiner zetten. Verder fluitje van een cent, geleider nog goed afgesteld en zagen maar. Met de supertuff fastcut. Hij zaagt als een tierelier:).
Thanks voor de tips!
Een vlakbank van nu 89 jaar, super! Is er ergens een museum van oude houtbewerkingsmachines?

Met vriendelijke groet,
Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.