Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Welke invalzaag? Festool TS55Rebq, TS75EBQ of de Mafell MT55 cc

Ik ben op zoek naar een nauwkeurige en krachtige invalzaag. Zal hem voornamelijk gebruiken voor het splintervrij verzagen van Muliplex platen 18-40mm maar ik werk af en toe ook met eiken houten balken 20-40 mm. Ik kom op de site van bijv. gereedschappro een review tegen waar ze nogal erg lovend zijn over de Mafell zaag en de Festool niet krachtig genoeg vinden. Deze Festoolmachine schijnt zelfs vast te lopen in een eikenhouten deur en minder te zijn dan de oude TS55EBQ. Ik wil de machine in de toekomst heel misschien als tafelzaag onder een CMS tafel hangen. (of ik koop de CS70) Daarnaast heb ik al wat andere Festool machines (of1400, kapex etc.)

Wat is jullie mening over de bovenstaande zagen wat betreft kracht, nauwkeurigheid, mogelijkheden en stofafzuiging?

Misschien dat ik bijv de Maffel zou kunnen combineren met een Festool liniaal om toch gebruik te kunnen maken van mijn Festool accessoires?
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik heb zelf de Festool TS55.. Ik ben hier zeer tevreden over! Het past in het Festool systeem (stofafzuiging, plug it, geleiderails, lijmklemmen, accesoires en systainers).
Over de reviews die er op het internet zwerven, met name die van gereedschappro, kan ik alleen maar zeggen, neem het mee, maar laat het niet te zwaar wegen, want sander is nu eenmaal een Mafell dealer, en wil zijn product aan de man brengen.

Ik ben nog nooit kracht te kort gekomen met de ts55 en ik gebruik hem dagelijks! het is een kwestie van het juiste blad bij de juiste toepassing. Dat wil zeggen, als je een eiken deur gaat schulpen, moet je niet het W48 blad gebruiken, want deze is voor plaatmateriaal en het afkorten van hout. Voor het schulpen van hardhouten deuren, Merbau, Meranti, Eiken etc. gebruik je het W28 blad of de W12 Panther.

qua zaagkwaliteit laat het niets te wensen over! in 1 woord, fantastisch!! Met de verbeterpuntjes van de REBQ, denk ik dat je helemaal een goeie koop doet!
De mafell past niet in de Festool CMS, dus ook voor deze toepassing zal hij niet geschikt zijn.

als je vragen hebt, voel je vrij om een PM te sturen of in deze topic te stellen..

Gr rick
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Hoi Mark, ik heb meegedaan aan de gereedschappro test en inderdaad, als je de machines naast elkaar ziet, voelt en gebruikt is er maar 1 winnaar mogelijk, de Mafell. De TS55R is echter daarmee geen slechte zaag. Als je hem in de CMS wilt gebruiken heb je maar 1 keus, de Festool.

De Mafell is kwalitatief beter gebouwd en mooier afgewerkt daardoor steeds iets beter op alle vlakken, Sterker, schonere zaagsnede, betere stofafzuiging, meer precisie, betere geleiderail en bovenal, als je een echte liefhebber bent van topgereedschap dan weet je dit soort details te waarderen. In prijs scheelt het niet veel.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben het helemaal eens met RvB.

En wat de meesten vergeten: hoe dikker met materiaal, des te minder zaagtanden! Dit is in Sander zijn test even vergeten.
Je kunt met de Festool prima massive deuren zagen, als je het juiste zaagblad er op hebt. Je moet alleen niet verwachten dat je 40mm even snel zaagt als 9mm. (meer weerstand).
En ja uit sander zijn test blijkt dat de Maffel sterker is, maar is daar dan wel 400watt meer vermogen voor nodig! 1400 ipv 1050.

De REBQ is een prima zaag, als ik jou was zou ik wel gelijk de W28 en de W12 zaagbladen er bij bestellen. Het wisselen hiervan als je dat met enige regelmaat doet kan dit binnen 1 minuut.
In de bodem van de systainer zit een plek waar je een extra zaagblad in kunt meenemen.

De CMS past ook prima bij de Ts55, de Maffel past daar denk ik niet in.
De stof afzuiging van de Festools is prima, nog beter als het gat voor de zaagblad wissel word afgeplakt met een stuk Duct tape, of met de muuraanslag.
De zaagliniaal is ook prima, en ook te gebruiken in combinatie met de OF1400 die je hebt.

En natuurlijk is Maffel een goed merk, maar er zit wat meer achter dan er verteld word...
Hij heeft nl een conflikt gehad en daarom wil festool hem niet meer leveren, en haalt hij zijn gram via dit forum en via Maffel terug, beetje jammer.

Op alle merken is wel wat op of aan te merken.

p.s. als je veel verwacht dikkere materialen te zagen zou ik voor de Festool Ts 75 gaan.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op zich is de Mafell waarschijnlijk wel algemeen superieur, maar als je al in het Festool systeem zit dan speelt dat weer in het voordeel van de Festool.
De TS55REBQ is zeker niet een slechte machine, ik had overal wel gelezen dat de Mafell wat beter was maar toch ben ik voor de TS gegaan omwille van beschikbaarheid van onderdelen, T-loc, plug-it en service. Als jij enkel aandacht hebt voor de beste machine zonder wat er allemaal bij komt kijken dan moet je beter voor mafell gaan.

Wat betreft de review is het zoals Rik al heeft gezegd, een Festool of bv makita dealer zou dezelfde kunnen maken met tests die juist de voordelen van hun machine vooruit zetten en de nadelen verbergen. Niet dat dat opzettelijk of niet het geval was bij GP, maar wie is nu werkelijk neutraal, zou ik een mafell hebben dan zou ik die mogelijk ook met hart en ziel verdedigen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat betreft de review is het zoals Rik al heeft gezegd, een Festool of bv makita dealer zou dezelfde kunnen maken met tests die juist de voordelen van hun machine vooruit zetten en de nadelen verbergen. Niet dat dat opzettelijk of niet het geval was bij GP, maar wie is nu werkelijk neutraal, zou ik een mafell hebben dan zou ik die mogelijk ook met hart en ziel verdedigen.


Precies wat ik ook bedoelde te zeggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Volgens mij moet de discussie hier feitelijk blijven en niet gaan over bevooroordeelde testen of dealers die akkefietjes hebben over verboden prijsbinding.

Neem van mij aan dat de test objectief was, en ik kan het weten, was er zelf bij, heb overal met mijn neus bovenop gestaan en noch ik noch de 2 andere testers hebben enige vorm van belang bij welk merk dan ook.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Hoi Mark, ik heb meegedaan aan de gereedschappro test en inderdaad, als je de machines naast elkaar ziet, voelt en gebruikt is er maar 1 winnaar mogelijk, de Mafell. De TS55R is echter daarmee geen slechte zaag. Als je hem in de CMS wilt gebruiken heb je maar 1 keus, de Festool.

De Mafell is kwalitatief beter gebouwd en mooier afgewerkt daardoor steeds iets beter op alle vlakken, Sterker, schonere zaagsnede, betere stofafzuiging, meer precisie, betere geleiderail en bovenal, als je een echte liefhebber bent van topgereedschap dan weet je dit soort details te waarderen. In prijs scheelt het niet veel.

Ja, de objectiviteit spat er vanaf. :confused:

Ik heb alle testen gelezen en kom tot dezelfde conclusie als de heren hierboven. "Wij van wc eend, adviseren wc eend"
De testen zijn niet objectief te noemen, en er zitten hier en daar een paar rare vergelijkingen in (de zaagbladen bijvoorbeeld)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb zelf de Festool en dat is een prima machine. Ik kreeg hem alleen in de beveiliging met het schulpen van een grote partij dik eiken (50mm ofzo) en dan pas na een behoorlijke tijd zagen. De machine is sterk zat voor normaal werk en als het echt dik wordt kun je gewoon de TS75 nemen.
De Mafell is naar mijn idee wel echt wat beter, zitten leuke functies op en de extra kracht ga je merken. Het is voor mij echter niet genoeg verschil om over te stappen. Maar ik heb wel aardig wat ander gereedschap dat ik op de rail in het systeem gebruik. Als ik net zou beginnen zou het misschien anders zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Scheppie, het is waarschijnlijk niet helemaal ter sprake en dit zeg ik zonder enige slechte bedoelingen maar je kan alleen maar aanmerken dat er bij de tests van G-PRO geen PRO's bij zaten en dat niemand heeft opgemerkt dat schulpen met een schulp zaagblad moet gebeuren. Kan een foutje zijn, maar dan bij de bekende spectaculaire decoupeerzaagtest waar de Festool met vonken en gebogen zaagblad door het hout word gedrukt was er blijkbaar niemand op de hoogte dat het zaagblad steeds onderaan moet uitsteken ook al staat dat zwart op wit in de handleidingen en weet iedere PRO dat, en toch staat er nog steeds bij de video dat alles volgens de voorschriften van de fabrikant is gebeurd.
Maar het ergste is dat de Mafell en de Festool hetzelfde zaagblad hadden denk ik(wat zeer objectief is), maar de Mafell is iets lager, en bij het grootste toeval was de balk blijkbaar net dik genoeg om de mafell erdoor te laten en de Festool erin.

Als iemand vragen stelt over een machine keuze en hierbij een review citeert, dan is het ook wel nuttig om problemen met de review te bespreken.
En je brengt zelf op dat GP problemen heeft met Festool door hun vaste prijzenpolitiek, ik heb net willekeurig naar de P1cc gezocht op 3 internet shops, gereedschappro, toolnation en gerschwitz, je mag 3 keer raden waar hij het duurste is... Dus dichts bij aangeraden fabrikant prijs...
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De prestaties van elke elektrische zaag worden voor een groot deel bepaald door het zaagblad. Het aantal tanden, de setting en de wijze van slijpen zijn hier belangrijk. Het Festool W48 blad is volgens de Festool documentatie bedoeld voor plaatmateriaal. Voor het schulpen van massief hout tot 50 mm heb je een ander blad nodig. Op mijn Felder (met 5.5 Kw motor) verwissel ik ook het zaagblad als ik van plaatmateriaal naar het schulpen van massief hout ga (heb de Felder al ruim 2 jaar niet meer gezien, maar hij staat er vast nog pico bello bij). De Festool CS 55 die ik hier heb idem ditto. Maar met het goede blad is 5 cm echt hard hout geen enkel probleem (soms tot mijn verbazing).
De zaagbladen van Mafell zijn ook 25% dunner dan die van Festool en dat scheelt ook ongeveer zoveel motorvermogen. Dit is nl ook de reden dat een japanse trekzaag gemakkelijker zaagt dan een klassieke westerse handzaag, het blad van de jap is gewoon dunner. Handzagen slijp en zet je overigens ook verschillend voor schulpen of dwarszagen.
Blijft natuurlijk, dat de aanschaf van een Festool of een Mafell invalzaag je geen betere houtbewerker maakt. De maatvoering, de uitwerking, de afwerking, we moeten het nog steeds allemaal zelf doen. Er staat geen meubel in de showroom waarbij vermeld wordt met welk merk gereedschap het gemaakt is en als het er wel bij stond, zou het op de klant weinig indruk maken. Hoogstens zou deze kunnen denken dat met dat ene merk het schijnbaar eenvoudiger is en dat het dan ook wel wat goedkoper kan. Vakmanschap zit nog steeds tussen de oren en in de vingers, gelukkig maar.

Heiko Rech is een houtbewerker die ook graag schrijft. Dat doe hij op ons collega forum www.woodworking.de van Dieter Schmidt en op zijn eigen website. Hij was jaren een groot aanhanger van Metabo en Mafell gereedschap, maar sinds enige tijd koopt hij (of krijgt misschien, we worden soms bij de neus genomen waar we bijstaan) ook Festool spullen. Hier een link naar zijn test van de TS 55. En ook deze Duitse houtbewerker is onder de indruk van de TS55 en vind het motorvermogen en daarmee het zaagvermogen met het juiste zaagblad meer dan voldoende.

En dat laatste kan ik met mijn eigen TS55 alleen maar onderschrijven, het is een prima machine. Maar mijn enige vergelijkingsmateriaal is een stokoude B&D uit 1982:). En het is ook wel mooi dat we niet allemaal dezelfde mening hebben, zo valt er nog wat de discussiëren. Het hebben van meningen uit zich wel veel sterker bij gereedschapsvoorkeur, dan b.v. bij design van werkstukken. Althans, dat is mijn mening :D.

jaap
 
Laatst bewerkt:

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ik zat nog even naar de technische gegevens van de nieuwe TS55REBQ en de oude TS55EBQ te kijken. Bij de nieuwe uitvoering is het opgenomen vermogen 1050W en bij de oude was dat nog 1200W . Heeft de nieuwe gewoon minder power of is het motor rendement verbeterd waardoor hij dezelfde outputpower kan leveren tegen een lager wattage/verbruik?

Ik zit naast de TS55R ook nog met een scheef oog naar de TS75 te kijken.....tot welke materiaaldiktes kan ik het beste voor de TS55 kiezen en wanneer voor de grote broer?

edit: zie net dat het wattage verschil wordt veroorzaakt tussen de verschillende uitvoeringen RQ 1050W en de REBQ 1200W oude en nieuwe zijn dus wel aan elkaar gelijk.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Om in een cms te gebruiken zou ik voor de TS 75 gaan, denk dat je dan een meer volwaardige zaagtafel krijgt. Als je produktie wilt maken in dunner materiaal dan is een ts 55 handzamer en lichter, maar met een ts 75 heb je meer mogelijkheden, gewoon een keer beide in de hand houden en kijken of het extra gewicht een bezwaar is.

Hebben ze het toerental van de ts 55R ook verhoogd?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
De TS75 heb ik ook, maar die gebruik ik alleen als het echt nodig is. Ik vind de machine te zwaar om vaak te gebruiken. De Ts55 is de zaag die de meeste timmerlui standaard gebruiken en die korten er ook regeatig deuren e.d. mee in. Je zou kunnen overwegen om de TS75 samen met de zaagtafel aan te schaffen, dan kun je hem voor de gevallen dat het nodig is uitbouwen en los gebruiken.
Ik heb zelf echt een enorme hekel aan het steeds ombouwen van gereedschap dat ik veel gebruik, dus ik zou mijn TS55 nooit in een zaagtafel inbouwen. Maar goed, dat kan aan mij liggen, ik heb het ook al met mijn vlak- vandiktebank, die ga ik waarschijnlijk ook vervangen voor losse machines.
 

WR1944

Oud hout
Recentelijk heb ik met de TS55 (USA versie) in m'n CMS-tafel (Nederlandse versie) achter elkaar 2x4's in de lengte doorgezaagd. In totaal heb ik ruim 30 meter door bijna 40 mm Douglas Fir geploegd met een 28 tands zaagblad. Je hoorde het toerental wel wat zakken op knoesten en hier en daar ging het hout ook nog wat knijpen maar de zaag ging moedig door. Ook had ik van tevoren het blad schoon moeten maken. Eén keer ging de thermische beveiliging in omdat ik wat ongeduldig werd maar een paar minuten later kon ik weer verder gaan. Er kwam zoveel warmte van de motor af dat het tafelblad aardig warm werd.
Nu de TS55 in de tafel ingebouwd is ga ik toch over een losse zaag denken. De keuze is tussen de TS55 en de TS75 maar na deze test kies ik toch voor de TS55. Dan kan ik m'n oude rails gebruiken zonder opnieuw het anti-splinter-rubber in te rijden. Maar dat wordt 2013 want dan komt de R-versie uit.
En wat de uitwisselbaarheid van onderdelen betreft: op de CMS wilde ik balkjes op lengte zagen van 800 mm. Met de bestaande onderdelen kwam ik lengte te kort om de aanslagruiter te kunnen plaatsen. Met de geleiderail van de MFT-tafel kwam ik ruim uit, ik kon die probleemloos op de CMS gebruiken. Festool is soms net een Meccano-systeem.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt, zo is die geleiderail/aanslag ook op de precisio te plaatsen, heb ik ook al gebruikt voor het afkorten.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
De keuze is tussen de TS55 en de TS75 maar na deze test kies ik toch voor de TS55. Dan kan ik m'n oude rails gebruiken zonder opnieuw het anti-splinter-rubber in te rijden. Maar dat wordt 2013 want dan komt de R-versie uit.

Ik meen toch in een TS55 gebruiksaanwijzing gemaakt door leden van de (volgens mij) FOG gelezen te hebben dat je je zaag aan de strip kon aanpassen indien nodig, dat zou dan toch ook voor de TS75 moeten werken?. Ik zal eens ff kijken of ik dat weer terug kan vinden.

[edit]

gevonden: http://www.waterfront-woods.com/festool/TS_55_EQ_US.pdf

op blz 12 staat beschreven hoe het werkt

[/edit]
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Bedankt, dat verhaal kende ik ook al via de FOG. Bij de TS75 zijn ook de diverse zaagbladen niet allemaal van de zelfde dikte. Dat werkt niet prettig als je regelmatig van blad wisselt.
Ik heb het zaagblad schoongemaakt met ovenreiniger om het hars e.d. te verwijderen en dat hielp ook al aardig.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik heb al een aantal jaar de festool ts55 en ben er zeer tevreden over ook voor dik plaatmateriaal zoals keukenbladen etc.
Zeker met geleiderrail een prima apparaat

Succes met kiezen

Gr Bep
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
In hoeverre laat een TS55R blad een strakke zaagsnede achter(boven & onderzijde) in houten plaatmateriaal met een melamine toplaag? (dus geen stukjes uit de melamine zijkanten naast de zaagsnede) Begreep dat de Mafell dit beter zou doen dan de festoolmachines, mogelijk veroorzaakt door de voorritsfunctie.

http://www.gereedschappro.nl/nieuws...n-de-grote-gereedschappro-invalzagentest.html

Of is in deze test gewoonweg niet het juiste zaagblad gebruikt (bijv 48 wisseltand of 52 daktand)?

Ik zag daarnaast dat de Mafell machine ook op mijn Festoolrails past maar zijn die rails even hoog als een Mafellrail waardoor de diepteinstellingschaal ook nog normaal gebruikt kan worden? Bij een afwijkende dikte van de rail kan ik mij voorstellen dat de maatvoering instelling niet meer klopt en met een bijstelknop zal moeten worden aangepast. Bij een afwijkende dikte van de rails tussen de beide merken werkt volgens mij de (rode draai) knop schaalverdeling met en zonder liniaal dus ook niet meer. Daarnaast krijg je volgens mij ook problemen met de positie van de zaagsnede icm met het zagen onder een hoek van bijv 40 graden waarbij de tanden dus niet meer netjes op de splinterstrip van de rail zullen beginnen met zagen maar ergens daarnaast. Kun je bijv ook een festool TS55 zaagblad op de Mafellmachine gebruiken zonder dat dit gevolgen heeft?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.