De beste snelspan-klem voor precisie-werk (éénhandsklem)??

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Ik heb een nieuwe deuvelmal gekocht, die d.m.v. lijmklemmen, op het werkstuk wordt vastgeklemd.
Daarbij is het van groot belang dat de twee klemmen:

1. (één)handig zijn en niet te zwaar
2. de mal niet verplaatsen tijdens het klemmen
3. ervoor zorgen dat de deuvelmal absoluut niet beweegt tijdens het boren van de gaten.

Naast de gewone lijmklemmen, gebruik ik al jaren de zeer eenvoudige 'siliconenspuit' -klemmen. Die zijn echt handig en licht, maar voldoen niet aan punt 2 en 3.

Ik zie twee betere altenatieven:
1. het "erwin" type, maar wat is de spankracht daarvan en de precisie en de nuttige diepte (uitlading)?
2. het "bessey" type, dit ziet er krachtiger en preciezer uit, maar hoe handig is het?

Daarnaast zie ik nog allerlei "vise-grip" achtige klemmen, die misschien ook kunnen voldoen. Maar geen flauw idee over gemak, klemdruk en precisie.

Alle ideeën van harte welkom!

Bert
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb tijdje geleden een systainer KliKlamp gekocht, zitten er 16 in , steeds 4 van elke maat voor rond de 230 euro. Dan grijp je nooit mis en die dingen zijn heel sterk en lijken onverwoestbaar.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De kliklamp van bessey heeft in ieder geval bij kleinere afmeting en gewicht een veel betere klemkracht dan de bekende 1 handklemmen.
Dit door een ander klemprincipe. Je hebt er echter wel twee handen voor nodig. Het Besseytype dat Bert hierboven bedoeld lijkt me nogal aan de zware kant.
En volgens mij gaat het bedienen van die klem met 1 hand ook niet echt handig, omdat je hem eerst dicht moet schuiven voor dat je hem met het handvat echt klem trekt (net zoals de klikklamp).

Gr Ed
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik zou absoluut voor de irwin quick-grip klemmen gaan!! supersterk, heel makkelijk met 1 hand te bedienen.. (zijnde het kitspuit principe).. de klikklamp klemmen, kun
je feitelijk ook met 1 hand bedienen, maar hier moet je zeker een handigheidje voor ontwikkelen, net als met de snelklemmen van Festool/Bessey(zelfde fabrikaat).

De Irwin quick-grip XP zijn loeisterk, en er zijn nu geloof ik ook nog nieuwere versies met diepere bekken en nog meer kracht (600lbs).. niet slecht voor een snelklem!!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hehehe die Bessey GH30-12 300x20mm ben je denk ik niet nodig, die heeft een spankracht van 8500 nm, das heel veel, als ik het niet mis heb is dat 850 kilo klemkracht.
De Kli-Klamps zijn voor licht spanwerk voldoende, en erg licht in gewicht.

Bessey EZS 15-8 misschien ook iets? 2.000 N spankracht.

De Bessey GZ-16 160x80mm, is ook een mooi klein klemmetje, kost ongeveer 16 euro. Spankracht 5.500 N

Handig is misschien dat je het type boormal plaatst.
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Hartelijk dank allen voor de nuttige informatie!

Ik begrijp dat ik die enorme spankracht van de Bessey's niet nodig heb, wat me verleidt is de vermelding "ongevoelig voor trillingen".

Maar de Irwin XP blijft, naast de Kli-klamps, zeker ook in de running. Knappe klem, hoewel ik niet zo weg ben van het plastic.

Ik heb bewust nog even "naast de prijzen gekeken", eerst maar eens beslissen wat de beste klem is.

De deuvelmal is een "Craftsman" van Joint Genie

Hierbij een plaatje: S-Joint-Genie-Craftsman.jpg

En een video :



Bert
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
En de winnaar is ...KLI16 Kliklamp Snelspan lijmklem 0-160 mm (Bessey)

Vooral de slankere bouwwijze t.o.v. de éénhandsklemmen gaf de doorslag.

Nogmaals dank!

Bert
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
wat ik me dan gelijk afvraag is wat is de spankracht?, en trouwens deze hoef ik niet :eek: hij noemt ze: Slijmklemmen.

Ja gestest en veel over gelezen.
In het algemeen merk ik dat de snelspanners minder sterk klemmen dan de normale types, behalve de Bessey klemmonsters die hier eerder vermeld zijn, maar dat merk je ook gelijk aan de prijs daarvan.

En dat is denk ik ook de reden waarom er van veel goedkopere klemmen er geen spankrachten worden vermeld.

De Bessey KLI-Klamps zijn geloof ik 120 kilo/1200 N.
Vergeleken met een Bessey GH type (de normale schroefspindel) die 550 kilo/5500 N.
Bij een klem van dezelfde klemdiepte.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.