PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook in Eindhoven komt er een veranda

Okke
09-11-12, 20:06
Na 2 jaar onderhandelen, waren we eindelijk rond en konden we onze tuin verdubbelen.
In een grote tuin wilden we natuurlijk wel een veranda/terrasoverkapping in de tuin en nu de en-suite alweer een tijdje klaar is, wil ik wel weer een nieuw project.

Onze tuin was voor:
http://i46.tinypic.com/11vqy6r.jpg
(naast de bamboe rechts zit het schuurtje, wel apart om zo een oude foto te zien trouwens :P ).
En na aankoop van extra 100m2 ziet het er momenteel zo uit:
(We hebben leidingen getrokken, een paadje aangelegd, gras gezaaid, etc.)
http://i46.tinypic.com/erfkaq.jpg
Na ontzettend onder de indruk te zijn geweest van Dulcimers project is hier het plan voor de veranda van een recht toe/recht aan ding met plat dak ge-evolueerd tot een veranda passend bij ons huis in jaren 30stijl met mooie dikke eiken balken.
Het hoogover ontwerpje is:
http://i47.tinypic.com/10d5x6c.jpg
En ik ben momenteel aan het denken hoe ik nu de combinatie vers eiken met baksteen succesvol maak (de opmerking van tuoh in Dulcimers topic over Belgische huizen die elkaar klapten door werkende balken heeft mij wel een beetje bang gemaakt :P ).

Maar waar zijn we nu...
De veranda komt rechts achterin, en momenteel ben ik bezig met de fundering:
http://i47.tinypic.com/29ddd7s.jpg
http://i47.tinypic.com/2q3xiwz.jpg
Morgen leg ik wapening in de gleuven, volgende week beton eroverheen en dan sparen voor het te metselen muurtje.
Dit gaat waarschijnlijk een 2 jaar project worden, dus heb geduld met updates in dit topic ;)

Ik zal jullie in ieder geval van de voortgang op de hoogte houden, en misschien kunnen jullie helpen als ik weer eens vastzit :P .

tuoh
12-11-12, 19:08
Dat word een ingrijpende klus zo te zien. Het funderingswerk, en al wat daar bij komt kijken is altijd het meest tijdrovend vind ik. Maar eens de basis gereed kan het opschieten.

Voor baksteen invulwerk hoef je geen schrik te hebben, baksteen muren metselen op een eiken structuur kan daarentegen al eens faliekant aflopen.

Succes met de bouw,

André

bjorn
12-11-12, 19:18
Hoe wordt dat dan normaal gesproken gemaakt, metselwerk tegen eiken palen?
Compriband tegen de paal en er dan tegen metselen, met af en toe een kozijnanker voor de stevigheid?

bjorn
12-11-12, 19:20
@Okke, ga je de wapeningsmatten buigen, zodat de wapening van je vorstrand doorloopt in de vloer?

Okke
12-11-12, 19:31
Tuoh, dat is goed om te horen! Ga ik daar rekening mee houden :) .
Wat betreft wapening in de vorstrand, ik heb kooien gevlochten van betonstaal en die erin gelegd (stuk stoeptegel eronder en daar die "kooi" op gezet).

RvB
12-11-12, 19:34
Het lijkt er op de foto op dat er aan de achterzijde geen vorstrand zit..
Dat baat mij dan weer zorgen :P wel mooi project!! Oja, ik zou denk ik dubbel waping
staal toepassen met supportliggers er tussen.. Verder ben ik ook nooit zo'n fan
van tempex onder beton.. Doe dan balk en broodjesvloer denk ik altijd..

Succes met je project!

Okke
12-11-12, 19:40
Achter zit niet echt een vorstrand. Is wel dieper dan de rest van de plaat.
Maar daar hebben een 3tal bomen gestaan waar de wortels tot 30cm diep weggefreest zijn. Dieper dan dat is het dus een drama om te graven met de hand.
Maareh, wat heb je tegen Tempex dan? Balk en broodjesvloer is denk ik wel stukken duurder en wat complexer om netjes aan te leggen of valt dat mee?

RvB
12-11-12, 19:56
de vorstrand, zegt het zelf al, dient te voorkomen dat er vorst onder de betonplaat kan komen. Vorst zorgt er namelijk voor dat dat beton omhoog gedrukt wordt, en helemaal met slechts 1 laag betonstaalmat, is de kans dan aanwezig dat het gaat scheuren. In de regel wordt hier 60cm onder het maaiveld voor aangehouden.

Ik heb niks tegen tempex an sich, maar als je goed kijkt, zie je dat het niet 100 procent vlak is onder het tempex ( dit is praktisch gezien ook onmogelijk te realiseren met tuingrond) Het gevolg hiervan is dat de betonplaat niet 100 procent steun heeft van zijn ondergrond, en technisch gezien dan dragend moet worden uitgevoerd. (exacte berekeningen hiervan heb ik niet). ook denk ik niet dat het in deze setting veel bijdraagt aan de isolatie ( maar dat is mijn idee, en kan ik niet onderbouwen).

Een balk en broodjesvloer wordt geheel anders uitgevoerd..

je maakt een betonplaat van 20 hoog en 60 breed langs alle zijden van de schuur. (dubbel wapening,rond 8 staal, supportliggers aan elkaar gevlochten) vervolgens ontkisten, bij spouwmuur binnen en buitenblad toepassen, bij enkel steens alleen calduran blokken opbouwen tot onderkant betonbalken, dan broodjes toepassen, ventilatieroosters niet vergeten. bekisten, beton storten, ontkisten, en je hebt een geisoleerde, geventileerde, vrijdragende constructie gerealiseerd.

mijn advies aan jou is toch, (want dat van die bomen is wel een heel vervelend probleem) probeer zo diep mogelijk te komen met je vorstrand aan de achterzijde - vouw je staal de vorstrand in (dubbel laags) en maak de plaat min. 15 cm dik..

gr rick

bjorn
12-11-12, 19:59
Bij de vloeren met vorstrand die ik gemaakt heb en ook zoals ik ze op school heb leren tekenen loopt de (onder)wapening van de vloer door in de balk.
1 keer kregen we gebogen staven aangeleverd, waar we weer lange staven aan vlochten, maar meestal bogen we de mat. (valt wel tegen om te doen)
Persoonlijk geloof ik niet dat je fundering opvriest omdat achter de vorstrand niet doorloopt, zeker niet als je daar zorgt voor voldoende stevigheid dmv extra beton/wapening.
Een balkje broodjevloer valt niet mee bij een vorstrandfundering, je hebt immers nog niks om de vloer op te leggen, dan moet je eerst al weer stroken met metselwerk of een balk storten.

RvB
12-11-12, 20:08
@ bjorn;

ik bedoel ook niet dat okke een broodjesvloer moet toepassen, maar ik bedoelde te zeggen, als ik een geisoleerde betonvloer wil maken, doe ik het alleen
met een broodjesvloer, en niet door tempex op de grond onder het beton te leggen.

zoals ik hierboven zeg, zou ik de bovenlagen staal aan de balk vastmaken die okke in de vorstrand heeft gelegd, aangezien hier dan gevlochten balken inliggen.
(zijn ook niet echt nodig)..

gr rick

bjorn
12-11-12, 20:15
Waarom heb je trouwens de vloer onder een afdak/veranda isolatie toegepast?
Onder mijn eigen schuur heb ik ook een betonplaat met vorstrand toegepast, 12 x 3,5 m. Het zandbed onder de vloer heb ik met een trilplaat goed verdicht, (gechect door de gemeente:)) isolatie heb ik niet toegepast omdat ik daar minder nut van inzie dan bij een vrijdragende vloer, maar wordt wel vaak gedaan.

bjorn
12-11-12, 20:23
@ RvB, snap ik, er gaat denk ik niets boven een vrijdragende vloer, maar is voor een afdak/veranda denk ik wel een beetje overkill.

Zelf heb ik bij mijn schuur ook 1 x wapening, omgebogen in de fundering, als je zandbed maar goed is, zou zeker willen dat de wapening doorloopt van balk naar vloer.

Okke
12-11-12, 22:57
Ik heb de tempex er onder zitten zodat we eventueel misschien in de toekomst er een glazen pui in kunnen zetten zodat het ding kan fungeren als een kantoortje ofzo. Voor de rest is het vermoedelijk overkill. Wat betreft geen gelijke ondergrond door dat tempex, dat klopt. Hier en daar is de ondergrond niet gelijk. Ik zal eens kijken of ik het met geelzand nog egaler kan krijgen. Heb het wel met een reilat zo goed als egaal gestreken, maar met het aantrillen is het toch niet helemaal vlak geworden.

tuoh
13-11-12, 20:19
Hoe wordt dat dan normaal gesproken gemaakt, metselwerk tegen eiken palen?
Compriband tegen de paal en er dan tegen metselen, met af en toe een kozijnanker voor de stevigheid?

Bijna juist, de nodige kozijnankers en tussen Eik en steen bladlood of bouwfolie. Looizuur vertraagt de uitharding van cement, en het hout verkleurt door contact met vochtig cement.

Eens de bouw klaar worden alle aansluitvoegen gedicht met kit. (Butylkit)

Mvg,

André

bjorn
13-11-12, 21:32
Bouwfolie= dpc-folie?
Hoe deden ze het vroeger, bladlood hadden ze, maar verder?

Die vochtbarriere is alleen nodig om de materialen van elkaar te scheiden, omdat ze op elkaar inwerken, maar niet voor de duurzaamheid van de constructie??

tuoh
13-11-12, 23:12
Inderdaad, dpc-folie, en die word aan de zijkanten en bovenaan gebruikt als scheiding tussen de verschillende materialen. Onderaan deed het bladlood ook dienst als bescherming van het hout tegen insijpelend regenwater. Hier werd het lood geplooid, het vlakliggende deel beschermde de bovenkant van de balk, een ander deel werd haaks naar beneden geplooid en viel voor een stukje over de voorkant van de balk. De rand van dit deel werd meestal voorzien van gesneden haaietanden. Dat omplooien werd gedaan om te vermijden dat er een spleet bleef tussen hout en lood. Zo vermeed men capillaire waterinfiltratie.
Ook tegenwoordig word er meestal bladlood gebruikt onderaan, dat werkt nog altijd het best.

Om de steeninvulling te verankeren gebruikte men gewoon forse (gesmede) spijkers of platte doken.

Mvg,

André

bjorn
14-11-12, 20:53
Wat ik eigenlijk bedoelde is hoe ze voor het kittijdperk de aansluitingen afdichten?

tuoh
14-11-12, 21:05
Die aansluitingen werden bij de bouw mee dicht gevoegd, maar na enige tijd brokkelde dat voegsel natuurlijk uit, het voegen was dan ook altijd een tijdelijke oplossing. Omdat er in die vroegere tijd geen valabel alternatief was bleef dat altijd een pijnpunt.
Een oppassende bouwheer liet regelmatig die voegen eens na lopen, maar de meestal keek men er niet meer naar om en nam men de latere schade door waterinsijpeling voor lief.
Het waren toen andere tijden, men liet zich niet afschrikken door wat schimmel, of een bos paddestoelen in huis:D

Mvg,

André

Okke
14-11-12, 21:59
Ik vind bladlood tussen de eiken palen en metselwerk wel een mooie oplossing eigenlijk! Ga ik denk ik wel overnemen. Die tip.

RvB
14-11-12, 22:22
Ik neem aan dat het bladlood alleen bedoelt is voor de horizontale delen en niet voor de verticale?
Persoonlijk zou ik aan de zijkanten een compriband/kokomoband/zwelband gebruiken.. Dit werk toch erg
Prettig en geeft een duurzame, flexibele bitumineuze afwerking.

Gr rick

Okke
17-11-12, 13:50
Zo update!
Gisteren 6,5 kuub beton gekrui-d. Was nog een flinke klus, doen we voorlopig maar niet nog een keer :p .
Betonmolen:
http://i47.tinypic.com/1sb3te.jpg
Aan het werk:
http://i46.tinypic.com/ri51ja.jpg

En het resultaat is verrassend waterpas en strak.
http://i46.tinypic.com/mn16h0.jpg

Kunnen we volgend jaar als er weer aangespaard is, muren metselen en het begin maken aan de overkapping. Hoe duur is metselwerk eigenlijk gemiddeld per m2? Stenen regelen we zelf, want we willen oude geleefde stenen gebruiken dus gaan op zoek naar een 2de hands zaak waar ze bakstenen verkopen.
En nog iemand hier die een goeie metselaar kent in regio Eindhoven? Tips kunnen per pb :) .

MarcoZ
17-11-12, 23:57
Is dat een duivenhok op de achtergrond?:p

Okke
19-11-12, 20:33
Jep, van de achterbuurman.
Veels te hoog, lelijk ding. Helaas. Maar goed, ieder zijn hobby :) .

EvdL
20-11-12, 11:39
Staat er nou op de 2e foto een vrouw vast in het cement omhoog te wijzen met haar vinger :) , was ze soms teleurgesteld dat de fotograaf niet aan het kruien was ??

mcluma
20-11-12, 12:31
Deed je het kruien met maar een kruiwagen ?

en de betonwagen heeft daarop gewacht?

Ongeloofelijk - je moet dan wel flink drinkgeld aan de chauffeur hebben gegeven - meestal droppen die boeren het gewoon op je stoep en weg zijn ze

Okke
20-11-12, 17:26
Een kop koffie was genoeg :D .
Die man heeft ruim een uur gestaan hier op straat.
Best aardige kerel. Was wel zijn laatste rit voor vandaag.
En we hebben met 5 man gekruid.

Zat ineens te denken. Onder die duiventil ligt een hoop zooi gestapeld waaronder een stapel hout waarvan ik vermoed (gezien de hoeveelheid gaatjes die erin zitten) dat het vol houtworm zit. Loop ik risico als ik tegen die duiventil een muur opmetsel met daar op (en ertegen aan onze kant) een onbehandelde houtconstructie van vers eiken?

De dame is het niet eens met de foto trouwens ;)

jpandriesse
21-11-12, 11:20
Voor de zekerheid dan maar die stapel hout in de fik steken, ben je ook meteen van probleem 2 af. ;) :p

MaartenS
14-12-12, 15:12
Hoe staat hier met de veranda? :)

MIKE
14-12-12, 21:08
Deed je het kruien met maar een kruiwagen ?

en de betonwagen heeft daarop gewacht?

Ongeloofelijk - je moet dan wel flink drinkgeld aan de chauffeur hebben gegeven - meestal droppen die boeren het gewoon op je stoep en weg zijn ze

nou bij mijn verbouwing was dat geen probleem er is een standaart los tijd en wordt die langer moet je wat bij betalen normaal.

MaartenS
15-12-12, 09:31
Zo update!
Gisteren 6,5 kuub beton gekrui-d. Was nog een flinke klus, doen we voorlopig maar niet nog een keer :p .

zo dan........eens even zien........6.5 kuub beton........das 6500 liter.......90 liter per kruiwagen.....72 kruiwagens en een paar emmers.

maar dan heb je wel wat :)

Okke
15-12-12, 12:27
Het waren meer dan 100 kruiwagens. 90 liter per kruiwagen red je met beton namelijk niet. We hadden 80 liter kruiwagens en ze werden niet tot het randje gevuld ivm. klotsen. Gelukkig hebben we de nodige broers, zus (werkt in dierentuin, dus die weet wel wat kruien is) en aanhang die is komen helpen.
Qua voortgang... Die is niet echt zichtbaar :P .

Ik heb wel platen laten maken om op de palen te schroeven tussen paal en stenen pilaartje. Foto's volgen vandaag.
Verder aan het orienteren en sparen naar gereedschap (ga een stukje 13de maand spenderen aan een slick, hoekbeitel en goede handzaag. Daarnaast ben ik aan het orienteren naar een goede cirkel/invalzaag) en materiaal.
Qua planning hopen we komende voorjaar/zomer de muur te kunnen metselen aan de achterkant en zijkant , daarna begint de houtbouw. Dus echt starten zal pas dit najaar worden vrees ik.

Ik zat trouwens te kijken naar handzagen en moet zeggen dat ik 240 voor een Lie Nielsen wel bijzonder heftig vind voor een handzaag. Over Pax heb ik echter weer minder goede recensies gelezen. Wat kan je het beste doen? Doorsparen voor een Lie Nielsen of is Pax goed zat? Vooralsnog heb ik alleen Bahco's gehad van een paar 10tjes namelijk.

MaartenS
15-12-12, 15:35
Ik zat trouwens te kijken naar handzagen en moet zeggen dat ik 240 voor een Lie Nielsen wel bijzonder heftig vind voor een handzaag. Over Pax heb ik echter weer minder goede recensies gelezen. Wat kan je het beste doen? Doorsparen voor een Lie Nielsen of is Pax goed zat? Vooralsnog heb ik alleen Bahco's gehad van een paar 10tjes namelijk.

zo dan.......zit daar een Pool bij die het zaagwerk voor je doet dan?

Na de nodige bahco zagen etc heb ik nu een Stanley Jetcut, ook niet duur maar zaagt een stuk beter.

bjorn
15-12-12, 19:31
Als je niet gigantisch goed een zaag kunt slijpen is het jammer om een duurdere zaag te kopen dan 20 euro, in mijn ogen. Voor het geld wat een hardpoint zaag kost ga ik niet slijpen, kost al meer aan tijd en vijltjes dan een hardpoint zaag die ook nog eens langer scherp blijft.

Okke
16-12-12, 16:23
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een zaag geslepen :P .
Maar gewoon een hardpoint Bahco dus. Scheelt weer een hoop geld, haha.
Maareh, de platen die ik heb laten maken door een collega:
http://i46.tinypic.com/x9iz5.jpg
Het idee is om de M20 draadeind voor 40cm diep in de betonnen plaat te verankeren, vervolgens komt er nog een 30cm hoge bakstenen pilaar omheen. Vervolgens wil ik in de eiken palen een gat boren van 20mm doorsnede en 40cm diep. Vervolgens schroef ik de plaat op de onderkant van de paal en draai ik de paal op het draadeind. Op die manier staan de palen vast aan de fundering en heb ik genoeg ruimte tussen de bakstenen pilaren om capillaire werking te voorkomen en kan ik de palen nog een beetje in hoogte stellen. De platen zijn verzinkt, maar heb ik nog zwart gespoten zodat ze niet opvallen tussen de houten palen en de bakstenen pilaartjes.

De pen die er tussen ligt kan ik gebruiken als tijdelijke pennen tijdens het opbouwen van het frame. Ik heb er zes maar als ik er meer wilde moest ik even seintje geven.
Schijnt geen drol te kosten dat spul. Moest wel even het schroefdraad aan het einde eraf slijpen en de uiteinden wat puntiger maken.

schoppe
16-12-12, 19:14
Hallo Okke

Denk er wel aan dat op de kopse kant de schroeven niet erg vast komen te zitten,persoonlijk heb ik voor een andere oplossing gekozen namelijk een draadeinde er op plus/min 150 van de onder kant dwars doorheen foto's staan bij de terrasoverkapping ook hier.

Mvg. henk

tuoh
16-12-12, 20:03
Schroeven in kopshout is bij deze toepassing geen bezwaar, de schroeven moeten enkel beletten dat de stalen plaat meedraait tijdens het monteren. Andere krachten komen er niet, of nauwelijks op. Het eigen gewicht van de constructie is dermate hoog dat er praktisch geen trekkende belasting op de schroeven komt te staan.
Zelf gebruik ik bij deze montagemethode trouwens altijd houtdraadbouten, deze hebben een grovere schroefdraad dan de normale houtschroeven, terwijl de dikte ook heel wat groter kan genomen worden. 8mm x 80mm is een mooie maat voor deze toepassing. Door de zeskantkop zijn ze ook makkelijker aan te brengen. De "schroeven" worden bij deze toepassing best wat over gedimensioneerd. Gebruikt in Eik (looizuur) gaan deze houtdraadbouten snel roesten, door de "te grote diameter" heb je dan heel wat meer jaren zekerheid.
Anderzijds is het dank zij dat roesten dat de bouten muurvast komen te zitten, ja, zelfs in kopshout.

Waar je ook op moet letten, eens geplaatst en van hoogte gesteld moeten de staanders wel ondervuld worden, dwz. tussen stalen plaat en bovenkant poer moet een vulling aangebracht worden, het gewicht van de constructie mag niet alleen dragen op 15mm schroefdraad, dat is wat veel gevraagd. Ondervullen kan met houten blokken, mortel, etc.

Ps: als die draadeinden 100 à 150mm diep in het hout zitten is dat meer dan voldoende, 400mm hoeft echt niet.

Mvg,

André

Okke
13-07-13, 22:34
Dank je voor de tips tuoh! Neem ik zeker mee. Na lange tijd ook weer een update. Na de bruiloft hebben we weer bij kunnen sparen voor het vervolg.
Momenteel ligt er een kuub eikenhout in de tuin als start voor de veranda :P .
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5969.jpg
Ook de stenen pilaartjes waar de eiken palen op komen zijn binnen
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5970.jpg
Kortom aan de slag!
De betonplaat was toch iets minder square dan de bedoeling, daarnaast misten we de fundering voor 3 stukken muur, dus daar mee begonnen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5976.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5977.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5977.jpg (plaatje is hier wel goed gedraaid, Dropbox doet beetje raar)
Hopelijk leveren de aangestorte stukken later geen problemen op :{ .
Maar het is nu even niet anders. Voor de volgende keer weten we weer hoe het wel moet :') .
Al doende leert men, zeggen we dan maar.

Verder ook begonnen met de eerste paal, deze komt in de hoek. Hierom is ie 5 x 7,5 cm.
Ik zit wel te kijken naar de verbreding, ik vrees dat ik deze te laat in heb laten gaan. Er komen nog de nodige inkepingen voor de houtverbindingen namelijk.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5981.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5981.jpg (weer het gedraaide plaatje)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5978.jpg
Als ik de inkeping gemaakt heb zal ik nog wel komen vragen of het genoeg is :) .

Okke
19-07-13, 18:21
Nou, de 3 balken voor de voorkant beginnen ook vorm te krijgen:
http://i42.tinypic.com/fkaa6r.jpg

Okke
20-08-13, 20:20
Vraagje, 1 van de balken die horizontaal de dakconstructie zal gaan dragen is aardig getordeerd, de ene kant ligt een cm hoger dan de ander.
Wat kan ik het beste doen, een nieuwe balk bestellen, of werkt het met een getordeerde balk ook prima?
Ik kan helaas de balk niet recht schaven ofzo, want hij is al op maat gezaagd.

Verder heb ik ook een balkje bedoeld voor een schoor waar op de helft een knoest zit ter grootte van ongeveer 1/3de van het balkje.
Zou dat problemen opleveren?

Alvast bedankt!

tuoh
20-08-13, 21:07
Vervangen is niet nodig, pas die gewoon aan in het werk. Bij houtconstructie's kom je zeer vaak getorste of kromgetrokken balken tegen, dat is nu éénmaal eigen aan de materie. De "kunst" is om er toch een zo recht mogelijke structuur mee op te bouwen:D
In sommige gevallen kan je die vervormingen is je voordeel aanwenden, een kromme balk met de bolling naar de belasting gericht plaatsen bijvoorbeeld, de draagkracht van die balk word op die manier een stuk hoger zonder extra ingreep.

Een schoor met een kwast ( zelfs een grote) is ook geen probleem, die dingen worden toch enkel op druk belast.

Op één van je foto's zie ik een paar balken liggen met een verjonging eraan, waar gaan die voor dienen? en waarvoor die verjonging? Heb dat nog niet eerder gezien.

Mvg,

André

Okke
21-08-13, 19:59
Ah, thanks. Mooie uitdaging erbij dus. Scheelt wel weer 100 euro :P .

Die verjonging heb ik erin zitten omdat ik deze verbinding wil maken:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/202.jpg
Dus met de verbinding van de horizontale palen klaar komt het er zo uit te zien:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/200.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/201.jpg
Ik weet dat de verjonging een vrij zwak punt is, maar constructief draagt het minimaal bij qua stevigheid van het geheel (als het goed is).
Het is deels voor de sier en deels om de balken bij elkaar te houden :P .

Okke
08-09-13, 20:51
Zo, vandaag de eerste vier palen rechtop gezet, morgen komt de metselaar namelijk de muren metselen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5994.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5995.jpg

SunRayes
08-09-13, 21:02
Hallo Okke,

Wat een mooi project.
Eiken houten constructies zijn altijd mooi om naar te kijken.

Groeten, Raymond

Okke
10-03-14, 11:24
Ietwat laat, maar.. dank je!
Gelijk een aardig moment voor een update. Een half jaar geleden is de metselaar langs gekomen voor de erfafscheiding en zijmuren van de overkapping.
Het resultaat was dit:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/internet/IMG_6013.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/internet/IMG_6012.jpg

Toch wel aardig gelukt, we zijn ook erg tevreden met het resultaat, enige is dat we laatst scheuren in het metselwerk zagen in het boogje van de doorgang, zouden dat scheuren zijn nav. het "zetten" van het boogje? Of kan dat een funderingprobleem zijn?

Verder hebben we afgelopen weekend de eerste laag balken gemonteerd en zag het er op de helft zo uit:
http://i59.tinypic.com/1zwnbib.jpg
En na 2 dagen buffelen (door drogen van balken was het 1 en het ander minder recht meer dan eigenlijk de bedoeling was, vandaar de spanbanden):
http://i57.tinypic.com/2qivihg.jpg

En een paar detailfoto's van de houtverbindingen gebruikt:
http://i62.tinypic.com/vyy7hy.jpg
http://i58.tinypic.com/2cz6hc5.jpg
Wel een grappig detail;
Geheel tegen verwachting (ken je skills) maar verbazingwekkend genoeg is het geheel zo goed als waterpas (voor naar achter = spot on waterpas, links naar rechts leunt de bel ruim binnen de lijntjes maar toch ietsjes naar links). Hadden we niet verwacht :D .

ed bever
10-03-14, 22:47
Okke , ziet er allemaal goed uit. Leuk en leerzaam project voor jou en ieder die mee leest . Nog veel knutsel plezier en brengt het tot een goed einde.

Groetjes Marc

David80
13-03-14, 10:20
Mooi werk zeg. Leuk om te doen al die verbindingen. Wat komt er voor dak op?

de Kastanjeboom
13-03-14, 16:48
Geweldig toffe verbindingen!

Okke
22-03-14, 22:40
Hey David, er komt een zadeldak bovenop met dakpannen.

Okke
10-04-14, 19:18
Dakconstructie zit erop! Vanaf nu het voor jullie minder interessante deel van het proces en dat is dakbeschot en pannen erop :) .
Huppetee, de foto's van het proces :P .
Het begon met de onderdelen los op de grond, na 4 wekenlang wekelijks de weekenden bezig te zijn waren alle pennen en gaten gezaagd en gehakt
http://i57.tinypic.com/24uyz9w.jpg
Ivm. een little one op komst zit er ineens een deadline op dit project en moet het voor de zomer klaar.
Daarom heb ik hulp gekregen van een broertje van SQ en een vriend. Dat scheelde significant in de doorlooptijd :+ .

Vervolgens op hoogte de boel spant voor spant monteren
http://i59.tinypic.com/rvy103.jpg

Helaas blijkt dat het hout (dat vorige week op de grond nog perfect pastte) nu ineens hier en daar van maat veranderd is, dus we moesten hier en daar nog de pennen bij zagen. Lang leve de timmermans truukjes (deed het eerst met beitel en schaaf). Dit ging stukken sneller :P .
http://i60.tinypic.com/jtuyyg.jpg

Gordingen erop, met dank aan een kanaallift was dat redelijk te doen, ondanks de dik 80kg per balk
http://i58.tinypic.com/104qfjq.jpg

En dan huuphuuphuup, resultaat 8-) .
Van "binnen":
http://i58.tinypic.com/riwzg4.jpg
En van buiten (met sfeerlicht):
http://i58.tinypic.com/nx885w.jpg

Willems Ontwerp
10-04-14, 21:13
Indrukwekkend bouwwerkje hoor, mooi ! Ga je hier gewone pannen op leggen of van die kleine tegelpannen ? (Persoonlijk vind ik dat een erg mooie combinatie, tegelpan en robuust framewerk)

Okke
10-04-14, 22:49
Tegelpan is wel mooier, maar een gewone OVH pan past beter bij de bouwwerken erom heen (er staan de nodige schuurtjes en huizen vrij dicht op :) ).
Het wordt daarom een standaard pan in matgrijs of een tint die daarbij in de buurt komt.

Ik ben wel nog op zoek naar 2 oude dakramen die ik aan de achterzijde kan monteren, want aan die kant staat einde dag de zon op, en zo pakken we toch nog wat extra licht tegen het einde van de dag.
Is alleen wel weer lastig om 2 dezelfde passende bij standaard hollandse dakpannen te vinden...

Willems Ontwerp
11-04-14, 18:30
http://www.kempischebouwmaterialen.be/assortiment/NL/decoratieenafwerking/67/dak-enmuurramen/98/
http://www.kempischebouwmaterialen.be/assortiment/NL/dakpannen/57/

Ronald L.
11-04-14, 19:04
Van der Vleuten in Best?

placebo
18-04-14, 22:44
Vol bewondering heb ik naar dit staaltje vakwerk gekeken.

gr. placebo

Dulcimer
14-05-14, 00:28
Hallo Okke,
ik heb al een hele tijd niet meer op het forum gekeken ( zag nu pas bij de private messages dat er 'n hoop mensen vragen hadden gesteld n.a.v. "verslag van de bouw van een eiken tuinhuis", zij hebben nooit antwoord gekregen; mijn excuses daarvoor). Ik ben blij dat ik dat verslag destijds gemaakt heb; ik zie dat je in dit mooie project deels gebruik hebt gemaakt van wat in het verslag staat en geleerd hebt van mijn fouten. Je project ziet er professioneel uit. Proficiat!
Veel succes met de afbouw,
Frans

Okke
04-06-14, 10:01
Dank je Dulcimer! Overigens heb ik meer van je successen geleerd dan van je fouten ;) .

Dakramen heb ik ook gevonden ondertussen, via marktplaats, 2 oude dakramen voor 60 euro. Dat is nog een keertje te doen.
Het puntje is ondertussen ook opgemetseld en ik ben nu alweer een maand dakbeschot aan het schilderen. Helaas werkt het weer niet bepaald mee waardoor ik de nodige tussenpauzes moet inlassen elke keer.

Zal je zien dat dadelijk als het dak erop zit, het goed weer wordt :P .
Als het lukt zal ik van de week nog foto's maken en hier posten.

Okke
05-06-14, 20:58
Zoals beloofd...
Foto update *) .
Opgemetselde puntje:
http://i61.tinypic.com/2lw3y28.jpg

De houten balken steken er doorheen wat wel een gaaf effect geeft.
Om het hout zit een plak lood om te voorkomen dat het natte cement het hout aan zou tasten.

Verder ook begonnen met monteren van dakbeschot. Momenteel is 3/4de in de hoogglanslak gezet:
http://i61.tinypic.com/t4yazm.jpg
De balken contrasteren wel erg mooi zo tegen het dakbeschot, gaat echt super mooi worden O+ .

En de dakpannen liggen ook klaar:
http://i62.tinypic.com/aow95c.jpg
In totaal waren er van de 580 pannen maar 20 gesneuveld tijdens transport en 6 omdat ik 2 pakketjes pannen van de kruiwagen liet kletteren :@ .
Dat is nog net binnen de marge van wat kapot mocht, dus dat is een gelukje O-) .

En ik heb deze 2 dakramen op de kop kunnen tikken via marktplaats.
Heb ze in de hamerite gezet en opnieuw gekit, moet alleen de kit nog wel zwart schilderen.
De kleur kit was een beetje een mis schatting :P :
http://i61.tinypic.com/2s7xfdu.jpg

ed bever
05-06-14, 21:44
Ziet er nu al prachtig uit !!, zeker het witte dak beschot tegen de eiken balken. Nog even een vraagje zijn de eiken balken al met iets behandeld of is dit het effect van de foto.

Nog veel knutselen plezier ! Gr marc

Okke
05-06-14, 21:50
Nope, is niet onbehandeld. Er is eerst een laag Osmo 4001 impregnering overheen gegaan, vervolgens 2 a 3 lagen Osmo 420 olie.
Het impregneermiddel zit erop om te voorkomen dat er schimmels ontstaan tussen de olielaag en het hout (is immers nog lang niet gedroogd eikenhout) en tegen beestjes.
Onze achterbuurman spaart namelijk boktor en houtworm in zijn huis/onder zijn duiventil en van mij mag dat lekker in zijn huis blijven ;) .

MaartenS
06-06-14, 09:07
Dat wordt echt heel fraai!!!!

Okke
14-07-14, 09:32
Het dak zit erop!
http://i61.tinypic.com/10dy4c0.jpg
http://i61.tinypic.com/2iqe8lg.jpg

Wederom een klus die ik zwaar onderschat heb. De pannen lagen er in 2 dagen op, maar al het voorwerk ben ik een week of 3-4 mee bezig geweest.

Met de zinken dakgoot zijn we ook wel erg blij, maakt het toch wel af:
http://i57.tinypic.com/2a92l4n.jpg

En dan kunnen we nu met de 2de helft aan de gang. De binnenkant.

MaartenS
14-07-14, 10:08
echt heel erg fraai!!!