Mijn eerste stapjes in de wondere wereld van de pepermolens...

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste forummers,

Zoals jullie misschien gelezen hadden ben ik laatst met forumlid GAV op stap geweest naar Ronald Kanne van de Houtdraaierij. Ik had gevraagd of hij mij eens wilde uitleggen hoe je een pepermolen maakt. GAV wilde wel mee, ik maak met regelmaat houttochtjes met dit bevriende forumlid (nog iemand die ik via het hout heb leren kennen....gaaf toch?) Ronald heeft een mooie werkplaats met nog mooiere machines erin. Daar staat oa een erg fijne Oneway draaibank waar ik al heel lang over droom, een klein draaibankje voor fijn werk/demo's , vlak/vandikte-machine en een beest van een lintzaag,kortom mijn perfecte habitat.

Ronald's eerste uitleg was duidelijk en bondig. "Nou, je neemt een stuk hout en daar boor je een gat in................." Nou, toen Ronald liet zien hoe zo'n pepermolen tot leven komt merkte ik dat hij in principe gelijk had maar er waren toch nog wel meer handelingen nodig die hij piekfijn uitlegde. Gelukkig had ik mijn camera mee dus ik heb me helemaal suf geklikt. Wat minder snugger was is dat ik die foto's op een of andere manier vorige week gewist hebt....nou ja....

Naast pepermolens is Ronald's passie het draaien van schalen....eigenlijk bedoel ik SCHALEN !!! Wow, ik heb een schaal gemaakt van plataan in de handen gehad daar kan je een baby in badderen. Goede vormgeving,strak afgewerkt....yep....Dat is mooi werk !!

Toen kwam het moment dat ik zelf wat ging proberen. Ik nam een stuk hout,boorde daar een gat in.....uhmm...hoe was het ook alweer ? Laten we zeggen dat de 1e poging niet erg geslaagd was, daarna volgen er nog 4 pogingen waarvan er 3 doorgekomen zijn tot de finale. Deze zijn allemaal voorzien van een simpel maalwerk. Van Ronald hadden we een set meegekregen en via Axminster heb ik wat grotere maalwerken besteld. Erg goedkoop maar ik ben bang dat de kwaliteit daar naar zal zijn.

IMG_4820.jpg

De linker is gemaakt van amerikaans esdoorn met walnootfineer
De middelste is gemaakt van een stuk hout dat ik van mijn belgische houtkameraad Sam kreeg
De rechter is gemaakt van mijn favoriete houtsoort om mee te werken : Gestoomd peren

Dit rook naar meer....helaas moet ik de werkzaamheden even stopzetten maar ik heb een heleboel ideeen in mijn hoofd voor allerlei verlijmingen en vormen voor de komende pepermolens. Vorige week gelijk maar een heleboel maalwerken besteld bij Peter Hemsley van TheToolpost. Daar had ik ook een CAMVAC besteld en dus was er nog wel wat ruimte voor de maalwerken.

Ronald, nogmaals bedankt voor het uitleggen !!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Sam : Het is erg mooi hout maar is relatief hard. Beitels moesten dus erg scherp zijn, nu moeten ze dat altijd zijn natuurlijk maar met die hout werd je gelijk afgestrafd..hahaha
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb bij de Blokker ook wel eens pepermolens in mn handen gehad die voor zover ik het kon bekijken ook wel te gebruiken zijn al maalwerkleverancier ;-). Kosten doen ze ook niets. Ik weet natuurlijk niet hoe ze zich houden in gebruik...
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik heb zelf die van de Blokker gebruikt.
Ik geloof dat ik er € 5,- voor betaald heb.
Maar er zitten wel keramische maalwerkjes in.
Tot op heden werken ze nog prima.
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Rick,

Mooi om te zien, zelf heb ik totaal geen ervaring met draaien, maar wel vandaag mijn eerste instap draaibankje gekocht.
Wat betreft de gewiste foto's, er zijn programmaatjes om gewiste foto's te restoren, zelfs nadat ze overschreven zijn met andere foto's.

Ik zal eens zoeken of ik die naam van dat programmaatje nog kan vinden.

Nog tips voor een startende draaier ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb bij de Blokker ook wel eens pepermolens in mn handen gehad die voor zover ik het kon bekijken ook wel te gebruiken zijn al maalwerkleverancier ;-). Kosten doen ze ook niets. Ik weet natuurlijk niet hoe ze zich houden in gebruik...

De AH pepermolenbinnenwerkmaalwerken waren helemaal niet verkeerd. Een van de twee die ik maakte staat permanent in mijn camper, en wordt een aantal weken per jaar intensief gebruikt. De andere staat bij mijn zussie. In de keuken. Zelf gebruik ik dagelijks in de keuken twee maalwerken van Crushgrind - Deense keramische molens. Eentje voor peper en eentje voor allerlei ongemalen kruiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.