verboom pennenbank

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Beste Collega's

Helaas ben ik vanwege ontzettend drukke werkzaamheden een tijdje weinig hier geweest.
Het voordeel van hard werken is echter dat je geld verdient en daarmee kun je dan weer machines kopen.

Zo is mijn (bijna) laatste aankoop een verboom pennenbank geweest.
Prima compacte machine, niet zo jong meer en dus goed uitkijken waar je je handjes hebt als jij aanstaat maar daar ben ik wel aan gewend.

Mijn vraag is nu of iemand deze machine kent, misschien een timmerman van vroeger of juist een timmermand van nu met een baas van vroeger?
Het volgende is namelijk het geval, op de schilkoppen van de machine zat, toen ik hem aankocht, een cirkelzaagblad bij wijze van voorsnijder.
Dit blad is echter een paar keer geslepen waardoor de diameter nu kleiner is dan die van de schikop waar hij op gebout zit.
Hierdoor blijft er aan de pen, vlak voor de borst steeds een millimeter hout staat (soort tandvlees) wat ik met de hand weg moet steken.
En daarvoor heb ik natuurlijk geen pennenbank gekocht.
In de schilkoppen (100mm breed) zit echter wel een sparing voor een voorsnijmes maar je begrijpt het, die heb ik er niet bij.
Waar ik naar op zoek ben is:
a. 4 originele voorsnijmessen
b. een andere schilkop met moderne voorsnijders (asgast 30 mm breedte schilkop 100 mm)
c. een handige (waarschijnlijk) lasser die mij kan helpen de oude schilkop geschikt te maken voor het gebruik van een (modern) 4 zijdig vierkant voorsnijmesje.

Heb je iets, weet je iets of ken je iemand die iets weet dan hoor ik het natuurlijk graag!
Hierbij nog enkele foto's om te illustreren waar het om gaat.IMG_1225.jpgIMG_1223.jpgIMG_1224.jpg
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Beste,

Als je naar een gereedschappen slijpdienst gaat met ervaring moeten ze volgens mij de juiste nieuwe voorsnijders kunnen leveren.
Zo doen wij dat hier tenminste, maar ik moet wel zeggen dat de gereedschappen fabrikant/slijpdienst die bij ons komt al een 40 tal jaar actief is.
Je kan ook de zaagbladen op maat laten maken, maar volgens mij zijn voorsnijders een betere en zuivere oplossing als je de machine veel gebruikt.

Groeten,
Kris
 

tuoh

Oud hout
Dergelijke voorsnijders kan je normaal gezien wel bestellen bij de gekende slijpdiensten zoals Leitz, Leuco,etc. De koppen laten aanpassen om snijplaatjes te monteren kan ook, maar daarvoor heb je een bedrijf nodig dat kan (metaal)frezen, of een goed geoutilleerde DHZ. Of eens horen bij een machinehandel die pennenbanken verkoopt, desnoods van een ander merk, die pennenkoppen kom je op verschillende merken tegen.

Ps: je hebt in elk geval een degelijke machine op de kop getikt, daar ga je nog veel plezier aan beleven.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.