beginnersvraagjes: houten speelgoed maken

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
ik zou willen beginnen met houten speelgoed maken voor mijn zoontje, petekind en dochter die nog onderweg is.

Totnogtoe heb ik een electrische gitaar, een trap en een aantal kasten gemaakt vertrokken van geschaafd hout en MDF. Ik heb geen technische opleiding genoten, ik begin af en toe aan dingen die anderen de stempel 'zot' (gitaar) tot 'moedig' (trap) en probeer dat zo goed mogelijk te doen, met bijna altijd een goed resultaat.

Nu zou ik aan fijner werk willen beginnen als knikkerbanen, loopeendjes, kranen,... Concreet heb ik deze http://www.woodstore.net/cogrmocr.html kraan in gedachten. Daarvoor heb ik nog mooie stukken meranti en yellow pine liggen. Die ik zou laten zagen en schaven tot stukken van 8mm dikte

En dan nu de vragen?
Die yellow pine is een zachte naaldboom, is daar veel risico voor splinters en hoe is dat eventueel te vermijden? (ik heb voldoende meranti om het volledig daaruit te maken)
Is er een manier om zonder kolomboor perfect verticaal te boren?
Welke lijm gebruik ik best? de klassieke witte lijm? Modern polyurethaanspul? Huiden- en beenderlijm?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
klassieke witte lijm is voldoende normaal gezien, wel goed klemmen.
perfect verticaal boren zonder kolomboor is mogelijk, maar daar zal je wel wat op moeten oefenen.. De vraag is echter wel of het absoluut perfect haaks moet zijn?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik weet niet of je die hebt, maar perfect verticaal boren kan ook met een bovenfrees en de juiste diameter freesbit...
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Ik heb een bovenfrees ter beschikking, maar ik kan daarmee niet boren. Misschien ligt dat aan de bitjes. Ik kan een mm of 2-3 en dan moet ik horizontaal bewegen om dieper te geraken. De bitjes die ik heb snijden enkel aan de zijkant en dus niet verticaal naar beneden. Ik kan wel proberen een houtboor in de freesmachine te steken, of nieuwe bitjes te kopen die ook verticaal gaan. Bedankt voor de tip.

Iemand met advies over het al dan niet splinteren van de yellow pine?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... De bitjes die ik heb snijden enkel aan de zijkant en dus niet verticaal naar beneden. Ik kan wel proberen een houtboor in de freesmachine te steken, of nieuwe bitjes te kopen die ook verticaal gaan.
...
Een houtboor in de bovenfrees gaat niet lukken, daarvoor is het toerental te hoog. Je moet inderdaad bitjes hebben die ook aan de onderkant snijden, bijvoorbeeld deze.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
moet je even zoeken op "drevelboor" dit zijn speciale freesjes om gaten mee te boren, worden o.a. in het festool "gatenrij apparaat" gebruikt.

heb ze bij diverse webwinkels gezien.
 

Timber

Nieuw lid
25 okt 2012
9
0
Leeuwarden
Om het splinteren te vermijden zou ik het geheel in een mooie transparante lak zetten. Op die manier is het speelgoed ook makkelijker schoon te maken als de kids er (per ongeluk natuurlijk) mee in de modder spelen bijvoorbeeld.

Mooi stukje speelgoed trouwens.

Arjan
 

tuoh

Oud hout
Van alle naaldhoutsoorten is Yellow Pine één van de hardste en taaiste, splinteren gaat bijna niet voorkomen bij deze houtsoort.
Je hoeft dus ook geen speciale maatregelen te treffen. Eén uitzondering hier, maar dit geld voor alle houtsoorten, probeer zoveel mogelijk scherpe randen te vermijden. Wanneer de scherpe randen even worden gebroken met een stukje schuurpapier geeft dit een enorme verbetering tegen splinteren en andere beschadigingen. Het werkstuk is dan ook heel wat prettiger te manipuleren.

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je zegt het. Toen ik wat serieuzer met deze hobby aan de slag ging had ik het nooit gedacht, maar ik heb me intussen al een aantal keren gesneden aan pasgeschaafde planken :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
cool projectje, speelgoed is bijna altijd van beuk gemaakt, blijkbaar één van de weinige voedsel veilige houtsoorten.
Of meranti of YP nu echt giftig zijn voor kinderen denk ik niet, maar het is toch altijd leuk om te weten!
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
cool projectje, speelgoed is bijna altijd van beuk gemaakt, blijkbaar één van de weinige voedsel veilige houtsoorten.
Of meranti of YP nu echt giftig zijn voor kinderen denk ik niet, maar het is toch altijd leuk om te weten!

dat zal ik eens opzoeken. Daar had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. De kleintjes waarvoor ik ze zou maken zijn wel voorbij de fase waarin ze alles in hun mond steken, maar veilig is altijd beter.

bedankt voor de tips
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
moet je even zoeken op "drevelboor" dit zijn speciale freesjes om gaten mee te boren

Sommige drevelboren hebben een plat vlakje in de schacht, die kan je niet in de bovenfrees gebruiken.

Ook spiraalfrezen zijn geschikt om gaten mee te boren. Wel eentje kiezen met de spaanafvoer naar boven.
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Mijn vorige project was een trap -al had ik beter eerst die kraan gemaakt om de trap te plaatsen- en dan ook een paar keer tot eigen schade ondervonden dat vers gezaagd en geschaafd hout niet prettig hanteert. Ik heb de wangen en treden pas rond gezet met de frees toen al de rest klaar was vanuit de gedachte dat ik dan kleine beschadigingen tijdens het proces ermee uit zou halen.

Wat ik een beetje opmaak is dat het onmiddellijk rondzetten het risico op splinteren en dus ook de ernst van eventuele schade (ik laat al eens iets vallen) tijdens het proces kleiner zijn.
 

WR1944

Oud hout
Ik had een oom die meubelmaker was. Z'n opleiding had hij voor de oorlog genoten bij Pander in de vliegtuigbouw, inderdaad hoofdzakelijk hout toen. Hij zei altijd dat je de randjes moest breken na het schaven. Dat voelt prettiger aan bij het hanteren en met beitsen of verven houden de randen ook beter. En nog steeds haal ik even een schuurblokje of een blokschaafje langs de randen. Het scheelt ook in splinteren.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dag Kraanman,

Ben via de zoekfunctie op dit topic beland, even op je profiel gaan kijken, maar zag geen resultaat-foto :)
Heb je die misschien ? Ben wel benieuwd!

Groetjes Jolien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.