Zelf plak/kruisroede maken met geleverde profiel latten

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0

Beste Allen,

Ik hoop dat je jullie me kunnen helpen met wat tips. Want breek me hoofd er op dit moment over.

Ik heb nieuwe draaiende delen in mijn kozijnen laten maken. Hierkomt dubbel glas in. Nu hebben ze profiellatten (duivenjager) bij geleverd, maar ik moet hier zelf nog kruizen van maken.

Alles wat ik op internet gevonden heb gaat uit van normale roeden en ik moet dus plak roeden hebben. Hoe krijgen mooie goede verbinden?

Wie heeft er tips voor mij.

Dank

gr
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zo?
raamroede.jpg
Maar dan zonder de T-poot, aangezien je ze gaat plakken.
Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om de horizontale stukjes 'los' te houden, een halfhoutverbinding lijkt me ondoenlijk.
 
Laatst bewerkt:

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
@Ronald, ja dat bedoel ik. Allen hoe maak je die

@Woodshop ja dat zo een super oplossing zijn. Maar is dat ook in NL verkrijgbaar? Dit zou ik dan zo op me bovenfrees kunnen zetten. Als ze dit nog in freesmessen zouden hebben dan helemaal super want dan kan hij gewoon in me freesbank.

Iemand een adresje?
 

woodshop

Nieuw lid
4 apr 2012
16
0
Je kunt rechtstreeks bij Eagle America bestellen voor levering in Nederland.
Het "A" bit bestaat overigens alleen met een 1/2 inch schacht, daar moet je dus wel een spantang voor hebben. Vergeet niet ook een 1/4" straight bit erbij te bestellen.
Succes!
 

tuoh

Oud hout
Als je met plakroeden gaat werken komen daar geen verbindingen bij kijken. Al wat je moet doen is de diverse delen welke elkaar kruisen in verstek te zagen. Benodigd materiaal, een zaagmachine die op 45° kan zagen, of een verstekbak en kapzaag.

Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je met plakroeden gaat werken komen daar geen verbindingen bij kijken. Al wat je moet doen is de diverse delen welke elkaar kruisen in verstek te zagen. Benodigd materiaal, een zaagmachine die op 45° kan zagen, of een verstekbak en kapzaag.

Mvg,

André

Op deze manier eindigen je plakroeden dus in een punt?
Normaal gesproken komen plakroeden gegrond aan, en worden gewoon koud tegen elkaar aan op het raam gekit, als je de roeden in een punt/verstek zaagt is het dan niet raadzaam de delen te lijmen of af te kitten ivm eerder rotten?

De roeden op deze manier maken is het makkelijkst, maar is de manier van in elkaar lopen zoals het buitenaanzicht in Roald's tekening niet duurzamer?
Dus als het ware contramallen zonder verder een verbinding toe te passen?

Heb nog nooit geprofileerde plakroeden aangebracht maar wel aan beide manieren gedacht bij het lezen vd vraag, hoe het meestal gedaan wordt weet ik niet.

Nu ik er even dieper over nadenk: Als je de roeden in verstek bij elkaar laat komen, zit er wel een punt aan het eind, maar geen scherpere hoek dan 90 graden, dus zal het met dat eerder wegrotten ook wel meevallen.

Groeten, Bjorn
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, maar dat is hoegenaamd geen bezwaar. Tijdens het plaatsen gaat er wat kit tussen de naden en klaar is kees. Ga je de roeden onderling verbinden volgens bovenstaande tekening of ga je met profiel en contraprofiel aan de gang, dan moet er ook altijd iets tussen de naden zitten of je krijgt last met capillaire waterinfiltratie. Daar doet een verbinding op zich niks tegen, integendeel zelfs, bij verbindingen is er meer gevaar op rotting, het water zit dan opgesloten en kan niet weg. Ik gebruik hier altijd MSPolymeer voor, werkt het fijnst.

Wanneer plakroeden voorzien zijn van een profilering kan je deze niet simpel koud tegen elkaar zagen, er moet op de één of andere manier steeds gezorgd worden dat de profilering mooi op elkaar aansluit. In verstek meestal, of met profiel en contraprofiel, of met ....... De mogelijkheden zijn legio, maar dat hangt af van de toegepaste profilering.

Verder is het belangrijk om de naden tussen glas en roede goed af te kitten (met butyl mastiek) zo krijgt water geen kans om te infiltreren.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Afkitten doen wij altijd op dezelfde manier als bij de glaslatten, alleen worden plakroeden met dik dubbelzijdig plakband (3-4 mm dik) op het glas geplakt en daarna rondom afgekit met beglazingskit.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Heren,

Dank voor de input tuoh zegt was ook als eerste in mijn gedachte opgekomen. Maar zat eigenlijk met zelfde probleem als Bjorn gaat dat wel goed en hoe wordt het aangezicht.

Maar ik zou het natuurlijk een proefstukje kunnen maken. Maar dan wel of niet verlijmen, aan elkaar? Of gewoon op de dubbelzijdig tape plakken en afkitten?

Indien plakken MSPolymeer gebruiken?

Verder is profilering Duivenjager R-6. Gisteren werd bij de timmerfabriek verteld dat contra profiel niet mogelijk was. Ben er ook nog niet uit welk contra profiel mes ik zou moeten hebben.

Maar het bovenstaande zou wel veel werk schelen.

@Frank dat is ook een mogelijk oplossing alleen heb ik glas latten van 32 mm breed dus net weer 2mm te veel.

Iemand ervaring met die frezen?
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Onderwijl de oplossing gekocht op internet. Is niet de goedkoopste oplossing.

Maar als je zoals ik bijna 15 ramen en deur moet maken zeker wel de oplossing.

Een Kruisroedestans.


304.jpg
gr,

Hendrik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.