gezeept eiken tafel

Henricus

Nieuw lid
3 nov 2012
7
0
Mijn vraag betreft een eiken tafel die jarenlang gezeept is, als enige afwerking. Dit voldoet niet, er komen al gauw kringen in e.d.
Vraag: hoe zou ik deze tafel kunnen behandelen (bijvoorbeeld logen?) voordat ik de tafel kan afwerken met een duurzame lak of beits?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
zepen is wel een goede afwerking, maar heeft als nadeel dat de tafel regelmatig overnieuw gezeept moet worden. je kan de tafel lichtjes opschuren en vervolgens behandelen met olie, of een soort osmo-achtig product. dit geeft een goede bescherming tegen vocht en vlekken.

ik hoop dat je hier wat mee kunt,

btw, welkom op het forum!

mark van zee
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Het mooie van zepen vind ik het behoud van de kleur van het hout. Met osmo wordt het toch altijd wat geliger. Daarnaast zou zepen voldoende moeten beschermen, mits je het vaak genoeg opnieuw zeept. Het voordeel daarbij is dat het reinigt en afwerkt tegelijk.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ik kan bovenstaande tips bijtreden.

Mijn ervaring tot op heden:
Pas op met logen (traditioneel met ammoniak) en deze afwerken met een synthetisch verzegelend product.
Dit is best af te werken met een voedende (color) olie.
Deze kan je nadien blijven zepen om de vergeling tegen te gaan.

Lak of beits, zeker op de dag van vandaag (Europese regelgeving VOC) kunnen erg vergelen.
Als je het meubel toch wil verzegelen kan je, na het logen, een 2K matte vernis eventueel licht (wit) aangekleurd plaatsen in een laag of drie.
 

Henricus

Nieuw lid
3 nov 2012
7
0
Mijn vraag betreft een eiken tafel die jarenlang gezeept is, als enige afwerking. Dit voldoet niet, er komen al gauw kringen in e.d.
Vraag: hoe zou ik deze tafel kunnen behandelen (bijvoorbeeld logen?) voordat ik de tafel kan afwerken met een duurzame lak of beits?

Dank voor de adviezen. Op grond van jullie reacties laat ik de tafel zoals hij is. Gezeept dus.
Ik ga nu een groter eiken blad maken, het gezeepte blad zal ik dus binnenkort verkopen of voor een ander meubel gebruiken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hoi Henricus,

Wat een leuk onderwerp.
Ik heb veel meubels gezeept. Onder andere een zelfgemaakte eetkamerset.
Als je de meubels mooi wilt houden zal je ze een keer buiten onder de tuinslang moeten zetten,
stevig afborstelen, afdeppen met doeken, drogen, licht schuren en het zeepproces moeten herhalen.
Let op! Teveel zeep in je sop kleurt het eiken licht grijs.

Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met dat zepen. De uitstraling van de oppervlaktebehandeling
vind ik nog steeds fantastisch.
De laatste tijd heb ik een andere behandelingsmethode met dezelfde uitstraling.
De gezeepte meubels "ontzepen" en behandelen met Skylt (twee componentenspul op waterbasis),
heb ik ook voor mijn eikenhouten vloer gebruikt).
Het resultaat is alsof het hout niet behandeld is en mooi licht. Drie laagjes opzetten.
Vervelend is dat het spul niet in kleine verpakkingen te koop is en vrij prijzig.
Pluspunt is weer dat het aardig houdbaar is zelfs in aangebroken verpakking (na twee
jaar kan ik het nog steeds gebruiken - wel even de velletjes er uit zeven).
Als prijs een probleem is kun je een mat- of zijdeglanslak op waterbasis (vergelen niet) gebruiken, bijvoorbeeld van Glitsa.
Maar ja, dan zie je wel dat je meubels een afwerklaag hebben.

Tjeerd
 

Henricus

Nieuw lid
3 nov 2012
7
0
Beste Tjeerd, Dank voor het advies. Ik voel wel iets voor een behandeling met Skylt. Dan eerst de tafel onder de tuinslang en licht schuren, dus. Het mooie is inderdaad, dat je geen afwerklaag ziet.
Ik hou je op de hoogte.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik heb net Skylt gezet op een eiken buitendeur.

Deur is heel oud , ik heb ze 20 jaar geleden blank gezet, toen een licht gekleurde vernis erop.

Maar dat wordt natuurlijk donker en daarom ze maar terug afgebeten met een verfafbijt, losgeweekte blubber met een krabber er vanaf, en dan,... met een roterende staalborstel nog eens erover, resultaat; blank hout, ietske grover natuurlijk, maar niet zo diep als zandstralen, kleur is dat van oud eiken, niet perfect blank maar heel lichtjes gekleurd, en dan direct Skylt erop.

Vind het geweldig, volgend weekend tweede laag Skylt erop.

Deur is een tweeluik van 250 * 150 totaal, ik zet er in totaal twee lagen op en zal dan ongveer 800 ml verbruikt hebben, kan iets minder zijn want de eerste laag verbruikte veel, neen, ik denk 600 ml totaal dat ik ga verbruiken.

Skylt is 2K, maar je kan het redellij kgedoserd aanmaken, ik maak het aan per 200 ml, denk dat per 80ml minimum ook kan.

Voor het doseren gebruik ik een 10ML injectiespuitje.

Nu maar hopen dat de Skylt de winter doorkomt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.