Bosch GST 140 CE, de zaag der zagen.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Mijn oude vertrouwde Makita decoupeerzaag was aan vervanging toe dus tijd om een nieuwe zaag te kopen. Dan ga je eens om je heen kijken en dan zie je dat je verschillende opties hebt. Misschien die goeie oude Festool Trion PS 300? Wel een fijne machine, ligt goed in de hand, ruim voldoende vermogen en die fijne geleidingblokjes die het zaagblad recht houden. De PS 300 heeft echter een voor mij onoverkomelijk nadeel, geen verlichting. Hmmm, misschien is de nieuwe Carvex PS 420 iets? Erg mooie machine, een laag gewicht, goede ergonomie, weer die uitstekende zaagbladgeleiding en nu ook een Festool decoupeerzaag met verlichting. Maar dan de prijs, dat is nogal wat zeker als je bedenkt dat de verstekzool (die voor mij als scheepstimmerman onmisbaar is) ook nog eens 120 euries kost, zit je in totaal al bijna op 500 euro. De Mafell van hetzelfde laken een pak. mooie machine maar die prijs. Is op dit moment ff te veel voor mij. Misschien dan toch weer de Makita? Gewoon een goede degelijke machine (met verlichting ;) ) maar haaks zagen is niet z'n sterkste punt. Toen zag ik dus de Bosch GST 140 CE en die zag er wel interessant uit dus ik naar Regts en zoals altijd hebben ze daar nooit de machine waar ik nou net in geinteresseerd ben. Dan maar online eens kijken en bij Toolnation hadden ze de laagste prijs, 248 euro. Gelijk besteld en en 3 dagen later had ik 'm in huis.
1684756622f5e61fb8989bef200fc146f8ebb9eb.jpg

De eerste indruk is goed met de van Bosch bekende bouwkwaliteit maar hoe doet ie het in de praktijk? In 1 woord, geweldig! De zaag loopt mooi rustig en het vibratieniveau is zeer laag. De machine heeft ook een mooi systeem om het zaagblad te geleiden. In tegenstelling tot Festool en de voorloper van deze machine, de GST 135 heeft de 140 geen geleidingsblokjes maar extra wieltjes. Onder een groot wieltje dat vlak boven het oppervlak zit en daarboven 2 kleinere wieltjes en het systeem past zichzelf aan aan de dikte van het zaagblad, je hoeft dus niet meer zoals met de GST 135 op een knop te drukken.
16847565ee99539fa68444ed212bc0256bad20b0.jpg

16847564aec5e425a694c9b4f87ea3beac2bd2ac.jpg

Dit systeem werkt zeer goed en houdt het zaagblad mooi recht en haaks. Andere pluspunten zijn, ja daar is ie weer, ingebouwde verlichting (door middel van een knop aan en uit te schakelen of permanent in te schakelen), de zool is door middel van een hendel zonder gereedschap te verstellen, de zool is ook geveerd en schiet daardoor op 90 en 45 graden op z'n plek. En natuurlijk zoals we tegenwoordig gewend zijn een snelwisselsysteem voor de zaagbladen. In de zaagbladhouder zit ook een veertje die het zaagje bij het openen naar buiten drukt, zeer handig als het zaagje heet is.

Conclusie, zoek je een decoupeerzaag die op hetzelfde niveau presteert als Festool en Mafell maar veel minder kost en in tegenstelling tot de eerdere genoemde merken wel compleet is, dan is er maar 1 optie, de Bosch GST 140 CE (of de BCE met beugelhandvat).
 
D

DervishD

Guest
@ Spaander:

Het is maar net wat je zelf prettiger vind werken. Als je bv ook veel onderhands zaagt dan is zonder een beugelhandvat handiger. Het zwaartepunt ligt bij de uitvoering zonder handvat ook wat lager, dat geeft iets meer stabiliteit.
 

ernst

Actieve deelnemer
zweer al jaren bij bosch.
goede service.
gaan lang mee , slijptol is bijna 20 jaar misbruikt
zowel de groene als de blauwe uitvoeringen zijn zeer degelijk
lees ik de review dan ben ik weer bij , tijd voor een andere decoupeerzaag.
 
D

DervishD

Guest
Wat bij deze machine trouwens ook een groot voordeel is is de zool, die is wat groter dan gebruikelijk waardoor de machine heel stabiel is.

En mooi om te zien dat je bij Bosch voor een dikke honderd euro minder dezelfde kwaliteit hebt als een Mafell of Festool. Dat geeft duidelijk aan dat je bij die 2 voor een groot deel ook voor de naam betaald.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb zelf de Festool Trion, maar heb vaak met bovenstaande zaag gezaagd en persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Bosch. En nog een stuk goedkoper ook.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Conclusie, zoek je een decoupeerzaag die op hetzelfde niveau presteert als Festool en Mafell maar veel minder kost en in tegenstelling tot de eerdere genoemde merken wel compleet is, dan is er maar 1 optie, de Bosch GST 140 CE (of de BCE met beugelhandvat).

Dervish, ik ben het met deze uitspraak niet helemaal eens, ik heb enige tijd geleden deelgenomen aan een decoupeerzaagtest waar de Mafel en Festool ook inzaten en ook de Bosch. Dat was een direct vergelijkende test en als ik de bevindingen daar mee neem klopt jouw uitspraak niet op 2 punten
* De festool en Mafell kun je niet zomaar vergelijken, Mafel heeft een aantal hele duidelijke pluspunten boven de Festool
* De Bosch presteert prima maar niet op gelijke niveau als de Mafell

Ook deze uitspraak vind ik kort door de bocht om dezelfde reden
En mooi om te zien dat je bij Bosch voor een dikke honderd euro minder dezelfde kwaliteit hebt als een Mafell of Festool. Dat geeft duidelijk aan dat je bij die 2 voor een groot deel ook voor de naam betaald.

* Je kunt de kwaliteit van de nieuwe Festool en de Mafell niet zomaar vergelijken, de Mafell is op diverse design zaken echt superieur en dat merk je in zaagresultaten.
* De Bosch is prima gebouw maar niet op niveau van de Mafell.

Ik deel je mening wel dat de Bosch een hele goede machine is voor een redelijke prijs, mooiste features:
* In / uitschakelbare afzuiging
* in / uitschakelbare verlichting
* Draaibare stofafzuigaansluiting

Minder goed is de Bosch in de voet, die is niet echt heel lekker schuin te zetten, zeker niet precies af te stellen.

Prijs kwaliteit van de Bosch is prima.
 
D

DervishD

Guest
Scheppie zei:
* De Bosch presteert prima maar niet op gelijke niveau als de Mafell
De Mafell zaagt inderdaad heel goed....zolang je de speciale cuprex zaagjes gebruikt. Als je er een standaard clean for wood zaagje in doet (het meest gebruikte zaagblad op eigenlijk alle scheepswerven) wordt het een heel ander verhaal, ik kan dan met de Mafell niet haaks zagen. Dan mis ik toch echt een stukje zaagbladgeleiding, de Bosch is dan voor zover ik heb ervaren beter.

* Je kunt de kwaliteit van de nieuwe Festool en de Mafell niet zomaar vergelijken, de Mafell is op diverse design zaken echt superieur en dat merk je in zaagresultaten.
* De Bosch is prima gebouw maar niet op niveau van de Mafell.
Ik heb ook nooit gezegd dat de bouwkwaliteit van de Bosch op hetzelfde niveau staat als de Mafell. De bouwkwaliteit van de Mafell is inderdaad nog een stapje hoger maar daar betaal je dan ook veel meer voor (500 tegenover 250 euro). Ik zei dat de Bosch op gelijk niveau presteert. Doe in de Mafell een cuprex zaagje, in de Bosch een clean for wood zaagje en dan zagen ze beide even goed. Doe je in de Mafell ook een clean for wood zaagje en dan zaagt de Bosch beter.

Minder goed is de Bosch in de voet, die is niet echt heel lekker schuin te zetten, zeker niet precies af te stellen.
Ik heb zelf geen problemen met de voet van de Bosch en ik gebruik een decoupeerzaag nooit om zuiver schuin te zagen. Als ik iets met een schuine kant precies pas moet maken (wat in een boot nogal eens voorkomt) dan laat ik 1 a 2 mm staan en het laatste stukje doe ik dan met m'n blokschaafje.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie dat de zool nu plat is vooraan, op mijn 135 was die vooraan naar boven gebogen, en was die zelfs lichtjes krom. In het begin was ik er ook weg van, zoals bij mijn huidige Carvex 400, maar na een tijdje duiken de problemen op. Bij de 135 was de zool niet precies op 90 graden te krijgen, Bosch heeft de slechte gewoonte om gegoten onderdelen te zetten waar precisie belangrijk is, terwijl die nooit precies genoeg zijn. resultaat was dat ze altijd op een lichte hoek zaagde, ook wilde ze niet recht door zagen, maar moest ik ze in een krab beweging duwen om een lijn te kunnen volgen.
let op de Oude Carvex is niet echt beter, ze had meer potentieel maar verknoeide het allemaal door slecht design.
Als je de Bosch ziet als een krachtpatser voor eenvoudig en ruw werk dan is het waarschijnlijk een goede keuze kwestie kost, als je er wat meer uit wil halen kwestie gebruiksmogelijkheden, "systeem" aanpak en accessoires dan moet je wat hoger zoeken bij de Carvex 420 of Mafell
 
D

DervishD

Guest
Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat de Bosch alleen voor ruw en simpel werk geschikt is, in het scheepstimmeren doen we niet aan ruwbouw :p

Wat betreft gegoten onderdelen, tsja....Mafell, Festool, Makita, Hitachi, Milwaukee, AEG enz enz hebben allemaal een gegoten zool. Bosch is daar geen uitzondering in.

Ik heb trouwens ook nog een hele oude GST 85 die toen door Berner onder hun eigen naam werd verkocht. Die zaagt nog steed zo mooi als toen ie nieuw was.

Maar goed, dit is alleen maar mijn persoonlijke ervaring.
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Wel verwarrend is dat Bosch ook een opvolger heeft uitgebracht, de 150 CE, ook professioneel, met een nog steviger motor (780W), voor een iets lagere prijs. De enige verschillen die ik op het eerste gezicht kan zien, zijn bij de 150 CE:

- "precisie geleiding" ipv "dubbele precisie" bij de 140 CE
- 140 CE is ook geschikt voor de "extra clean for wood" zagen, bij de 150 niet vermeld.
- "gasgeef"-functie bij de 140, bij de 150 niet vermeld.

Zou het kunnen dat de 150 CE vooral voor grof en zwaar werk geschikt is en de 140 meer voor nauwkeurig werk?

MVG,
Bert
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat betreft gegoten onderdelen, tsja....Mafell, Festool, Makita, Hitachi, Milwaukee, AEG enz enz hebben allemaal een gegoten zool. Bosch is daar geen uitzondering in.

De Mafell heeft een gegoten zool maar die is op de belangrijke delen nagefreesd zodat deze dus wel 100% vlak aansluit op de machine. Niet alleen de zool aansluiting op de machine is nagefreesd, ook de losse zool zelf is vlakgefreesd. Als laatste is ook de kunststof inleg die onder de zool zit is negefreesd en dus ondanks gietwerk wel helemaal vlak. Ik denk dat dit soort precissiewerk ook de reden voor de wat hogere prijs is. De prijs van niet precies werken is echter hoger dan de 1 malig hogere aanschafprijs.

Daarom mijn statement dat de Mafell op dit moment de beste prijs kwaliteit geeft. Hoe professioneler je werkt hoe meer waar dat statement.

Maar ook nog steeds, beter een slechte zaag in vaardige handen dan een goede zaag in onkundige handen :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat betreft gegoten onderdelen, tsja....Mafell, Festool, Makita, Hitachi, Milwaukee, AEG enz enz hebben allemaal een gegoten zool. Bosch is daar geen uitzondering in.
Klopt, maar door het feit dat ze een goedkope ingebouwde kantelfunctie wilden in de standaard zool, hebben ze technische compromissen moeten doen.
Het kantel stop systeem ligt zo dicht op de as, dat de kleinste afwijking van enkele fracties ervoor zorgt dat je de zool niet op 90 graden kan zetten.
Hetzelfde probleem had ik met mijn Bosch lamellenfrees, de aanslag was grotendeels uit 1 stuk gegoten en de precisie was zeer approximatief en niet na te stellen.
 
D

DervishD

Guest
Ik wist niet dat op de Mafell de zool en de zool aansluiting zijn nagefreesd. Het is natuurlijk mooi dat ze dat gedaan hebben maar al die extra moeite wordt volledig teniet gedaan door het feit dat ik met een standaard clean for wood zaagje met de Mafell niet haaks kan zagen wat met de Bosch wel het geval is. De Mafell is een prachtige machine en werkt perfect....zolang je de Cuprex zaagjes gebruikt.

Klopt, maar door het feit dat ze een goedkope ingebouwde kantelfunctie wilden in de standaard zool, hebben ze technische compromissen moeten doen.
Het kantel stop systeem ligt zo dicht op de as, dat de kleinste afwijking van enkele fracties ervoor zorgt dat je de zool niet op 90 graden kan zetten.
De GST140 heeft een schroefje in de zool voor de fijn afstelling. De zool van mijn machine staat zuiver haaks op het zaagblad en zolang je het ding niet laat vallen en normaal neer legt blijft die haaks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Ik kan me prima vinden in de opmerking dat de bosch een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding heeft. Bosch-blauw blijft mij verbazen, mooie producten voor een zeer schappelijke prijs.
Echter, ik moet mij achter Scheppie scharen wat betreft de Mafell.. Je betaalt de hoofdprijs, maar je krijgt er dan ook een product voor die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Ga je voor 't hele systeem, dan pak je zo'n groene festool. Ga je voor de meest doordachte stukje decoupeerzaagtechniek, dan ga je voor de Mafell. En ja, de Cunex zaagblaadjes zijn top en daar betaal je ook voor ;-)
Maar dat je met de normale clean for wood zaagjes met de Mafell niet haaks kan zagen is een nieuwe voor mij. Ik heb de P1cc in actie gezien, zonder cunex blad, en daar was niets negatiefs op aan te merken. Haaks, schoon en met bijna een centimeter meer zaagdiepte omdat de kop lager zit.

Terugkomend op de review;
Wil je een hele degelijke decoupeerzaag voor een zeer schappelijke prijs, dan kun je met een goed gevoel de bosch kopen. Zul je waarschijnlijk de komende 10 jaar (mits goed onderhouden en zo) geen spijt van krijgen.
Wil je een decoupeerzaag dat in je systeem past, met een systainer in de juiste kleur en dergelijken.. Dan moet je gaan voor de PS300 (mijns inzien nog altijd een betere machine dan de PS400 of de PS420). En ja, dan betaal je nog iets meer, maar ook hier zal je geen spijt van krijgen.
Wil je het allerbeste op de markt, dan koop je de Mafell. Je krijgt gelijk een scala aan accessoires voor cirkels/parallel zagen bij de p1cc en je hebt een machine die tot in 't kleinste detail doordacht is. Je betaalt dan wel de hoofdprijs, maar je krijgt ook echt DE hoofdprijs ;-)
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Wat ik al de hele tijd erg graag zou te weten komen, is de definitie van "haaks" als het over decoupeerzagen gaat. Zelf heb ik gegarandeerd nog nooit iets haaks kunnen zagen met zo'n zaag. (toegegeven, de topmerken heb ik nog niet kunnen proberen) Nog nooit -en ik spreek over jaaaren- heeft m'n winkelhaak één zaagsnee goedgekeurd.

Haaks (90°) zagen was ook de hoofdverzuchting in de korte discussie op dit forum naar aanleiding van de test waar Scheppie aan deelnam. Het test-verslag op gereedschappro.nl is heel uitgebreid, maar gaat helaas niet echt serieus in op de haaksheid, de grote "90°" vraag.

Dus wat is "haaks" en in welke diktes van welke houtsoorten??

Met dank,
Bert
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nog nooit -en ik spreek over jaaaren- heeft m'n winkelhaak één zaagsnee goedgekeurd.

Nou ga een Mafell testen en dan heb je je haakse zaagsnede, ik zal niet zeggen dat ie dat 100% haaks doet in 80mm hardhout maar 50 / 60 mm hardhout is geen probleem.

Niet alleen met een Cunex zaagje maar ook met normale zaagjes, misschien met een normaal zaagje iets minder diep maar zeker prima resultaten.

De Cunex zaagjes zijn wel duur maar omdat er geen zaaggeleiding is worden de zaagjes echt heel veel minder heet dan bij de concurrenten met een zaaggeleiding. De Bosch met alleen een wieltje doet het kwa hitteontwikkeling ook behoorlijk goed, de Carvex 420 doet het met de zijgeleidingsblokjes echt dramatisch, kokend heet kunnen de zaagjes worden, en voor de kritische lezer: bij prima afgestelde blokjes.
 
D

DervishD

Guest
de Carvex 420 doet het met de zijgeleidingsblokjes echt dramatisch, kokend heet kunnen de zaagjes worden, en voor de kritische lezer: bij prima afgestelde blokjes.

Dat vond ik dus ook, niet normaal gewoon.

Wat ik bij de PS420 trouwens ook een enorme misser vind is dat ie standaard zonder verstekzool wordt geleverd, dat zegt mij dat ze je bij Festool zo veel mogelijk geld uit je zak willen kloppen. Voor mij is het zonder die zool gewoon een halve machine. De verstekzool zelf is ook niet veel soeps, er zit veel speling op en het ding werkt alleen goed als je op de rand zaagt zodat de zool ook aan de zijkant steun heeft. Ga je bv midden in een plaat schuin zagen dan heb je maar iets van 4cm oppervlak waar de zaag op rust, je kunt dan immers maar de helft van de zool gebruiken. Het is dan meer de zaag balanceren dan op de zool laten rusten. Je kunt rustig zeggen dat de Carvex in z'n geheel een enorme misser is.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Je kunt rustig zeggen dat de Carvex in z'n geheel een enorme misser is.

Das sterk uitgedrukt, je kunt er 2 redeneringen op los laten:
* Als je erg voorzichtig zaagt, geen gekke dingen doet dan KUN je er goed mee zagen, het is een mooie machine met redelijk wat leuke functies maar
* Als je kijkt wat je betaald, wat je van Festool nomaal verwacht en wat er mis KAN gaan dan is deze machine de naam Festool nog steeds niet waardig.

Ik zou liever de Bosch nemen in dat geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.